2023-06-29, 09:58
Medlem
Så idag visade RB tydligt att Sverige sitter i rävsaxen och kan inte komma loss.

Höjningen är för klen för att förhindra fortsatt kollaps av valutakursen och om omvärlden fortsatt får köra om oss med högre räntor så kommer vår inflation gå upp.

Det ser ut som att RB försöker gå på lina. Antingen faller vi åt ett håll med bostadskrasch eller åt andra hållet med valutakollaps och inflation. Man ökar räntan minimalt och ber till gud att näsan är över ytan till dess omvärlden börjar sänka räntorna.
Citera
2023-06-29, 10:01
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Räntan höjs 25 punkter.

Vad kommer hända med svenska kronan nu?
Den kommer väl tappa?

Grattis Sverige.

Som vanligt: för lite och för sent.
Citera
2023-06-29, 10:04
Medlem
Jag måste rädda mitt sparade kapital.
Vad gör jag?
Citera
2023-06-29, 10:05
Medlem
JustTrollings avatar
Riksbanken höjer styrräntan till 3,75 procent

Ännu en patetiskt låg höjning av styrräntan med 0.25 procentenheter. Till ynkliga 3.75 procent.

Det här kommer att fördärva landet och kronkursen kommer rasa.

Är det inte dags att göra en ordentlig höjning, satsa på säg 7%?

...beslutat att höja styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2023/riksbanken-hojer-styrrantan-med-025-procentenheter-och-okar-takten-i-forsaljningarna-av-statsobligat ioner/
Riksbanken höjer styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent. Det är den högsta nivån på nästan 15 år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksbanken-hojer-styrrantan-tidigare-reporantan

+ + +

Rubrik ändrad! Tidigare rubrik: Att styrräntan höjs till 3.75 procent kommer inte rädda landet
Senast redigerad av JustTrolling 2023-06-29 kl. 10:10.
Citera
2023-06-29, 10:11
Medlem
Ge fan I att höja säger jag.
Citera
2023-06-29, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Ännu en patetiskt låg höjning av styrräntan med 0.25 procentenheter. Till ynkliga 3.75 procent.

...beslutat att höja styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent.
https://www.riksbank.se/sv/press-och-publicerat/nyheter-och-pressmeddelanden/pressmeddelanden/2023/riksbanken-hojer-styrrantan-med-025-procentenheter-och-okar-takten-i-forsaljningarna-av-statsobligat ioner/
Riksbanken höjer styrräntan med 0,25 procentenheter till 3,75 procent. Det är den högsta nivån på nästan 15 år.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/riksbanken-hojer-styrrantan-tidigare-reporantan

Tror också att kronkursen kommer rasa nu vilket medför att bl.a priset på "matkassen" kommer öka betydligt om ett tag.
Citera
2023-06-29, 10:17
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling

Får nog lov att hålla med. 3,75% är inget. Visst så drabbar det överbelånade hushåll, men några sådana finns väl inte här på Flashback där alla är Bitcoin och Leo Vegas miljonärer? Jag ser inte värdet i att bevilja medelsvensson mer och större lån än vad plånboken klarar av under en 36 månader period. Naturligtvis kommer sönderbelånade vark hata på oss utan lån, men det är en smäll jag är villig att ta.
Citera
2023-06-29, 10:18
Medlem
Prokloss avatar
Okej, så om vi höjer styrräntan till låt säga 7-8 procent så får vi bukt med inflationen och svenska kronan stärks så in i helvete, är det vad du tror?
Citera
2023-06-29, 10:18
Medlem
Hackenbush55s avatar
Vilket gnällande, när jag köpte mitt hus 1984 var räntan 15%.
Citera
2023-06-29, 10:20
Medlem
löls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Får nog lov att hålla med. 3,75% är inget. Visst så drabbar det överbelånade hushåll, men några sådana finns väl inte här på Flashback där alla är Bitcoin och Leo Vegas miljonärer? Jag ser inte värdet i att bevilja medelsvensson mer och större lån än vad plånboken klarar av under en 36 månader period. Naturligtvis kommer sönderbelånade vark hata på oss utan lån, men det är en smäll jag är villig att ta.

Håller med dig också.

Även om jag har massa lån så är 3.75 inte mycket.
Det är vi som blivit vana och tappat reality check om vad räntor ska ligga på.
Citera
2023-06-29, 10:20
Medlem
Raytheons avatar
Höjer de till 7% så kraschar kronan ännu snabbare eftersom fastighetsbubblans totala kollaps är ett faktum då.
Citera
2023-06-29, 10:22
Medlem
Biggedys avatar
Ännu en tråd??

Sluta skapa en tråd för varje jävla tanke ni har och håll er till befintliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in