2023-04-26, 13:08
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Tråkigt att du således utbildar ekonomer som i sitt kommande arbetsliv gör felaktiga prognoser p.g.a att det inte finns några absoluta regler.

Ni var det inte inom natonalekonomi per se som jag bl.a. undervisade inom, utan en viss sorts matematiska modeller som det inte är lönt att ens försöka utbilda folk i annat än om de har en mycket stark matematisk bakgrund
Citera
2023-04-26, 13:08
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Och Tyskland har fyllda gaslager, dock räcker inte dessa lager för en kraftigt höjd konsumtion en kall vinter. Då kommer de att behöva öka importen och priset lyfter.
Så nja vi är inte på den säkra sidan bara för att inflationstakten faller tillbaka.
Som du skriver, de är ju fyllda, men räcker inte ens ett år och måste rimligen återfyllas med början i just augusti. Gaspriset gick upp 600% förra augusti...
Citera
2023-04-26, 13:09
Medlem
TonyBergmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Har Riksbankens ränteprognoser någonsin varit trovärdiga?
https://www.teknikforetagen.se/contentassets/9b89a949ca58464880ff12009dd1590a/sverige_nu_ar_igelkotten_fardig_for_denna_gang.png

Nej.
Men tror knappast dom kommer höja till 8-12% som många verkar vilja.
Citera
2023-04-26, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Inte bara nära att bli.
Vi är redan västeuropas U-land.
Flest skjutningar
Flest bombdåd
Sämsta allmänna sjukvården
Dyraste och längst väntetid hos tandläkaren
Europas mest korkade politiker.

R.I.P forna stormakten Sverige

Ska flytta om ett par år.
Ska maxbelåna mig och blåsa så många banker och myndigheter jag kan sen drar jag.
Citera
2023-04-26, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Ni var det inte inom natonalekonomi per se som jag bl.a. undervisade inom, utan en viss sorts matematiska modeller som det inte är lönt att ens försöka utbilda folk i annat än om de har en mycket stark matematisk bakgrund

Ok, då förstår jag att det hela slutade som det slutade.
Citera
2023-04-26, 13:12
Medlem
bjornhagbergs avatar
Citat:
Inte bara nära att bli.
Flest skjutningar
Flest bombdåd

Globalister/Zionister/Bilderbergare inklusive Bilderbergaren Ulf Kristersson vs Svenska Folket.

Svenska folket har somnat på avbytarbänken medans deras land splittras , våldtas och rånas.

Hoppet är ute.
Citera
2023-04-26, 13:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Fast inflationen beror ju på efterfrågan, och den bör falla när styrräntan höjs. Som du ser har inflationen i USA bara sista 12 månaderna fallit från 8,5 till 5 procent. Under tiden har FED höjt styrräntan från 0,5 till 5 procent. Riskbanken har samma mål och agerar på samma sätt. Det är bättre att ta många små steg och se hur marknaden reagerar än att ta ett jättekliv och inte riktigt veta vad som kommer att hända. Du måste ju komma ihåg att en räntehöjning även innebär en signal vilket direkt kommer påverka människors agerande.

https://www.usinflationcalculator.com/inflation/current-inflation-rates/
Fast låter man inflationen få fäste i ekonomin så är den svårare att få bort, så det är betydligt bättre att stämma i bäcken än i ån. Så RB borde ha börjat att hissa räntan så fort inflationen visade tecken på att lyfta, allrahelst som det tar tid att få höjningarna att få effekt.
Citera
2023-04-26, 13:21
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000
Får reda på att riksbanken kommer höja räntan med 0,50% dvs dubblad och ytterligare dubblad i juni vilket kommer hålla på hela året ut.
Det finns väl ingenting som tyder på att det skulle fortsätta året ut?

Citat:
I det här laget kommer räntan vara 6-8% till årsskiftet?
Tveksamt, 8% är mer än vad många hushåll klarar. Jag tror vi kommer se en topp nära 5, sen neråt igen.

Citat:
Och sen undrar jag varför höjer man inte mer i proportionellt med inflationen dvs om inflationen är 10% då borde styrräntan vara minst 7% i det här laget för att hinna ikapp? Jag har räknat bort 2% just för inflationen ska ligga på 2%.
Det är inte så det fungerar.
Citera
2023-04-26, 13:22
Medlem
Slints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Har man inte råd att att köpa en bostad för 3 miljoner så får man köpa en billigare.
Hur många har råd att köpa sig en splitterny helikopter, en virkesbil och en egen fabrik som tillverkar rutschkanor?

Ja, då måste det till att det byggs billigare bostäder i Sverige. Då får man sänka standarden på bostäder och ta bort många byggregler. Det finns inte tillräckligt billiga bostäder idag för folk att köpa.
Citera
2023-04-26, 13:23
Avstängd
otellos avatar
Citat:
Inte bara nära att bli.
Flest skjutningar
Flest bombdåd

Ja, du har tyvärr en del poänger. Svårt att föreställa sig vilket försprång vi hade en gång i tiden, som våra politiker lyckats pissa bort. Svenska politiker är fan sämst.
Citera
2023-04-26, 13:25
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så RB borde ha börjat att hissa räntan så fort inflationen visade tecken på att lyfta, allrahelst som det tar tid att få höjningarna att få effekt.
Absolut, vi är många som de senaste 10 åren eller mer argumenterat för en höjning. Det var uppenbart för alla som ville se att de vanliga inflationsmåtten inte fångade uppgången i värde (eller då priset) på många tillgångar. Det måste också ha varit uppenbart för alla att stora finansiella stimulanser samtidigt som en utbudschock uppstod skulle pressa upp inflationen på ett ganska extremt sätt. Bara det faktum att stora delar av svenska folket under pandemin kunde gå hemma men med bibehållen lön borde ju fått Yngves att reagera.
Citera
2023-04-26, 13:26
Medlem
Bra dumt att dra slutsatsen att ökningen på höjningarna är konstant och förevigt. Enligt TS kommer räntan inom ett par år vara 150%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in