2023-04-26, 12:56
Medlem
Hoppas det blir mer skjutningar och mord.
Sverige är nära att bli ett U-land.
Fortsätt sådär Riksbanken.
Jävla ärthjärnor.
Citera
2023-04-26, 12:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur vet de att låga räntor stödjer marknaden? På sikt kan alltför hög inflation sänka hela ekonomin, även börsen etc. Men så långt tänker kanske inte alla ekonomer och journalister?
Låga räntor är bra för all konsumtion, alla företag, alla bubblor. Exakt vad ekonomer och media lever på.

Snålhet och sparsamhet kommer aldrig att vara en säljande artikel i DI.
Citera
2023-04-26, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du får ha vilka killåsikter som helst, men jag rekommenderar en googling. T.ex började ju inflationen stiga i Sverige när oljan och elen gick upp 2022 efter kriget, två handelsvaror som styrs av världsmarknaden. Provat att köpa en inhemsk olja någon gång?

Bensinpriset ändras f.ö. dag för dag beroende på just värdet på SEK och USD. Enkelt bevis på att du har fel.
Fast dieselpriset hade ökat från ~13 till ~22kronor litern under 1,5 året innan Ukraina.

Jag tror ekonomiska stöd under pandemin, då speciellt i USA, har påverkat inflationen i större grad än kriget.

Grafen på USA M2 ser jo inte klok ut, och historisk sett så vet man exakt vad som händer när penningmängden ökar markant.

Därför band jag mina räntor för lång tid i september 2021 till 1,5%.

Det lärde jag redan på makroekonomilektionerna på gymnasiet.

Nästa som kommer rusa är guld och silver.
Citera
2023-04-26, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad

Det enda som är absolut inom nationalekonomi är att det inte finns absoluta regler.
Det är just av denna anledning som ekonomer gör felaktiga prognoser.
.
.
ps.Jag har undervisat på Lunds universitet i bl.a. Nationalekonomi

Tråkigt att du således utbildar ekonomer som i sitt kommande arbetsliv gör felaktiga prognoser p.g.a att det inte finns några absoluta regler.
Citera
2023-04-26, 13:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nästan alla är eniga att bankräntan ska vara samma eller högre än inflationen. Så det du bettar på är att inflationen går ner till kanske 4%. jag har mycket svårt att se det. Dels har energipriserna rasat, de kan stiga igen, dels börjar löneförhöjningar verka.

Däremot kommer recessionen som kan börja i år att ta ner priset något, när det blir kris drar folk in på pengar och köper man mindre går inte priserna upp utan ner.
Andra sidan är inflationen prisökningstakten beräknat 12 mån bakåt vilket förr eller senare leder till sjunkande inflation eftersom jämförelsen sker mot allt högre inflationssiffror historiskt. Så vi kommer att se fallande inflation åtminstone till nästa vinter/vår. Blir det en kall vinter 2023-2024 så kommer energipriserna slå nya rekord.
Det kan ge nya lyft för inflationen men behöver inte bli så.
Men problemet är att den effekten kan slå tillbaka när vi väl är nere på låga nivåer och prisökningsvågor kommer igen av olika anledningar.
Citera
2023-04-26, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Genom flerfaldiga devalveringar under 70-talet så sjönk den svenska kronan som en sten. T.om riksbanken kallar det för en devalveringsvåg.

"I Europa försökte staterna inrätta nya växelkursarrangemang sinsemellan. Sverige deltog i försöken, men under trycket av försämrad konkurrenskraft devalverades kronan upprepade gånger från 1976 och framåt.

Kombinationen av en expansiv penningpolitik, snabbt växande budgetunderskott och statskuld, försämrad bytesbalans, hög inflation och snabbt stigande lönekostnader gjorde att Sverige vid upprepade tillfällen devalverade kronan. Detta för att stärka industrins konkurrenskraft och på så sätt förbättra bytesbalansen så att utlandsskulden inte skulle växa sig alltför stor.

I april 1977 samlades medlemsländerna i valutaormen på svenskt initiativ. Sverige hänvisade till obalansen i sina utrikesaffärer för att devalvera kronan med 6 procent mot den västtyska D-marken. I augusti devalverades kronan igen, nu med 10 procent."

https://www.riksbank.se/sv/om-riksbanken/historia/historisk-tidslinje/1900-1999/devalveringsvagen-inleds/

Expansiv penningspolitik innebar att den offentliga sektorn byggdes ut något så enormt under 70-talet. M talade då om den ofantliga sektorn. Allt förbereddes med kommunsammanslagningarna 1970-71. Kommunerna skulle bli större för att "orka" med att bygga ut den offentliga sektorn.
Nu mera är det ingen som ifrågasätter det som hände då. Givetvis beror det på att de anställda inom den offentliga sektorn har blivit så många att de är de som i praktiken politiskt styr och ställer i Sverige nu mera. Det är inte brukspatronen, Wallenberg eller metallarbetare Andersson som styr men det är en helt annan diskussion.
Tack för upplysning!
Jag minns inte 1977- jag var väl för ung men 1982 mindes jag. Jag tror devalvering skedde även senare under 1980-talet.
Utbyggnaden av offentlig sektor under 70 och 80-tal var enorm.
Även miljonprograms bostadsområden med offentlig finansiering.
I början av 1990-talet hade Sverige kanske Europas högsta statsskuld!
Den betalades av genom höjda avgifter i välfärden, avskaffande av bidrag till bostadsbyggande, konfiskering av pensionsfonder osv. Utbyggnaden av offentlig sektor avstannade och regeringen flyttade budgeten för äldrevård, daghem, skolor mm från staten till kommunerna.
Så sänktes statsskulden och kommunerna fick bördan istället.
Nästa steg i att hålla nere statsskulden var att se till att hushållen ökade konsumtion och BNP genom att skuldsätta sig via "billiga" bolån.
Regeringarna har kunnat skryta om låg statsskuld och hyfsad BNP inför omvärlden.
Utlandet har köpt statsobligationer ända tills det inte längre går att hålla skenet uppe längre.
Där är vi nu.
Citera
2023-04-26, 13:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norsk80
Fast dieselpriset hade ökat från ~13 till ~22kronor litern under 1,5 året innan Ukraina.

Jag tror ekonomiska stöd under pandemin, då speciellt i USA, har påverkat inflationen i större grad än kriget.

Grafen på USA M2 ser jo inte klok ut, och historisk sett så vet man exakt vad som händer när penningmängden ökar markant.

Därför band jag mina räntor för lång tid i september 2021 till 1,5%.

Det lärde jag redan på makroekonomilektionerna på gymnasiet.

Nästa som kommer rusa är guld och silver.
Energipriset i allmänhet har varit extremt lågt i över 10 år, både bensin och el, så de steg från bottennivåer. Oljan var ju gratis en dag i USA april 2020, när corona slog igenom och inga flyg gick. Så det är många faktorer som styr priset på olja. Nu är det extremt lågt igen, beror på att efterfrågan är låg eftersom vi har en dold recession i Kina och USA. Men det hade räckt med en kall vinter i Europa 2023 för att energipriset hade dubblats.

M2 har ju sjunkit i 7-8 månader nu och det är väl första nedgången sedan 2008. US FED har 8 trillion i nästan-noll-ränte-bonds som ska ner till noll kronor och suga upp samma belopp från marknaden, innan de har slutfört sitt arbete.
Citera
2023-04-26, 13:04
Avslutad
Nu blir det svettigt för bolånetorskarna, och svettigare kommer det bli.
Citera
2023-04-26, 13:04
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Så du är ekonom. Och du skriver att just ekonomer gör felaktiga prognoser. OK.

Nej jag fd teoretiker inom ett tillämpat matematiskt område och internationellt publicerad som fick som bestraffning förklara matematiska modeller för internationella masters studenter i nationalekonomi.

Till skillnad från dig en ytterst stark matematisk bakgrund. Personligen undrar jag om du ens lyckades ta lineara system då din logiska oförmåga är rent av oöverträfflig.

Avslutningsvis:
Att ens försöka sig på personangrepp när jag försöker förklara hur det faktiskt ligger till är rent av patetiskt. Du är en mycket liten man, om ens det.

Vidare, ni behöver inte tro på mig då Thedéen satt i TV och sa precis det jag säger också, man vet inte hur framtiden ser ut ur ett rent ekonomiskt perspektiv, vi kan bara killgissa
Citera
2023-04-26, 13:05
Medlem
Eastwings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AboveTheLinee
Hoppas det blir mer skjutningar och mord.
Sverige är nära att bli ett U-land.
Fortsätt sådär Riksbanken.
Jävla ärthjärnor.

Inte bara nära att bli.
Vi är redan västeuropas U-land.
Flest skjutningar
Flest bombdåd
Sämsta allmänna sjukvården
Dyraste och längst väntetid hos tandläkaren
Europas mest korkade politiker.

R.I.P forna stormakten Sverige
Citera
2023-04-26, 13:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Andra sidan är inflationen prisökningstakten beräknat 12 mån bakåt vilket förr eller senare leder till sjunkande inflation eftersom jämförelsen sker mot allt högre inflationssiffror historiskt. Så vi kommer att se fallande inflation åtminstone till nästa vinter/vår. Blir det en kall vinter 2023-2024 så kommer energipriserna slå nya rekord.
Det kan ge nya lyft för inflationen men behöver inte bli så.
Men problemet är att den effekten kan slå tillbaka när vi väl är nere på låga nivåer och prisökningsvågor kommer igen av olika anledningar.
Jo man kan ganska enkelt räkna ut att den delen av inflationen som är energi kommer att tokrasa efter augusti t.ex, när vi hade rekordpriser på bensin och el. men å andra sidan kan de tokhöjas lika snabbt när de priserna går upp igen, t.ex i augusti 2023. Tyskland har på inget sätt löst sin energibalans utan tvärtom monterat ner sina siste tre reaktorer t.ex. I både Tyskland och UK har poliser sjuksköterskor m.fl. fått 10%iga lönelyft, Det blir en katastrof för priserna när lönespiralen börjar igen som på 1970-talet.
Citera
2023-04-26, 13:07
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Jo man kan ganska enkelt räkna ut att den delen av inflationen som är energi kommer att tokrasa efter augusti t.ex, när vi hade rekordpriser på bensin och el. men å andra sidan kan de tokhöjas lika snabbt när de priserna går upp igen, t.ex i augusti 2023. Tyskland har p inget sätt löst sin energibalans utan tvärtom monterat ner sina siste tre reaktorer t.ex.
Och Tyskland har fyllda gaslager, dock räcker inte dessa lager för en kraftigt höjd konsumtion en kall vinter. Då kommer de att behöva öka importen och priset lyfter.
Så nja vi är inte på den säkra sidan bara för att inflationstakten faller tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in