Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-17, 18:07
  #1
Medlem
Johan-Palms avatar
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-sig-ingenting

Citat:
Alla vet, men få vågar säga det högt. Det handlar om eleverna som börjar på gymnasiet med stort självförtroende för att sedan skjutas ned. Men nu börjar tidigare elever ifrågasätta sin gamla grundskola: Internationella engelska skolan.

– Jag har strålande betyg men kan absolut ingenting, säger Istabrak Ode till P4 Sjuhärad.

[...]

Han gick i Internationella engelska skolan och fick goda betyg, men när han började på Bäckängsgymnasiet gick det sämre. Han hade högst betyg i matematik under grundskolan men fick F, det vill säga underkänt, på gymnasiet. Nu kritiserar han sin grundskola för undermålig undervisning.

Är det inte så i alla skolor? Att man kan få högt betyg även om man inte lär sig ett skit eftersom skolan går ut på repetera svar på specifika frågor, och när man är klar är det dags att öva in nästa papper. En "sanning" jag hört många ggr.
Citera
2022-03-17, 18:10
  #2
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-Palm
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/...-sig-ingenting



Är det inte så i alla skolor? Att man kan få högt betyg även om man inte lär sig ett skit eftersom skolan går ut på repetera svar på specifika frågor, och när man är klar är det dags att öva in nästa papper. En "sanning" jag hört många ggr.
Nä. Det handlar sannolikt om bristande kunskaper i betygsbedömning och centrala kurskrav.
Citera
2022-03-17, 18:14
  #3
Medlem
Johan-Palms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Nä. Det handlar sannolikt om bristande kunskaper i betygsbedömning och centrala kurskrav.

Menar du att läraren har bristande kunskap i betygsbedömning?
Citera
2022-03-17, 18:21
  #4
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Johan-Palm
Menar du att läraren har bristande kunskap i betygsbedömning?
Ja.
Citera
2022-03-17, 18:31
  #5
Medlem
Det är väldigt stor skillnad på matten som är i grundskolan gentemot gymnasiets mattekurser, 1 och 2 är väl överkomliga för de flesta men kurs 3 och uppåt är riktigt svåra. Det går inte ens att jämföra matte 4 med matten som är i nian, så kanske är det inte just Engelska skolan som är boven här utan att skolverket har för låga krav på grundskolematten.
Citera
2022-03-17, 18:34
  #6
Medlem
Ibland undrar man om det inte vore bättre att betygen sattes grundat på centralt administrerade prov och uppgifter, så kunde skolorna fokusera på att lära ut och betygsinflation, konkurrens mellan skolor genom betyg de själva sätter och påtryckningar från föräldrar mot lärare som inte ger deras avkomma tillräckligt bra betyg skulle försvinna.

Lärarna kunde sätta betyg i ordning, uppförande och flit, för jag kan ju tycka att den som sköter sig och gör det den ska förtjänar någon belöning gentemot den som skolkar och kastar sudd på klasskamrater, även om den skötsamme skulle vara sämre på matte eller engelska.
Citera
2022-03-17, 18:48
  #7
Medlem
Gabbegy000s avatar
Alla vet att Engelska skolan ger ut gratis betyg. Därför folk går där. Man borde stänga ner alla deras skolor.
Citera
2022-03-17, 18:51
  #8
Medlem
Intotherainbows avatar
Prov och tentor mäter studenters förmåga att svara på frågor, vilket i många fall ett test på att uppge information. Detta är inte alltid detsamma som att mäta kunskap.

Att återupprepa lärarens eller böckers ord på ett prov är inte kunskap.

Sen är det inte skolan som lär ut kunskap till studenter. Skolorna lär inte ut någonting alls öht, varken på mellanstadiet eller på forskarutbildningar. Det är studenten som lär sig, det är bara studenter själva som kan sy ihop information till kunskap.

Men får många är det väldigt bekvämt att skylla ifrån sig på "dåliga lärare". Som om allt stannade där.
Citera
2022-03-17, 18:54
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Ibland undrar man om det inte vore bättre att betygen sattes grundat på centralt administrerade prov och uppgifter, så kunde skolorna fokusera på att lära ut och betygsinflation, konkurrens mellan skolor genom betyg de själva sätter och påtryckningar från föräldrar mot lärare som inte ger deras avkomma tillräckligt bra betyg skulle försvinna.
Jag tror det skulle ge rättvisare betyg.
Citera
2022-03-17, 19:04
  #10
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Ibland undrar man om det inte vore bättre att betygen sattes grundat på centralt administrerade prov och uppgifter, så kunde skolorna fokusera på att lära ut och betygsinflation, konkurrens mellan skolor genom betyg de själva sätter och påtryckningar från föräldrar mot lärare som inte ger deras avkomma tillräckligt bra betyg skulle försvinna.

Lärarna kunde sätta betyg i ordning, uppförande och flit, för jag kan ju tycka att den som sköter sig och gör det den ska förtjänar någon belöning gentemot den som skolkar och kastar sudd på klasskamrater, även om den skötsamme skulle vara sämre på matte eller engelska.
Det där är bara summativ bedömning. Även formativa bedömningar måste användas vid betygsbedömning. Betygsbedömning idag, om man följer skolverkets riktlinjer, som bygger på skollagen, är väldigt komplex.
Citera
2022-03-17, 19:11
  #11
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wildebeest
Ibland undrar man om det inte vore bättre att betygen sattes grundat på centralt administrerade prov och uppgifter, så kunde skolorna fokusera på att lära ut och betygsinflation, konkurrens mellan skolor genom betyg de själva sätter och påtryckningar från föräldrar mot lärare som inte ger deras avkomma tillräckligt bra betyg skulle försvinna.

Lärarna kunde sätta betyg i ordning, uppförande och flit, för jag kan ju tycka att den som sköter sig och gör det den ska förtjänar någon belöning gentemot den som skolkar och kastar sudd på klasskamrater, även om den skötsamme skulle vara sämre på matte eller engelska.
Men det vill inte lärarna.

Sen vet jag inte vad "Istabrak Ode" är för namn, men kan det röra sig om att han fick högre betyg för att man inte ville riskera att anklagas för "rasism"?
Citera
2022-03-17, 19:14
  #12
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Men det vill inte lärarna.

Sen vet jag inte vad "Istabrak Ode" är för namn, men kan det röra sig om att han fick högre betyg för att man inte ville riskera att anklagas för "rasism"?
Det finns en överhängande risk att lärare sätter E när det borde vara F, på grund av pengar. Det beror givetvis på skolledningen, men risken finns.

Att sätta överbetyg leder dock inte till någon "vinst" för skolan.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback