2022-03-17, 15:28
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Men till TS, när är det byggt. Är det mer än 10 år sedan? Då bör det inte räknas som svartbygge längre.
Citera
2022-03-17, 16:11
Medlem
Skruva bort kanalplasten så har du en pergola utan väderskydd. Alltså ej bygglovspliktigt.

Om du vill göra det än mer trovärdigt lägger du till en segelduk som tak som inte heller gör det bygglovspliktigt.

Sedan söker du bygglov och skruvar på kanalplasten när du fått det.

Men jag hade nog vart trevlig och spelat lite dum när de kommer på besök. Be om ursäkt och säg att du inte visste och fråga om det går att söka i efterhand. Antagligen går det bra.

Om de sedan börjar tjafsa om rivning kör du pergolatricket ovan.
Citera
2022-03-17, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Man kan också se det så här: om min granne bygger svart men själva bygget inte innebär något men för mig så låter jag det vara. Tills min granne är en fitta. Då är jag en fitta tillbaks.

Jo så är det. Gör man något svart, så ser man till att inte bråka med sina grannar.
Citera
2022-03-17, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellegurkan
Vet ej vilken granne. De började faktiskt med att en granne ringt för ovårdad tomt för andra året i rad. Vilket de avskrivet båda gånger. Då har tillsynsmannen upptäckt bygget såklart. Min fråga är hur pass mycket kommunen får utnyttja sin rätt att vandra runt på ens tomt? Kan jag räkna med dessa tomtar varje år nu på min tomt? De har hänt mycket annat med, de ringer kommunen om allt. Hur min bil parkeras , arbetsmiljöverket på mitt företag osv. Börja kännas som trackaserier från kommunen nu. Och kommunen bara säger de är tvungna att fullfölja anmälan. De bör ju se ett mönster snart tycker man.

Vilken drömgranne. Skräpig och ovårdat tomt och sen svartbygger vilt.
Ta den här chansen och bli en bättre människa som följer regler och kommer överens med grannarna.
Citera
2022-03-17, 17:14
Medlem
godboys avatar
Det är ju jättesvårt att veta hur det verkligen ser ut kring TS tomt, utbyggnad och uppfart. Ja, det kan vara en granne som bara är jävlig och överpetig och allmänt dum i huvudet. Det kan också vara så att det är massa skit på tomten och att TS inte parkerar som han bör, dvs håller sig inom sin gräns.
Citera
2022-03-17, 18:32
Medlem
htdgs avatar
Du kommer antagligen få vite och få riva det som du inte har bygglov för. Så går det när man inte följer lagar och förordningar.
Citera
2022-03-17, 18:52
Medlem
Sossesvins avatar
För det första skulle du inte ha svarat eller tagit emot något rekommenderat brev från kommunen, eftersom de måste upplysa dig, hade du gjort det i tio år hade du fått behålla det du byggt.

Edit: ja gör som någon skrev innan montera ner plasttaket i västa fall.

Hur fick dom reda på det? Någon svartsjuk granne eller?
Senast redigerad av Sossesvin 2022-03-17 kl. 18:55.
Citera
2022-03-17, 18:53
Medlem
Sossesvins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av htdg
Du kommer antagligen få vite och få riva det som du inte har bygglov för. Så går det när man inte följer lagar och förordningar.

Han får inget vite om han river det….
Citera
2022-03-17, 19:24
Medlem
Du kan ansöka om bygglov. Det är troligen ganska dyrt. Säkert en 15 000 kr i kostnad beroende på vilken kommun du bor i.

Du kan plocka ner taket innan de kommer.

Du kan strunta i allt o se vad kommunen säger.

Kontakta Joe Labero så kanske han kan hjälpa dig o sätta upp speglar så det ser ut som att du inte har något altantak.

Häng taket i en vajer o kalla det parasoll.
Citera
2022-03-17, 19:29
Medlem
htdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sossesvin
Han får inget vite om han river det….

Det beror på det.
Citera
2022-03-18, 00:13
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.W.I.M
Det kan röra sig om ett delat och berättigat hat för Bygg- och Miljöförvaltningen

Det finns det fog för i vissa kommuner.

Vet om hur det ligger till i tre närliggande kommuner, de där jävla horgubbarna är fan värre än lokalpolitikerna, dessutom är de untouchable.
Citera
2022-03-18, 11:10
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellegurkan
Vet ej vilken granne. De började faktiskt med att en granne ringt för ovårdad tomt för andra året i rad. Vilket de avskrivet båda gånger. Då har tillsynsmannen upptäckt bygget såklart. Min fråga är hur pass mycket kommunen får utnyttja sin rätt att vandra runt på ens tomt? Kan jag räkna med dessa tomtar varje år nu på min tomt? De har hänt mycket annat med, de ringer kommunen om allt. Hur min bil parkeras , arbetsmiljöverket på mitt företag osv. Börja kännas som trackaserier från kommunen nu. Och kommunen bara säger de är tvungna att fullfölja anmälan. De bör ju se ett mönster snart tycker man.

Men om du har såna pissgrannar borde du ju förstå att du inte kommer kunna bygga utan bygglov? Eller tänkte du att de plötsligt kommer se mellan fingrarna med ett tak utan bygglov trots att de anmäler småsaker?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in