Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-18, 13:51
  #1
Avstängd
Har någon koll på lagarna kring nedan situation?
När sambons morföräldrar gick bort så fakturerades deras sjöbod vidare till dödsboet från kommunen. Men nu, 6år senare, så påstår kommunen att det "blivit en miss" och att den inte ska gå i arv.
Finns det inga regler om hur lång tid sånt får ta?
Citera
2022-03-18, 14:25
  #2
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Hyresrätter brukar inte gå arv. Enda sättet man som arvinge får bo kvar är om man bott där permanent i 3 år med lägenhetsinnehavaren. Häromåret när Lill-Babs dog boode hon i en hyresrätt, som hennes släktingar ville behålla, men de hade ingen rätt till den.

Skulle tro det är samma sak med en sjöbod som en privatperson hyr och inte äger. Arvingarna har inte rätt till den. För jag fattar dig väl rätt när faktureringen avser nån slags kostnad för hyra? Att man aldrig köpt den utan betalat nån slags hyra?
Citera
2022-03-18, 15:01
  #3
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Hyresrätter brukar inte gå arv. Enda sättet man som arvinge får bo kvar är om man bott där permanent i 3 år med lägenhetsinnehavaren. Häromåret när Lill-Babs dog boode hon i en hyresrätt, som hennes släktingar ville behålla, men de hade ingen rätt till den.

Skulle tro det är samma sak med en sjöbod som en privatperson hyr och inte äger. Arvingarna har inte rätt till den. För jag fattar dig väl rätt när faktureringen avser nån slags kostnad för hyra? Att man aldrig köpt den utan betalat nån slags hyra?

Det beror ju på vad det är för sjöbod. De flesta äldre sjöbodar ägs av innehavaren och man betalar bara markarrende och sådana arrenden kan i regel också ärvas om själva sjöboden ärvs av någon. Men en del bodar ägs av kommunen och man betalar då bara en vanlig hyra för den, och dessa kan man då inte ärva. Så troligen har kommunen missat vilken typ av sjöbod det rör sig om.
Citera
2022-03-18, 15:14
  #4
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det beror ju på vad det är för sjöbod. De flesta äldre sjöbodar ägs av innehavaren och man betalar bara markarrende och sådana arrenden kan i regel också ärvas om själva sjöboden ärvs av någon. Men en del bodar ägs av kommunen och man betalar då bara en vanlig hyra för den, och dessa kan man då inte ärva. Så troligen har kommunen missat vilken typ av sjöbod det rör sig om.

Ja, exakt. Det var vad jag ville säga med mitt inlägg. Äger man sjöboden, så ärver ens arvingar den (inklusive eventuellt arrende skulle jag tro). Däremot ärver inte dödsboet hyreskontraktet om den ägs av nån helt annan. Då har dödsboet inte rätt att automatiskt ta över hyreskontraktet på sjöboden.

https://lawline.se/answers/arva-hyresratt
__________________
Senast redigerad av Mogna-Meloner 2022-03-18 kl. 15:17.
Citera
2022-03-18, 15:32
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, exakt. Det var vad jag ville säga med mitt inlägg. Äger man sjöboden, så ärver ens arvingar den (inklusive eventuellt arrende skulle jag tro). Däremot ärver inte dödsboet hyreskontraktet om den ägs av nån helt annan. Då har dödsboet inte rätt att automatiskt ta över hyreskontraktet på sjöboden.

https://lawline.se/answers/arva-hyresratt

Men spelar det ingen roll att dom fortsatt hyra och betala för den i 6år? Finns det ingen tidsgräns för att vräka dom efter så lång tid?
Citera
2022-03-18, 15:40
  #6
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icehacker
Men spelar det ingen roll att dom fortsatt hyra och betala för den i 6år? Finns det ingen tidsgräns för att vräka dom efter så lång tid?
De var döda va?
Citera
2022-03-18, 15:59
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
De var döda va?

Alltså svärfar har fortsatt fakturerats för hyran via dödsboet i sex år nu. Tänker att det borde finnas någon tidsgräns för hur länge dom kan vänta med vräkning tills han blir permanent hyrestagare.
Citera
2022-03-18, 16:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icehacker
Alltså svärfar har fortsatt fakturerats för hyran via dödsboet i sex år nu. Tänker att det borde finnas någon tidsgräns för hur länge dom kan vänta med vräkning tills han blir permanent hyrestagare.

Låter ju inte direkt som ni har upplyst hyresvärden om att hyresgästen avlidit om de fortsatt fakturera dödsboet i 6 år?
Citera
2022-03-18, 19:38
  #9
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icehacker
Men spelar det ingen roll att dom fortsatt hyra och betala för den i 6år? Finns det ingen tidsgräns för att vräka dom efter så lång tid?
Får jag fråga, vem står kontraktet på? Det skulle kunna ge ett svar till din fråga.
Citera
2022-03-18, 23:08
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, exakt. Det var vad jag ville säga med mitt inlägg. Äger man sjöboden, så ärver ens arvingar den (inklusive eventuellt arrende skulle jag tro). Däremot ärver inte dödsboet hyreskontraktet om den ägs av nån helt annan. Då har dödsboet inte rätt att automatiskt ta över hyreskontraktet på sjöboden.

https://lawline.se/answers/arva-hyresratt
Men ett dödsbo är ju en juridisk person som träder in i den avlidnes ställe. Dödsbon ärver inget, men står ju som ägare/kund/hyresgäst tills saker är uppsagda och arvet fördelat. Då upplöses dödsboet.

Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Får jag fråga, vem står kontraktet på? Det skulle kunna ge ett svar till din fråga.
Bra fråga, det låter som om svärfar bara börjat använda boden trots att den står på den avlidne. Eller?
Citera
2022-03-18, 23:16
  #11
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Men ett dödsbo är ju en juridisk person som träder in i den avlidnes ställe. Dödsbon ärver inget, men står ju som ägare/kund/hyresgäst tills saker är uppsagda och arvet fördelat. Då upplöses dödsboet.

Bra fråga, det låter som om svärfar bara börjat använda boden trots att den står på den avlidne. Eller?

Ja, men dödsboet har inte rätt att ha kvar en hyresrätt. Det är ju ingen ägodel. Inget man äger. Dödsboet kan bara förfoga över tillgångar. Dör lägenhetsinnehavaren ska dödsboet lämna tillbaka lägenheten.
Citera
2022-03-19, 23:00
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Ja, men dödsboet har inte rätt att ha kvar en hyresrätt. Det är ju ingen ägodel. Inget man äger. Dödsboet kan bara förfoga över tillgångar. Dör lägenhetsinnehavaren ska dödsboet lämna tillbaka lägenheten.
Att man inte har rätt att ha kvar hyresrätten håller jag med om, men dödsboet kan fungera som tillfällig hyresgäst, i ett sånt här fall kan det ju vara rimligt att dödsboet får förfoga över boden ett tag för att ansvariga ska få tid på sig att flytta ut grejer och städa upp t ex. Det vore väl hårt att kräva att anhöriga ska ha tömt och flyttstädat dagen efter ett dödsfall.

Men som du skrev lät det som om dödsbon kunde ärva saker den avlidne ägt, och så är det ju inte. Dödsboet äger den avlidnes egendom fram till att arvingarna ärver dem. När då arvsskifte skett ska dödsboet upplösas och när det inte existerar längre kan det så klart inte vare sig äga eller hyra något.

Här skulle jag anta att TS svärfar varit ansvarig för dödsboet, fått hyresavierna för att kunna betala hyra under denna tillfälliga "tömma och städa-period", och sedan bara fortsatt att förfoga över boden "i smyg" även efter dödsboet upplösts, men att kommunen inte uppmärksammat hur lång tid det gått och fortsatt skicka ut avier till samma adress. I så fall har ju svärfar aldrig haft rätt att hyra boden. (Men jag kanske antar fel.)
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback