Citat:
Ursprungligen postat av
Pellegurkan
Som rubriken beskriver. Enligt brevet jag fått från kommunen så kommer de nästa vecka för att göra ett platsbesök för att sedan pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om en påföljd, som de så fint skriver det. Min fråga är vad kan jag förvänta mig? Kommer jag att tvingas riva taket jag byggt över altandäcket? Den är mer än dubbelt så stort som vad är tillåtet utan bygglov. Kommer jag att få böter med? Kan/bör jag söka i efterhand om bygglov? Om jag nu inte får ha taket kvar, kan man ju iaf förhala det hela så jag kan utnyttja den denna sommaren hade jag tänkt, eller det ska rivas ner omgående om de beslutar det rätt snart? Tacksam för era svar. /Kalle
Först och främst, luska ut vilket rövhål till granne det är som golbögat dig, för att sedan bedriva kamratuppfostran i form av välriktade käftsmällar, detta är en samhällsnyttig aktivitet som alla ställer sig bakom och backar.
Bli lite tjenis med någon på kommunen, förhoppningsvis kan du komma över en jobbdator med aktiverad VPN-tunnel och luska fram vem det är.
En klassiker är att inte vara hemma, ducka samtal, inte svara på brev, be delgivningsmän fara och flyga, du kommer vinna tid och förhoppningsvis har kommunen viktigare saker och stå i, men det är inte säkert!
Kommer det papper med ett beslut där du (låt säga) 30 dagars tid att yttra bestrida, då väntar du med att skicka in bestridan klockan 23:59 dag 29, förhala och bli motsträvig.
Olika kommuner har olika straff och belopp, ofta rör dig sig om prisbasbelopp baserat om kvm osv osv osv
Detta står på din kommuns hemsida, som referens ligger ett prisbasbelopp 2022 på runt 49 000 kr, sätts av regeringen och något man förhåller sig till i alla möjliga sammanhang…