2023-06-29, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Vilket gnällande, när jag köpte mitt hus 1984 var räntan 15%.

Och hur stor andel det till årslön etc kostade en bostad?
Just det.

Jag hade gladeligen haft en 10-15% ränta om bostäderna kostat som då i förhållande till lön etc. Det hade varit billigare än 4-5% är på mina lån idag.

Tänk gärna lite längre än näsan räcker.

Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Jag betalade 6000:- i kontantinsats och köpte huset för 270.000:-

15% på 270k = 40. 5k ränta
Kost väl en minst 3 miljoner idag. Lån ca 2.5 med ränta på 5% = 125 000.

Medianlön privat sektor 1995 = 21 000.
Medianlön privat sektor 2022 = 34 200

Kvot lön 34200/21000 = 1.63
Kvot räntekostnad 125000/40500 = 3

Alltså är räntan på samma hus idag med 5% ränta ungefär dubbelt så dyr som 15% ränta på det mindre lånet 1995 sett till inkomsten.

Schack matt.
Senast redigerad av kalleboool 2023-06-29 kl. 15:27.
Citera
2023-06-29, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Bättre med stabilitet. Se Schweiz. Låg ränta, stark kurs. Turkiet höjde 5 punkter förra veckan, valutan föll skarpt.

Vad tycker du Sverige ska göra då?
Citera
2023-06-29, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Påminner om 2007-2008.

Riksbanken hade höjt räntan kraftigt under några år. Styrräntan toppade på 4,75%. Kronan hade försvagats kraftigt också - en Euro kostade 10,60 kr. Inflationen hade också stigit kraftigt och det var därför man jagade med räntan.

Sen gick det som det gick - konsumtionen störtdök och man fick jaga med låga räntor.

Och samma visa kommer igen. Är rätt uppenbart när man ser hur, ex. råvarupriser rör sig i nuläget.
Citera
2023-06-29, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Det blir 4% innan 2024. Logiskt, inte sant? 5% 2025...6% 2026...(Arboga 10.2) 2031...LOL!

L0L 🫨
Citera
2023-06-29, 15:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Haha, sluta vara så sur nu. Ut i solen
Jag sitter i solen. Dina aktieråd är alltså lika solitt underbyggda med fakta som din kunskap om matematik. Inget fel med det! Även ett svin kan hitta en pärla.
Citera
2023-06-29, 15:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/thedeen-minst-en-hojning-till/
Och fler höjningar är att vänta: Minst en till – innan årets slut.

Kallduschen för svenska bolåne-tagare är också beskedet att det kommer att dröja innan Riksbanken sänker styrräntan – tidigast år 2026.

– Vår plan är att höja räntan och den kommer behöva ligga högt under en tid framöver, säger Erik Thedéen.
Spännande tider väntar 2023-2025, på börsen och för bostadspriserna.
Citera
2023-06-29, 15:31
Medlem
Kaenkelberries avatar
Sänk räntan istället så att Sverige blir mer attraktivt att investera i istället.
Då får man upp värdet på kronan.
Citera
2023-06-29, 15:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TiredEyes
Läser man Dagens Industri så börjar det lobbas riktigt hårt för införandet av Euro. Jag tror inte att en övergång till Euro skulle gå sömlöst till, snarare tvärtom.
Det lär inte hjälpa inflationen kortsiktigt iallafall. I t ex Finland steg priserna när dom gick över till euron. Idag är dom nog dock glada för det. Inflationen är betydligt lägre och en genomsnittslön ligger på ca 44 000 kr per månad. Svenskar är nordens fattiglappar men så länge nån direktör på nåt exportbolag kan köpa sig en till ny båt per månad så är allt frid och fröjd.
Citera
2023-06-29, 15:34
Medlem
JustTrollings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oz007
Sänk räntan, trams inflationen är ju inte driven av en överhettad konsumtion.
Det är Ukraina kriget med energi, råvaror och spannmål som är drivande. Ovanpå det är bostads & fastighetsmarknaden kraftigt belånad.
Skuldsättningen är på tok för hög för att höja räntan mycket mer.
Inflationen drivs av faktorer som vi som nation kan kontrollera, och faktorer som vi inte kan kontrollera. Sverige har haft ett väldigt bra lägre att hålla inflationen låg då vi med politisk vilja hade kunnat ha helt normala elpriser på vinterhalvåret. Då vi har all el vi behöver och är Europas största nettoexportör av el. Ökande drivmedelspriser hade vi också kunnat hantera med tillfälligt sänkt skatt då vi har skyhög skatt på soppa. Men dylika åtgärder vägrar politiker.

Hade politiker inte varit dumma i huvudet så hade vi inte haft så hög inflation nu. Men nu är vi där vi är.

Nu drivs inflationen istället av en rasande kronkurs. Det är chockerande att folk inte lyckas förstå det. Och så länge det hjulet rullar så rullar det, tills man får stopp på det.

Att sänka räntan som flera i tråden anser är totalt vanvettigt.

Sänkt ränta = Svagare krona.
Svagare krona = Dyrare import av varor. (Spannmål (räkna inte med någon bra skörd i år, bonde), bränsle, kläder, mat, o.s.v.)
Dyrare import av varor = Högre priser.
Högre priser = Högre inflation.
Citera
2023-06-29, 15:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Vissa tycker man ska höja till 7% ==> Skulle direkt krascha hela fastighetsmarknaden och kasta in oss i den största kris vi upplevt.

Vissa tycker man skulle sänka drastiskt ==> Skulle ge en inflationsbrasa och krascha kronan till status Turkisk lire.

Sanningen är nog att Riksbanken gör precis vad jag tror är bäst givet det läge vi befinner oss i just nu.

Nja, snarare mer sannolikt att Thedéen lyckas med att såväl krascha kronan som bostadsmarknaden, då en mycket liten höjning (25p) av styrräntan knappast stärker kronan, utan istället cementerar SEK som en skitvaluta, då inte ens RB tycks ha förtroende för SEK.

Vad som sker sedan är en form av ekonomisk lingchi där RB gång på gång höjer styrräntan i minsta tänkbara steg, vilket varken stärker förtroendet för SEK, men samtidigt ökar kostnaderna de med stora bostadslån.

Jag hoppas dock att jag har…
Citera
2023-06-29, 15:37
Medlem
Krasigts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Bättre med stabilitet. Se Schweiz. Låg ränta, stark kurs. Turkiet höjde 5 punkter förra veckan, valutan föll skarpt.
Schweiz, Turkiet och Sveriges ekonomier och förutsättningar, liknar inte varandra överhuvudtaget. Turkiet har helt andra problem än de som Sverige lider av.
Citera
2023-06-29, 15:38
Medlem
Räntan är ett politiskt vapen. De kan hålla den nere för o spä inflationen. Sedan skylla på låg kronkurrs för att gå med i nato, euro, eu, fn, who, världsregeringen osv.

Dum svenne sväljer allt o tror det är på riktigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in