2024-11-10, 13:45
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Jag tjänar numera över medel, men för 7-8 år sen låg jag på medel ungefär. Jobbat i 25 år. Dock haft några enstaka år med väldigt mycket högre lön, och det har boostad pensionen lite. Växlat in semester nått år också.

Mn måste inte välja aktier, man kan om man vill förvalta del av pensionen själv, men det går i regel sämre än om man låter det ligga kvar, om man inte har tur eller vet vad man sysslar med.

Jo, min prognos är god, men framförallt så kommer utgifterna att vara avsevärt lägre när 3 barn flyttar hemifrån, några lån är betalda osv. Kommer att ha mer fritidspengar som pensionär än vad jag har idag. Speciellt om min relationsstatus ser ut som idag och min fru som jobbar 7-8 år till efter jag gått.

Jag får dock inte mer om jag jobbar till 68 än 64, då min tjänstepension täcker upp de åren (eller marginell skillnad)

Mina kolleger som gått som är födda 50-60 har det riktigt bra nu kan jag säga.

Jo, jag känner till det här som heter Såfa, den har gått mycket bra, slår väl index tror jag.

Kännde inte till att tjänstepensionen täckte upp så bra. Då finns det ingen som helst anledning att streta på till 68 år.
Själv tog jag mig ur arbetslivet när jag var 62,5 år. Erbjöds förtida pension (omorganisation på arbetsplatsen). Arbetsgivaren betalade tjänstepensionen tiden ut.
Har en låg tjänstepension 1.700 kr/mån.

Ja, 50-talisterna lär väl klara sig hyfsat bra trots att bara knappt hälften får något från det skrotade ATP-systemet
Jag trodde att 60-talisterna skulle vara dom stora förlorarna efter vad jag läst i media. Nu har väl inte dom lämnat än annat än förtida som jag.
Citera
2024-11-10, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Bor i en brf Sthlm innerstad på en av de dyrare adresserna. Låg avgift och är skuldfri.

Har arbetat tiden ut och haft medelinkomst. Pensionen blir inte högre än vad jag redovisat för medelinkomsttagare i min åldersgrupp.

Jag gissar att du är född på 60-talet eller senare. Du kommer att bli förvånad över hur lite du kommer att få i pension, om du får något alls.

Har du några år i gamla pensionssystemet?

Kommer dessa 60-talet eller senare att kunna köpa BR som dig?

Eftersom du är äldre - vet en som köpta sin förstagångsköpebostad 1981 för mellan 900,000 o 1,000,000 - rätt imponerande va - o det var en ombildningsBR

Dom som inte dragit in/snålar på mat o dryck kommer att göra detta.

Tror att cafeer får mer stryk än resatuaranger - pga låga uppfinningshöjden - det är dock möjligt
att bagerierna går lite bättre om man köper bakverken där o tar hem än äter dem på cafeer.

Om folk inte dragit in för att finansiera privatleasingbil lär de bli tvingade nu. Denna marknad har ökat extremt o folk har bundit sig på 36 mån men har inte 36 mån uppsägningstid med garanterad lön

Sen kanske folk byter ner sig eller delar bostad(en) - men till bitterballar o incels som tjänar pengar o har vettigt ställt - ert lyfftt på damfronten kanske kommer nuuu
Senast redigerad av SC430 2024-11-10 kl. 13:58.
Citera
2024-11-10, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Jo, jag känner till det här som heter Såfa, den har gått mycket bra, slår väl index tror jag.

Kännde inte till att tjänstepensionen täckte upp så bra. Då finns det ingen som helst anledning att streta på till 68 år.
Själv tog jag mig ur arbetslivet när jag var 62,5 år. Erbjöds förtida pension (omorganisation på arbetsplatsen). Arbetsgivaren betalade tjänstepensionen tiden ut.
Har en låg tjänstepension 1.700 kr/mån.

Ja, 50-talisterna lär väl klara sig hyfsat bra trots att bara knappt hälften får något från det skrotade ATP-systemet
Jag trodde att 60-talisterna skulle vara dom stora förlorarna efter vad jag läst i media. Nu har väl inte dom lämnat än annat än förtida som jag.

Vårt avtal är rätt unikt just med de 4 åren. Har vanlig tjänstepension också ovanpå den allmänna pensionen.

Så jag är inte det minsta orolig för den biten.
Citera
2024-11-10, 18:02
Medlem
glajarns avatar
Kommer inte behöva dra in på någonting överhuvudtaget men det är väl tack vare att man tänkt längre än vad näsan räcker.
Inga lån eller skulder, huset är betalt så jag sover gott om nätterna också😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in