Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-18, 10:27
  #1
Medlem
sebnies avatar
Funderar lite på det juridiska.

Får man verkligen hetsa ett annat land (i detta fallet ryssland) till att invadera en (dvs i stil av "Kom då, ta oss gärna!")? Nu syftar jag på att provocera upp ett annat land och reta upp det till den grad att de helt enkelt invaderar i hämndsyfte...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning

Tänker såhär, om Sverige går med i NATO, medvetet i syfte att reta Ryssland, och Ryssland sedan invaderar Sverige. Kan man då tänka sig att Sveriges regering dragit det egna landet i krig?

Och vilka juridiska konsekvenser finns det för ett land som drar det egna landet i krig?
Citera
2022-03-18, 10:44
  #2
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Funderar lite på det juridiska.

Får man verkligen hetsa ett annat land (i detta fallet ryssland) till att invadera en (dvs i stil av "Kom då, ta oss gärna!")? Nu syftar jag på att provocera upp ett annat land och reta upp det till den grad att de helt enkelt invaderar i hämndsyfte...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning

Tänker såhär, om Sverige går med i NATO, medvetet i syfte att reta Ryssland, och Ryssland sedan invaderar Sverige. Kan man då tänka sig att Sveriges regering dragit det egna landet i krig?

Och vilka juridiska konsekvenser finns det för ett land som drar det egna landet i krig?

Jag tar det en gång till: Regeringen kan inte ta beslut om att gå med i Nato. Det är det folkvalda parlamentet (Riksdagen) som tar ett sånt beslut, helt i enlighet med landets grundlagar. Ett sådant beslut anses vara folkets vilja (eftersom Sverige har en representativ parlamentarism) och det ligger helt i linje med riksdagens mandat att ta beslut om allianser och partnerskap och det finns regler i grundlagen för former och processer.

Om Riksdagen tar ett beslut som landar Sverige i krig, så har inget juridiskt (konstitutionellt) fel begåtts. Däremot så begår det invaderande landet brott mot internationella lagar (folkrättsbrott).

Sverige har en suverän rätt att ingå vilka allianser som helst, utan påverkan eller hot från andra nationer. Jag rekommenderar en grundkurs i svenskt statsskick.
Citera
2022-03-18, 10:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Funderar lite på det juridiska.

Får man verkligen hetsa ett annat land (i detta fallet ryssland) till att invadera en (dvs i stil av "Kom då, ta oss gärna!")? Nu syftar jag på att provocera upp ett annat land och reta upp det till den grad att de helt enkelt invaderar i hämndsyfte...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning

Tänker såhär, om Sverige går med i NATO, medvetet i syfte att reta Ryssland, och Ryssland sedan invaderar Sverige. Kan man då tänka sig att Sveriges regering dragit det egna landet i krig?

Och vilka juridiska konsekvenser finns det för ett land som drar det egna landet i krig?
Allt du gör har konsekvenser. Men vad betyder din trådrubrik? Vad då hetsa?
Citera
2022-03-18, 10:52
  #4
Medlem
sebnies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Regeringen kan inte ta beslut om att gå med i Nato. Det är det folkvalda parlamentet (Riksdagen) som tar ett sånt beslut

Jaha, så som jag förstått det som, så tar regeringen upp frågan, riksdagen röstar om frågan, varav regeringen tar själva beslutet sedan (baserat på röstningen).

Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om Riksdagen tar ett beslut som landar Sverige i krig

Ja det som jag menar är att om Sverige, medvetet om att ett beslut kommer landa sverige i krig, tar beslutet i syfte att provocera fram kriget ("Kom då!!!"), så tänker jag mig att något brott har begåtts, antingen mot folkrätten (staten mördar sitt egna folk genom att dra landet i krig) eller mot någon grundlag gällande mänskliga rättigheter.

Eller tänker jag galet nu på något sätt?
__________________
Senast redigerad av sebnie 2022-03-18 kl. 11:00.
Citera
2022-03-18, 10:57
  #5
Medlem
Greenspams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Och vilka juridiska konsekvenser finns det för ett land som drar det egna landet i krig?
Inga alls.
Din fråga är på gränsen till lika löjeväckande som Putins resonemang om varför han anfaller Ukraina.
Om Ryssland anfaller Sverige är det Rysslands val.
Citera
2022-03-18, 11:09
  #6
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Jaha, så som jag förstått det som, så tar regeringen upp frågan, riksdagen röstar om frågan, varav regeringen tar själva beslutet sedan (baserat på röstningen).
(Och detta är varför lagen gällande förströelsespel inte upphävts än trots ett beslut i riksdag att göra detta, då frågan nedprioriterades i regeringen i samband med pandemin och väntas återupptas igen)

Ja det som jag menar är att om Sverige, medvetet om att ett beslut kommer landa sverige i krig, tar beslutet i syfte att provocera fram kriget ("Kom då!!!"), så tänker jag mig att något brott har begåtts, antingen mot folkrätten (staten mördar sitt egna folk genom att dra landet i krig) eller mot någon grundlag gällande mänskliga rättigheter.

Eller tänker jag galet nu på något sätt?

Du tänker helt galet. Regeringen kan lägga förslag om (tex) Natomedlemskap (proposition), eller så kan riksdagsledamöterna göra det (motion). I båda fallen kan förslaget gå igenom, med eller mot regeringens åsikt. Det är alltid Riksdagens beslut, aldrig Regeringens. Regeringen ska sedan verkställa beslutet, och Riksdagen kan fälla regeringen och utse en ny om den anser att regeringen inte gör sitt jobb.

Låt oss anta att Sverige vet (anar med mycket hög sannolikhet) att en ansökan om Natomedlemskap skulle kunna utlösa en rysk aggression, men ändå tar beslutet. Ja, då är det ett folkvalt parlament som tar ett beslut som ligger inom ramarna för parlamentets grundlagsstadgade rätt - och beslutet är därmed helt korrekt enligt svensk konstitution (och internationell rätt). Helt oavsett beslutets faktiska utfall.

Det är det anfallande landet som mördar, och därmed begår brott mot folkrätten. Sverige har bara utnyttjat sin suveräna rätt att ta beslut som rör landets egna säkerhetspolitik.

Det du säger är jämförbart med att du blir rånad och nedslagen när du varit på krogen, och sedan blir du bestraffad för att du gick på krog (utsatte dig för fara) men rånaren går fri för ”han blev provocerad av att du gick på krogen”.
Citera
2022-03-18, 11:21
  #7
Medlem
BalleAnkas avatar
Regeringsformen 10:1-4:

Citat:
Regeringens behörighet att ingå internationella överenskommelser
1 § Överenskommelser med andra stater eller med mellanfolkliga organisationer ingås av regeringen. Lag (2010:1408).

2 § Regeringen får ge en förvaltningsmyndighet i uppdrag att ingå en internationell överenskommelse i en fråga där överenskommelsen inte kräver riksdagens eller Utrikesnämndens medverkan. Lag (2010:1408).

Riksdagens godkännande av internationella överenskommelser
3 § Riksdagens godkännande krävs innan regeringen ingår en för riket bindande internationell överenskommelse som
1. förutsätter att en lag ändras eller upphävs eller att en ny lag stiftas, eller
2. i övrigt gäller ett ämne som riksdagen ska besluta om.

Om det riksdagsbeslut som avses i första stycket 1 eller 2 ska fattas enligt en särskild ordning, ska denna följas även vid riksdagens godkännande av överenskommelsen.

Även i andra fall krävs riksdagens godkännande innan regeringen ingår en för riket bindande internationell överenskommelse, om överenskommelsen är av större vikt. Regeringen kan dock avstå från att inhämta riksdagens godkännande, om rikets intresse kräver det. Regeringen ska då i stället överlägga med Utrikesnämnden innan överenskommelsen ingås. Lag (2010:1408).

4 § En överenskommelse som avses i 3 § och som ingås inom ramen för samarbetet i Europeiska unionen kan godkännas av riksdagen, även om överenskommelsen inte finns i slutligt skick. Lag (2010:1408).
Citera
2022-03-18, 12:12
  #8
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Funderar lite på det juridiska.

Får man verkligen hetsa ett annat land (i detta fallet ryssland) till att invadera en (dvs i stil av "Kom då, ta oss gärna!")? Nu syftar jag på att provocera upp ett annat land och reta upp det till den grad att de helt enkelt invaderar i hämndsyfte...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning

Tänker såhär, om Sverige går med i NATO, medvetet i syfte att reta Ryssland, och Ryssland sedan invaderar Sverige. Kan man då tänka sig att Sveriges regering dragit det egna landet i krig?

Och vilka juridiska konsekvenser finns det för ett land som drar det egna landet i krig?
Att gå med i NATO ger inte andra länder carte blanche att attackera landet enligt internationell rätt.

Sverige skulle inte gå med i NATO primärt bara för att reta Ryssland, men även om vi teoretiskt sett gjorde det, så skulle det inte ge Ryssland rätt att attackera oss. Det är heller inte olagligt för våra folkvalda att gå med.
Citera
2022-03-18, 22:23
  #9
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Kan man då tänka sig att Sveriges regering dragit det egna landet i krig?

Du menar på samma vis som tjejer som klätt sig sexigt dragit på sig själva våldtäkter?

Nej, det kan man inte tänka sig. Vare sig det ena eller det andra.

Sverige går för övrigt med i NATO av exakt motsatt anledning. Det är Ryssland som "provocerat" Sverige till att gå med i NATO.
Citera
2022-03-18, 22:36
  #10
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
Funderar lite på det juridiska.

Får man verkligen hetsa ett annat land (i detta fallet ryssland) till att invadera en (dvs i stil av "Kom då, ta oss gärna!")? Nu syftar jag på att provocera upp ett annat land och reta upp det till den grad att de helt enkelt invaderar i hämndsyfte...

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/r...ato-anslutning

Tänker såhär, om Sverige går med i NATO, medvetet i syfte att reta Ryssland, och Ryssland sedan invaderar Sverige. Kan man då tänka sig att Sveriges regering dragit det egna landet i krig?

Och vilka juridiska konsekvenser finns det för ett land som drar det egna landet i krig?


Det är en skillnad mellan "att hetsa" och att röra sig inom sitt legitima och rättmätiga handlingsområde. Om extern part blir provocerad är inte nödvändigtvis den provocerande partens fel eller ansvar.

Säg till exempel att du tycker om att äta hundbajs, och ibland människobajs, och jag tycker att det är stötande och snuskigt, så skulle man kunna säga att ditt agerande och dina preferenser provocerar mig. Men jag har inte rätt att börja slåss med dig bara för en sån sak. Du är din egen person och har rätt att äta hur mycket bajs du vill.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback