2022-03-17, 11:23
Medlem
Alltså, den varken syns eller stör någon. Den är på baksidan och där har jag ingen granne. bara sidorna men den döljs av garage och buskage. Den är ca 40m2 stor skärmtak med den där klassiska plasten över. Inga väggar eller fönster eller skjutpartier osv. Takstolarna är förankrade mot väggen.
Behöver inte varit någon granne som ringt för bygget skulle, de skrev jag aldrig. Utan de va nog tillsynsmannen genom anmälan om ovårdad tomt som de upptäcktes. Dock har ju någon i byn ringt in om ovårdad tom 2 år i rad nu. De ärendena lades ner.
Jag väntar då helt enkelt tills vi träffas nästa vecka jag och tillsynshandläggaren för bygglov och säger jag inte visste om att de krävdes och undrar hur jag kan göra det i efterhand och hoppas på det bästa.
Citera
2022-03-17, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pellegurkan
Som rubriken beskriver. Enligt brevet jag fått från kommunen så kommer de nästa vecka för att göra ett platsbesök för att sedan pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om en påföljd, som de så fint skriver det. Min fråga är vad kan jag förvänta mig? Kommer jag att tvingas riva taket jag byggt över altandäcket? Den är mer än dubbelt så stort som vad är tillåtet utan bygglov. Kommer jag att få böter med? Kan/bör jag söka i efterhand om bygglov? Om jag nu inte får ha taket kvar, kan man ju iaf förhala det hela så jag kan utnyttja den denna sommaren hade jag tänkt, eller det ska rivas ner omgående om de beslutar det rätt snart? Tacksam för era svar. /Kalle

Det kommer ta tid du kan nog sitta lungt i båten dom kommer kräva att du river det annars blir det vite. Att söka i efterhand funkar i praktiken aldrig du har redan retat upp dom nu. Jag skulle skylla på att du hade någon byggfirma där som sa att det var inga problem och sedan säga oj då spela dum typ
Citera
2022-03-17, 12:21
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Som rubriken beskriver. Enligt brevet jag fått från kommunen så kommer de nästa vecka för att göra ett platsbesök för att sedan pröva förutsättningarna för och behovet av att ingripa eller besluta om en påföljd, som de så fint skriver det. Min fråga är vad kan jag förvänta mig? Kommer jag att tvingas riva taket jag byggt över altandäcket? Den är mer än dubbelt så stort som vad är tillåtet utan bygglov. Kommer jag att få böter med? Kan/bör jag söka i efterhand om bygglov? Om jag nu inte får ha taket kvar, kan man ju iaf förhala det hela så jag kan utnyttja den denna sommaren hade jag tänkt, eller det ska rivas ner omgående om de beslutar det rätt snart? Tacksam för era svar. /Kalle
Glädjande att våra myndigheter sköter sitt åtagande och tar itu med väsentligheter. Ett tydligt kvitto på att vårt beundransvärda ledarskap sköter uppdraget.

Kommunen kommer ge dig ett förläggande där det kommer klargöras att du skall riva snarast. Om så inte sker inom ett visst datum kommer du drabbas av kännbara böter.

Bjud grannarna på kaffe efteråt.
Citera
2022-03-17, 12:24
Medlem
behöver ju inte va grannen...syns ju på nätet...har man inte koll får man skylla sig själv...släppa på sådana regler hade spårat ut direkt.
Citera
2022-03-17, 12:31
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Vet ej vilken granne. De började faktiskt med att en granne ringt för ovårdad tomt för andra året i rad. Vilket de avskrivet båda gånger. Då har tillsynsmannen upptäckt bygget såklart. Min fråga är hur pass mycket kommunen får utnyttja sin rätt att vandra runt på ens tomt? Kan jag räkna med dessa tomtar varje år nu på min tomt? De har hänt mycket annat med, de ringer kommunen om allt. Hur min bil parkeras , arbetsmiljöverket på mitt företag osv. Börja kännas som trackaserier från kommunen nu. Och kommunen bara säger de är tvungna att fullfölja anmälan. De bör ju se ett mönster snart tycker man.
Anmälan är allmän handling och kommunen måste enligt lag lämna ut den till dig om du frågar. De är dessutom skyldiga att lämna ut enstaka uppgifter direkt via telefon, så du kan bara ringa dem och begära att få namnet på den som gjorde anmälan från början.
Citera
2022-03-17, 12:33
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Alltså, den varken syns eller stör någon. Den är på baksidan och där har jag ingen granne. bara sidorna men den döljs av garage och buskage. Den är ca 40m2 stor skärmtak med den där klassiska plasten över. Inga väggar eller fönster eller skjutpartier osv. Takstolarna är förankrade mot väggen.
Behöver inte varit någon granne som ringt för bygget skulle, de skrev jag aldrig. Utan de va nog tillsynsmannen genom anmälan om ovårdad tomt som de upptäcktes. Dock har ju någon i byn ringt in om ovårdad tom 2 år i rad nu. De ärendena lades ner.
Jag väntar då helt enkelt tills vi träffas nästa vecka jag och tillsynshandläggaren för bygglov och säger jag inte visste om att de krävdes och undrar hur jag kan göra det i efterhand och hoppas på det bästa.
Jag tror du kommer få föreläggande om rivning eller viten och ett nytt föreläggande.

Det kunde varit värre, typ en ny husutbyggnad. Nästa gång får du gå igenom bygglovsprocessen.

Kom ihåg, grannar är inte sura för att du bygger eller inte sköter sin tomt. De är avundsjuka för att de gjort 'rätt' och att du skiter i det.
Citera
2022-03-17, 12:33
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Jag tycker det är gulligt att alla tar TS sida utan att ha någon insikt i hur bygget ser ut. Flashbackkärlek när den är som bäst.

Varför har någon granne stört sig på det? Skuggar det grannens tomt eller förstör hens utsikt?

Du får såklart räkna med att riva det.

Det kan röra sig om ett delat och berättigat hat för Bygg- och Miljöförvaltningen
Citera
2022-03-17, 12:34
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Det är precis så det går till. Inget skämt.
Man kommer aldrig undan grannar som försöker sätta dit en för vad som helst så fort dom får chansen.
Hur bra relation du tror att du än har med dem, så finns alltid den där idiot grannen som är svartsjuk för att han/hon har fått avslag för något en gång i tiden så bestämmer dom sig att anmäla andra grannar för alltid.
Man kan också se det så här: om min granne bygger svart men själva bygget inte innebär något men för mig så låter jag det vara. Tills min granne är en fitta. Då är jag en fitta tillbaks.
Citera
2022-03-17, 13:11
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Det bästa är att helt enkelt vara trevlig och tillmötesgående när de kommer och hälsar på. Informera hur läget ligger och kolla om det är ok att ansöka om bygglov efteråt eller om du helt enkelt blir tvungen att riva. De är fortfarande människor du har att göra med.

Om nu din granne anmält dig för att du har massa skräp på tomten och det verkligen är så, alla har olika nivå vad som kallas ovårdat och vårdat kan man säga. Har någon en gräsklippare stående synligt på gården så kan säkert någon tycka det är ovårdat också. Men om det nu är en ovårdad tomt så varför inte köra iväg med skräpet till skroten eller sälj det så kan inte grannen gnälla på det heller.

Tycker själv det ser tråkigt ut när folk har gamla halvraserade bilar stående på tomten men aldrig något jag skulle anmäla om grannen hade.
Citera
2022-03-17, 13:17
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Plocka bort skjutdörrarna så är det en pergola och de är ofta befriade från bygglov. Kolla din kommuns hemsida.

En pergola har inget tak.
Citera
2022-03-17, 13:53
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Vet ej vilken granne. De började faktiskt med att en granne ringt för ovårdad tomt för andra året i rad. Vilket de avskrivet båda gånger. Då har tillsynsmannen upptäckt bygget såklart. Min fråga är hur pass mycket kommunen får utnyttja sin rätt att vandra runt på ens tomt? Kan jag räkna med dessa tomtar varje år nu på min tomt? De har hänt mycket annat med, de ringer kommunen om allt. Hur min bil parkeras , arbetsmiljöverket på mitt företag osv. Börja kännas som trackaserier från kommunen nu. Och kommunen bara säger de är tvungna att fullfölja anmälan. De bör ju se ett mönster snart tycker man.

Man börjar absolut se ett mönster, nämligen att du är grannskapets sorgebarn med sjaskig tomt och massor av bråte staplat överallt.
Dina hårt prövade grannar har kanske gjort gemensam sak?
Citera
2022-03-17, 15:27
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stom72
Man börjar absolut se ett mönster, nämligen att du är grannskapets sorgebarn med sjaskig tomt och massor av bråte staplat överallt.
Dina hårt prövade grannar har kanske gjort gemensam sak?

Jag är inte för att man måste ha lov om att få bygga allt osv, men som du är inne på känns det som att TS inte är helt ärlig med vad som händer här.

Om flera anmälningar om ovårdad tomt kommit in är det antingen någon sjuk granne, infekterad konflikt, eller bara just en ovårdad tomt. Och då byggandet har skett utan lov får man nog säga att det ligger till TS last, även om det kan vara en skitsak.

Gissar på vite och/eller rivning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in