2022-03-17, 02:22
Medlem
Ja inget av ovanstående iaf.
Resor? Restaurang? Bil?
Citera
2022-03-17, 02:51
Medlem
Sparande och typiska kostnader som sparande brukar användas till, så som bostadsrenoveringar, utlandssemestrar och ny bil.

Vardagskonsumtionen tror jag inte kommer ändras för dem som har råd att lägga sina pengar på hög.
Citera
2022-03-17, 05:34
Bannlyst
Önskvärt hade varit gnällandet, men gnället kommer öka tillsammans med det handlingsförlamade beteendet, som är tydligt på flashback!

Jag bor mitt i skogen 17 mil från mitt jobb med en lanthandel från ”lilla huset på prärien” som enda alternativ för livsmedel och begriper inte vad jag ska göra åt min situation för att minska kostnader!

Så ingenting, gnället kommer öka, dåliga grinselfies snett uppifrån kommer stå som spö i backen på aftonbladet!
Citera
2022-03-17, 07:09
Medlem
Svensson som nu har vant sig vid en viss livsstil, kommer belåna sig in i döden, för att kunna fortsätta lägga ut sitt "fantastiska" liv till allmän beskådan på sociala medier.

Dom kommer varken dra in på semester-resan, inredningsprylarna, eller den snålt utrustade nya bilen. Däremot kommer dom bli trogna kunder till Klarna.
Fasaden måste upprätthållas till varje pris!!!
Citera
2022-03-17, 07:11
Medlem
Dra in på? De ökar lånen

Finns bara en karriär i Sverige

https://ibb.co/sv7vDTN
Citera
2022-03-17, 07:19
Medlem
Fckptns avatar
Kan bara svara för mig själv:

Vi har god ekonomi men lever ändå ganska sparsamt så någon förändring pga läget tror jag inte kommer behövas.

Men om så… allt onödigt lyx ryker ju som prenumerationstjänster, kläder, resor, bilåkande när man kan cykla, frissan etc…
Citera
2022-03-17, 07:28
Medlem
Behöver inte dra in på något väsentligt eller viktigt. Har väldigt goda marginaler då jag har hög lön och låga boendekostnader. Jag lever som jag gjort de senaste åren. Men antar att många andra kommer att få det svårt, tänker på ensamstående som har låg inkomst. Handlade ett paket Bregott igår, kostade 53 kronor, känns som att det är dyrare än för ett halvår sedan, men ska erkänna att jag har dålig koll
Citera
2022-03-17, 08:03
Medlem
För egen del typ dyra kläder, kapitalvaror och annat onödigt. Willys / Lidl istället för Ica.

Har bra marginaler och mycket pengar kvar varje månad men börjar tänka på att lägga undan mer pengar med tanke på situationen i omvärlden
Citera
2022-03-17, 08:20
Medlem
Sooks avatar
Jag personligen drar in på onödiga bilresor. Sänker temperaturen hemma vilken innebär att jag minskar elförbrukningen. Jag äter ute mer sällan. Bilsemestern till Europa planerar jag att genomföra som planerat. Köpte utemöbler häromdagen så det drar jag uppenbarligen inte in på. Jag har anständig lön och okej marginaler så blir det inte värre än såhär så kommer det inte påverka mig speciellt mycket.

Men det är klart, det drabbar sparandet och därmed inköp av ny bil vilket skulle behövs då min nuvarande har rätt stora reparationsbehov. Men nu kommer jag sannolikt laga den istället för att köpa ny.
Citera
2022-03-17, 08:29
Medlem
Hmm.
Överanvänder streaming tjänster så där behöver det rensas. Överlag alla premunationer jag egentligen inte behöver komma få ryka.
Steg 2 är nog att anpassa ungarna mera till cyklande etc när det är korta sträckor.

Behöver egentligen inte då vi lever rätt gott som det är men känns som det är klokt att öka upp sparandet just nu.
Citera
2022-03-17, 08:32
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Resor? Restaurang? Bil?

Jag har noterat att det på en onsdag kväll varit löjligt lite bilar på parkeringsplatsen utan för ett stort Köpcentrum. Inne i köpcentrumet var det eko (folktomt) mot vanligt.

Folk konsumerar mindre och det får ofta stora konsekvenser på producenter, det kommer slå tillbaka mot medelinkomsttagaren.

Konkreta tips:
Secondhand marknaden och återvinning av prylar kommer öka. Elektronik, trädgårdsmaskiner, kläder. Alltså kapitalvaror som ska användas under en längre tid, byts ut mot begagnade, vilket gör folk sparar väldigt mycket på de enskilda inköpen. Vitvaror byts inte ut, då dessa håller länge. Bilar har redan ökat i pris, så bilparken blir äldre.

Utöver konsumtionsvaror, kan det behöva sparas in på konsumtionsvaror som läkemedel (bränslen, livsmedel).

I förlängningen ökar konsumtionen av insatsvaror, i form av textilier. Folk gjorde sin kläder själva i hemmet, när vi svenskar var fattiga.
Citera
2022-03-17, 08:39
Medlem
Catellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Resor? Restaurang? Bil?

Nu har vi en god ekonomi här hemma. Har under senare tid (detta år) dragit in på restaurangbesök sett över alla rörliga kostnader och sänkt värmen och börjar elda.
Cyklar och går lite lite extra och ser till att bunkra buffert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in