• 1
  • 2
2022-03-17, 09:32
Medlem
Som rubriken beskriver. Enligt brevet jag fått från kommunen så kommer de nästa vecka för att göra ett platsbesök för att sedan pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om en påföljd, som de så fint skriver det. Min fråga är vad kan jag förvänta mig? Kommer jag att tvingas riva taket jag byggt över altandäcket? Den är mer än dubbelt så stort som vad är tillåtet utan bygglov. Kommer jag att få böter med? Kan/bör jag söka i efterhand om bygglov? Om jag nu inte får ha taket kvar, kan man ju iaf förhala det hela så jag kan utnyttja den denna sommaren hade jag tänkt, eller det ska rivas ner omgående om de beslutar det rätt snart? Tacksam för era svar. /Kalle
Citera
2022-03-17, 09:34
Medlem
Luxuss avatar
vad är det för tak du byggt? ett skärmtak? plocka bort det som är för mycket och ersätt med ett sånt där sol-segel. Så kan du spela dum å säga att den som anmält saken måste ha sett fel.

Du kommer få plocka bort det, med hot om vite om du inte gör det inom en viss tid.
Du kan söka bygglov, men taket får inte sitta där i väntan på beslut.
Citera
2022-03-17, 09:37
Medlem
räkna med att riva taket...min granne fick göra det.
Citera
2022-03-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellegurkan
Som rubriken beskriver. Enligt brevet jag fått från kommunen så kommer de nästa vecka för att göra ett platsbesök för att sedan pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om en påföljd, som de så fint skriver det. Min fråga är vad kan jag förvänta mig? Kommer jag att tvingas riva taket jag byggt över altandäcket? Den är mer än dubbelt så stort som vad är tillåtet utan bygglov. Kommer jag att få böter med? Kan/bör jag söka i efterhand om bygglov? Om jag nu inte får ha taket kvar, kan man ju iaf förhala det hela så jag kan utnyttja den denna sommaren hade jag tänkt, eller det ska rivas ner omgående om de beslutar det rätt snart? Tacksam för era svar. /Kalle
Det är som att dra lott. Beror på vilken kommun, vilka personer i nämnden, vilka regler, hur stor avvikelse etc.

Mest safe är att bygga om det nu i veckan så att det stämmer överens med reglerna.

Resten är svårt att sia om. Sitter altanen ihop med huvudbyggnaden, hur stort är däcket, hur stort är taket, vilka mått är det från vägg till utsida etc.

Jag tror det går att ha kvar det ett bra tag men att det blir dyrt.
Citera
2022-03-17, 09:45
Medlem
tilsammansnus avatar
Citat:
Rivningsbeslut finns på skalan men som du säger det kan du få bygglov i efterhand, det beror på. Vissa byggnader kräver bara grannars medgivanden andra har beskaffenhet man inte får bygga på alls.

Böter ? Nej däremot kostnad för rivning samt ev. annan olägenhet de kan säga du orsakat. Ifall rivningsbeslut meddelas då förmodar jag det blir förfallodatum förenat med vite.
Citera
2022-03-17, 09:53
Medlem
Vet ej vilken granne. De började faktiskt med att en granne ringt för ovårdad tomt för andra året i rad. Vilket de avskrivet båda gånger. Då har tillsynsmannen upptäckt bygget såklart. Min fråga är hur pass mycket kommunen får utnyttja sin rätt att vandra runt på ens tomt? Kan jag räkna med dessa tomtar varje år nu på min tomt? De har hänt mycket annat med, de ringer kommunen om allt. Hur min bil parkeras , arbetsmiljöverket på mitt företag osv. Börja kännas som trackaserier från kommunen nu. Och kommunen bara säger de är tvungna att fullfölja anmälan. De bör ju se ett mönster snart tycker man.
Citera
2022-03-17, 09:58
Medlem
Henriksss avatar
Plocka bort skjutdörrarna så är det en pergola och de är ofta befriade från bygglov. Kolla din kommuns hemsida.
Citera
2022-03-17, 10:09
Medlem
Citat:
Vet ej vilken granne. De började faktiskt med att en granne ringt för ovårdad tomt för andra året i rad. Vilket de avskrivet båda gånger. Då har tillsynsmannen upptäckt bygget såklart. Min fråga är hur pass mycket kommunen får utnyttja sin rätt att vandra runt på ens tomt? Kan jag räkna med dessa tomtar varje år nu på min tomt? De har hänt mycket annat med, de ringer kommunen om allt. Hur min bil parkeras , arbetsmiljöverket på mitt företag osv. Börja kännas som trackaserier från kommunen nu. Och kommunen bara säger de är tvungna att fullfölja anmälan. De bör ju se ett mönster snart tycker man.

Isåfall kan du nog räkna med att få riva. I första hand får du ju snacka med dem om vad som krävs för att få godkänt och vad du kan ha missat. Men har du en granne som fått ett horn i sidan till dig och fått till vana att springa till kommunen med jämna mellanrum för att göra livet surt för dig och få dig att flytta, så kan du nog räkna med att han kommer överklaga tills det rivs.
Men som sagt börja först att försök komma överens med byggnadsnämnden och gör inget liknande fram över utan tillstånd med en sådan granne. Sedan om det väl händer mer, så kan det nog vara läge att sondera vad grannen har för sig och köra med samma taktik, svinhugg ska gå igen.
Citera
2022-03-17, 10:10
Bannlyst
Citat:

Först och främst, luska ut vilket rövhål till granne det är som golbögat dig, för att sedan bedriva kamratuppfostran i form av välriktade käftsmällar, detta är en samhällsnyttig aktivitet som alla ställer sig bakom och backar.

Bli lite tjenis med någon på kommunen, förhoppningsvis kan du komma över en jobbdator med aktiverad VPN-tunnel och luska fram vem det är.

En klassiker är att inte vara hemma, ducka samtal, inte svara på brev, be delgivningsmän fara och flyga, du kommer vinna tid och förhoppningsvis har kommunen viktigare saker och stå i, men det är inte säkert!

Kommer det papper med ett beslut där du (låt säga) 30 dagars tid att yttra bestrida, då väntar du med att skicka in bestridan klockan 23:59 dag 29, förhala och bli motsträvig.

Olika kommuner har olika straff och belopp, ofta rör dig sig om prisbasbelopp baserat om kvm osv osv osv
Detta står på din kommuns hemsida, som referens ligger ett prisbasbelopp 2022 på runt 49 000 kr, sätts av regeringen och något man förhåller sig till i alla möjliga sammanhang…
Citera
2022-03-17, 10:19
Medlem
quts avatar
Citat:
Du får nog betala för ett bygglov, men spela dum bara och be om ursäkt för att du gjorde fel.
Citera
2022-03-17, 10:48
Medlem
GanjaFarfars avatar
Jag tycker det är gulligt att alla tar TS sida utan att ha någon insikt i hur bygget ser ut. Flashbackkärlek när den är som bäst.

Varför har någon granne stört sig på det? Skuggar det grannens tomt eller förstör hens utsikt?

Du får såklart räkna med att riva det.
Citera
2022-03-17, 11:21
Moderator
Maviels avatar
Citat:

Det är kanske det de gör? Om du fifflar med det bygget kanske du fifflar med annat?

Varför klagar grannarna så?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in