2023-06-29, 14:50
Avslutad
Läser man Dagens Industri så börjar det lobbas riktigt hårt för införandet av Euro. Jag tror inte att en övergång till Euro skulle gå sömlöst till, snarare tvärtom. Detta gäller särskilt fastighetsmarknaden. Fast vad vet jag.. det blir nog vinnare och förlorare i ett sådant scenario också.

Själv är jag väldigt skeptisk till svenska kronans framtid. Växlade nyligen till mig en mindre summa EUR för ev. resa senare i höst/vinter. Tror inte att EUR blir billigare framöver.

Vågar man sig på en riktig Flashback-gissning om att EUR kommer passera 13 kr innan årets slut? 12,50 kr låter inte helt orimligt i alla fall. Vid 13 så kommer vi nog att se massmedia producera artiklar varje vecka om varför vi måste överge kronan.
Citera
2023-06-29, 14:52
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Jepp, precis det jag skrev. En ökning från 1ppm till 0,1% är en ökning på 10 miljoner procent, men en liten reell ökning. Bra att du förstår nu.
Eh, nej?
Av 2 miljoner kr innebär höjningen i första fallet 1700 kr/mån, och i andra fallet en höjning med 13 300 kr/mån. Självklart är det en skillnad mellan dessa scenarier, hur kan du inte förstå det?

Ja, men de dubblas på olika sätt. Från 1% till 2% avkastning på 1 miljon kr innebär en ökning på 10 000 kr, medan från 5% till 10% innebär en ökning på 50 000 kr. Den procentuella ökningen är densamma, dvs 100%, men den reella ökningen är betydligt större i den andra fallet.
"Dubblas på olika sätt". Ett tal kan bara dubblas på ett sätt och du kan alltså inte högstadiematte. Och inget fel med det!
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-06-29 kl. 14:56.
Citera
2023-06-29, 14:55
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
"Dubblas på olika sätt". Ett tal kan bara dubblas på ett sätt och du kan alltså inte högstadiematte. Och inget fel med det!
2 dubblas på sättet att man adderar 2, 4 dubblas på sättet att man adderar 4, det vill säga olika sätt.

Hoppas du lärde dig nåt nytt idag, Lund!
Citera
2023-06-29, 14:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
2 dubblas på sättet att man adderar 2, 4 dubblas på sättet att man adderar 4, det vill säga olika sätt.

Hoppas du lärde dig nåt nytt idag, Lund!
Hehe det finns alltså inget ord "dubbla", finns 1 miljard sätt att dubbla med din definition, bara mellan talen 1-1000000000.

En miljardär behöver tjäna en miljard för att dubbla sitt kapital. Du som har 1000 kr behöver bara öka 1000 kr. Men det är exakt lika svårt för er två att tjäna 1000 och 1000000000, för storleken på kapitalet har ingen relevans när avkastningen alltid räknas i procent. Procent betyder "per hundradel", och syftet är att räkna oavsett kapitalets storlek.
Citera
2023-06-29, 14:58
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Hehe det finns alltså inget ord "dubbla", finns 1 miljard sätt att dubbla med din definition, bara mellan talen 1-1000000000.

En miljardär behöver tjäna en miljard för att dubbla sitt kapital. Du som har 1000 kr behöver bara öka 1000 kr. Men det är exakt lika svårt för er två att tjäna 1000 och 1000000000, för storleken på kapitalet har ingen relevans när avkastningen alltid räknas i procent. Procent betyder "per hundradel", och syftet är att räkna oavsett kapitalets storlek.
Jaja, jag har lagt fram min poäng i min tidigare inlägg. Ha en fin dag nu.

Btw, har du investerat H&M? Tydligen har aktien gått upp nu.
Citera
2023-06-29, 14:59
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nej räntan måste upp mer.

Vad menar du med "för dyrt"?
Inflationen har gjort material och kostnader för att producera hög. Varför höja räntan för det har ju ingen effekt mot inflationen ändå då inflationen är gällande i stora delar av världen. Att höja räntan blir ju bara värre för folk och näringsliv.
Citera
2023-06-29, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Inflationen har gjort material och kostnader för att producera hög. Varför höja räntan för det har ju ingen effekt mot inflationen ändå då inflationen är gällande i stora delar av världen. Att höja räntan blir ju bara värre för folk och näringsliv.
Ja men om vi inte höjer räntan i paritet med omvärlden får vi en högre inflation än på andra håll-

Det gör det ännu värre för folk och näringsliv.

Räntan måste höjas mer.
Citera
2023-06-29, 15:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jaja, jag har lagt fram min poäng i min tidigare inlägg. Ha en fin dag nu.

Btw, har du investerat H&M? Tydligen har aktien gått upp nu.
HM är en död aktie för mig sedan minst fem år. Så fel med slit-och-släng, så fel med butiker i dyraste lokalerna inte nätet, så fult mode. Att den stiger visar att börsen styrs av bubbelidioti. Alltid så precis innan bubblan spricker, de dummaste köper på toppen. Lycka till, kanske kan du dubbla ditt kapital. Om det funnit ett ord "dubbla"...

Tips: HM-aktien har efter jättelyftet senaste tiden samma värde som år 2007. Så Noll i värdeökning på 15 år.
Citera
2023-06-29, 15:12
Medlem
Nestor Xs avatar
Nu öppnade USA valutahandeln och kronan faller som en sten. Patetiskt att Thedéen och hans gäng inte hade kurage nog att våga höja räntan med minst 75 punkter.
Citera
2023-06-29, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Thedén sa detta i en intervju idag:

"Länder med stabila statsfinanser, låg inflation, hög sysselsättning de får inte kollapsande valutakurser och så är det"

Han svarade aldrig riktigt på vart han ansåg att Sverige låg

Det är otroligt hur mycket de vågar gambla på att inte höja räntan mer och skydda valutan. Förstår inte logiken alls. Jag tror att snittskulden i Sverige var någonstans på 600 000 kr. Om vi räknar med att räntan skulle vara 10% (vilket hade stärkt kronan rejält) hade den genomsnittliga utgiften varit 60 000 kr istället för ca 30 000 kr som det är nu. Tänk då istället att alla andra utgifter ökar med minst 50% vilket är ungefär den valutautvecklingen vi kommer få blir ju denna kostnad rejält mycket mer över i princip hela befolkningen

Bättre med stabilitet. Se Schweiz. Låg ränta, stark kurs. Turkiet höjde 5 punkter förra veckan, valutan föll skarpt.
Citera
2023-06-29, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Får nog lov att hålla med. 3,75% är inget. Visst så drabbar det överbelånade hushåll, men några sådana finns väl inte här på Flashback där alla är Bitcoin och Leo Vegas miljonärer? Jag ser inte värdet i att bevilja medelsvensson mer och större lån än vad plånboken klarar av under en 36 månader period. Naturligtvis kommer sönderbelånade vark hata på oss utan lån, men det är en smäll jag är villig att ta.

Nu klarar väl förvisso den absoluta majoriteten exakt det utan problem trots relativt stora bolån.
Citera
2023-06-29, 15:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
HM är en död aktie för mig sedan minst fem år. Så fel med slit-och-släng, så fel med butiker i dyraste lokalerna inte nätet, så fult mode. Att den stiger visar att börsen styrs av bubbelidioti. Alltid så precis innan bubblan spricker, de dummaste köper på toppen. Lycka till, kanske kan du dubbla ditt kapital. Om det funnit ett ord "dubbla"...

Tips: HM-aktien har efter jättelyftet senaste tiden samma värde som år 2007. Så Noll i värdeökning på 15 år.
Haha, sluta vara så sur nu. Ut i solen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in