2023-04-26, 13:29
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Bra dumt att dra slutsatsen att ökningen på höjningarna är konstant och förevigt. Enligt TS kommer räntan inom ett par år vara 150%.
Givetvis inte, men bara för att inflationstakten sjunker till 2 % så sänks inte priserna och reallönerna återställs inte. Det tar flera år efter att vi fått ned inflationstakten till 2% tills vi är tillbaka till reallönerna vi hade 1 Jan 2022.
Citera
2023-04-26, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Givetvis inte, men bara för att inflationstakten sjunker till 2 % så sänks inte priserna och reallönerna återställs inte. Det tar flera år efter att vi fått ned inflationstakten till 2% tills vi är tillbaka till reallönerna vi hade 1 Jan 2022.

Det stämmer men var i trådstarten kan du se att något sådant diskuteras?
Citera
2023-04-26, 13:33
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Får reda på att riksbanken kommer höja räntan med 0,50% dvs dubblad och ytterligare dubblad i juni vilket kommer hålla på hela året ut.

I det här laget kommer räntan vara 6-8% till årsskiftet?

https://www.svd.se/a/KneG36/swedbank-sanker-prognosen

Varför kan inte bolåntagare vara immuna i denna ränta men istället straffa företagare och privatpersoner som tar lån och krediter?

Och sen undrar jag varför höjer man inte mer i proportionellt med inflationen dvs om inflationen är 10% då borde styrräntan vara minst 7% i det här laget för att hinna ikapp? Jag har räknat bort 2% just för inflationen ska ligga på 2%.
Hur fick du den ekvation??
Styrräntan var 3%, idag dubbelhöjs den , dvs höjs 2 ggr 0,25% till 3,5%
Om den höjs en eller två gånger till under året , då plussas det 0,25 eller 0.5%, då blir det högst 4%
Hur får du 8%?
Citera
2023-04-26, 13:35
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Ingen av er tycks ha någon form av utbildning inom nationalekonomi.

Det enda som är absolut inom nationalekonomi är att det inte finns absoluta regler.
Det är just av denna anledning som ekonomer gör felaktiga prognoser.

Ekonomi bör sannolikt bäst modelleras genom kaosmodeller och inte groteskt obildade absoluta samband.

Offtopic:
Satan vad obildat Flashback har blivit!
En hel jävla hög som sitter och sprider irrläror.
ps.Jag har undervisat på Lunds universitet i bl.a. Nationalekonomi
Den enda slutsatsen som kan dyka upp i min hjärna efter läst ditt förvirrade inlägg, är att vi måste lägga ner den utbildningen.

Förklarar varför en apa kunde förutse den kommande inflationen bättre än ingves. Tänker mig att utbildningen är kultmarxistisk, alltså anser jag att jag är en katt, så är jag en katt. Med andra ord. Anser du, som gått på någon fisförnäm utbildning, att inflationen inte ökar om den svenska kronan går mot noll, så är det så. För nationalekonomi är svårt.

Ett ord beskriver ditt beteende. Idioti. Men kan man vara nöjd med att vara katt, så kanske det går bra att vara idiot med.
Citera
2023-04-26, 13:36
Medlem
Erik Östs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Får reda på att riksbanken kommer höja räntan med 0,50% dvs dubblad och ytterligare dubblad i juni vilket kommer hålla på hela året ut.

I det här laget kommer räntan vara 6-8% till årsskiftet?

https://www.svd.se/a/KneG36/swedbank-sanker-prognosen

Varför kan inte bolåntagare vara immuna i denna ränta men istället straffa företagare och privatpersoner som tar lån och krediter?

Och sen undrar jag varför höjer man inte mer i proportionellt med inflationen dvs om inflationen är 10% då borde styrräntan vara minst 7% i det här laget för att hinna ikapp? Jag har räknat bort 2% just för inflationen ska ligga på 2%.

5% ÄR INGET OVANLIGT RENT HISTORISKT!
Det är fortfarande en väldigt låg ränta.
Citera
2023-04-26, 13:36
Bannlyst
Folk måste lugna ner sig.

Det här med räntehöjningar kommer inte pågå i all evighet. Experter tror att räntan kommer börja falla tillbaka redan nästa år. Men att den fortsatt kommer ligga kvar högre än innan fram tills åtminstone 2026. Det tror jag också. Men inte såhär högt.

Hyresråttorna och kisskommunisterna sitter nu och jublar, och tror att folk kommer kasta ut sina bostäder till försäljning redan imorgon, till vrakpriser. Kommer inte hända.

Dom som kommer sälja, är dom som tvingas sälja sina bostäder. Och dom hade tvingats sälja oavsett ränteläge. Det man säljer bostäder för/pga idag är:

*Skilsmässa
*Högt skuldsatt (Så pass att man ändå hade kraschat, oavsett ränta)
*Livskris
*Utlandsflytt

Vanliga hushåll, kommer inte sälja sina bostäder. Listan ovan, är en minoritet. En promille utav alla ägarhushåll i Sverige. Det kommer inte bli någon REA med vrakpriser på bostäder. Folk kommer dra in på bilköp, utlandsresor och lyxvaror, dom kommer inte slänga ut sin bostad för vrakpris. Men det är vad hyresråttorna/kisskommunisterna tror och hoppas på. Dream on.

Ja, det kommer bli kärvt för många (inklusive mig själv) men bostaden är det sista man släpper, och det finns stor marginal dit för nästan alla bostadsägare. Man kommer få leva snålare, fattigare och enklare, men man kommer inte sälja sitt hem för det.

I min sits, så har jag ca 650.000 i skulder (385.000 av dessa är bostadslån) - Och jag har ca 12-13.000 i aktivitetsstöd varje månad som inkomst. Jag har idag fasta kostnader på ca 8.000 kronor. När bindningstiden för mitt bolån löper ut, kommer jag ha ca 9500 i fasta kostnader. Jag har 230.000 undanlagt som jag fått i gåva, dessa rör jag inte såvida det inte är NÖDFALL, och då endast till räkningar/avgifter till BRF.

Många sitter med otroligt mycket mer sparkapital än vad jag gör, och med bättre förutsättningar. Det SISTA jag släpper är bostaden. Precis som alla andra.

Ni kisskommunister/hyresråttor och liknande pack, som tror att det ska bli REA på bostäder, får tänka om.

Ja, svindyra boenden som ägs utav högt belånade människor, kommer åka ut till försäljning. Likaså bostäder i skilsmässofall och liknande. 90% av bostäderna kommer hållas kvar, tills priserna stabiliserat sig/går upp igen.

Ni får börja spara (precis som vi andra gjorde) för att komma in på bostadsmarknaden (som ni av någon anledning föraktar så?)

Lycka till!
Citera
2023-04-26, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elmheden
Det här sammanfattar problemet, i alla fall i Stockholm. Men att trissa priserna uppåt har de facto inte gynnat någon annan än de som sålt och flyttat till mindre/billigare boende. Alla andra har endast bytt kapital mot risk på nästintill spekulativa nivåer. Krasst kan man konstatera att det byggts för lite av allt och nu sitter många i en rävsax man frivilligt vandrat in i. Någon kollaps som vissa verkar hoppas på kommer vi inte se, men ett gäng hushåll kommer få en ordentlig minskning av likvida medel vilket kommer få konsekvenser på konsumtionen i övrigt.

Och det kommer inte byggas mycket mer när folk får sämre betalförmåga och etableringsstödet för hyresrätter drogs in och byggpriserba har stigit 25% på 3år.

Så frågan är vad som kommer hände här näst? En rejäl inlåsning är vad jag tror på och fler andrahandsuthyrningar och längre hyresköer då fler väljer att hyra istället för att köpa. För de som säljer behöver ju också byta boende vilket inte går ihop om man säljer med för stor förlust osv.

Stora varsel inom bygg i höst är vad som väntar här näst.
Citera
2023-04-26, 13:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Hur fick du den ekvation??
Styrräntan var 3%, idag dubbelhöjs den , dvs höjs 2 ggr 0,25% till 3,5%
Om den höjs en eller två gånger till under året , då plussas det 0,25 eller 0.5%, då blir det högst 4%
Hur får du 8%?

Bankerna lägger sig alltid av någon anledning över styrräntan (varför kan säkert någon kunnig i tråden här förklara, jag vet inte - men det är ju judar, så no surprise there.)
Citera
2023-04-26, 13:44
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av JoaquinGuzman
Som jag sagt tidigare, boende är en nödvändighet medans helikopter, virkesbil eller egen fabrik ej är nödvändigt för de allra flesta.

Men OK låt säga att jag är lastbilschaufför/maskinförare som ska starta eget företag. Menar du alltså även där att jag måste se till att jag har sparat så mycket pengar att jag kan köpa in lastbilar skogsmaskiner eller vad det kan vara kontant innan jag startar upp företaget? Personer som inte kan göra alla investeringar som behövs för att kunna bedriva de företag de vill ska alltså låta bli att starta företag? Hur tror du att vår ekonomi skulle klara sig då? Hur skulle arbetslöshetssiffrorna se ut då tänker du?
Nej inte om du ska starta företag.
Men om du bara vill ha den för att det är kul.
Finns ingen nödvändighet i att betala 3 miljoner för sitt boende.
Rätta mun efter plånboken.
Citera
2023-04-26, 13:47
Medlem
JoaquinGuzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Din näringsverksamhet ska väl generera pengar som betalar lånet? Vad för pengar ska din bostad generera? Mitt hus kostar i underhåll

Om då lånet för företaget blir dyrare o dyrare, hur ska då företaget generera mer pengar för att kunna betala av lånet? Jo genom höjda priser. Höjda priser ger höjd inflation. Hmmmm vi måste höja räntorna ännu mer....lånen blir ännu dyrare...priserna måste höjas ännu mer....inflationen stiger.

Och jag använder väl min lön till att betala av på min skuld för huset ?
Citera
2023-04-26, 13:48
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seth.Rogen
Bankerna lägger sig alltid av någon anledning över styrräntan (varför kan säkert någon kunnig i tråden här förklara, jag vet inte - men det är ju judar, så no surprise there.)
ja det vet jag, 1-2%
Men här pratar vi om styrränta väl?
Citera
2023-04-26, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Hoppas det blir mer skjutningar och mord.
Sverige är nära att bli ett U-land.
Fortsätt sådär Riksbanken.
Jävla ärthjärnor.
Detta är exakt vad de kommer resultera i. Saknar gamla tiderna de fanns heder och pengar inte spelade roll.
Nu kommer skjutningarna öka ännu mer pga dessa räntehöjningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in