Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2022-03-18, 12:50
  #25
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boll-svante
Helt godtycklig betygsättning i skolan har alltid förekommit i grundskolan. Av många lärare får man betyg baserat på om läraren gillar en eller ej.

En klasskamrat fick godkänt betyg i svenska för att han "behövde" det för gymnasiet trots knappt ett enda godkänt prov. En annan som faktiskt var ganska duktig på svenska och fick godkänt på alla prov fick ej godkänt av samma lärare.

Själv hade jag en lärare som brukade ge mig bra betyg, och jag hade alltid nästan alla rätt på proven, tills hon bevittnade att jag var med i ett bråk. Då blev det dåliga betyg resten av tiden trots nästan alla rätt på alla prov...

Det är hög tid att införa en objektiv betygsättning, t.ex. resultat från nationella prov, då lärare är för inkompetenta för att göra det.

Godtycket återfinns även på Komvux, åtminstone på Cuben där min fru just nu läser. I ett av ämnena fick hon B eller C på samtliga prov, men slutbetyget i kursen blev E (tror till och med att samtliga elever fick E).
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback