Citat:
Ursprungligen postat av
Hor-Ulla
Bra. Nu börjar vi komma någonvart. Då har vi konstaterat att ett högt pris på energi spiller över på ALLT.
För att producera trä, stål, plast behövs energi. Sedan ska det transporteras. Samma med livsmedel och transporter. Allt påverkas av ett HÖGT energi/drivmedelpris.
Det enda du räknade upp som man sänker rätt snabbt om man höjer styrräntan är bostadspriserna. Men det driver inte inflationen.
Så då återstår frågan som jag har försökt få svar på av dig, Hur får vi då ner energipriset här i Sverige genom att höja styrräntan?
Läs nu igenom detta noga och försök förstå vad jag skrivit innan du slentrianmässigr börjar babbla höjd ränta igen.
Du har rätt i att räntan inte påverkar energipriserna mer än ytters marginellt.
Men om man faktiskt lyssnar på vad riksbankschefen sagt så är de tydliga med att inflationen idag inte enbart är kopplad till energipriserna.
Så de kommer ha de räntenivåer som krävs för att kyla ned ekonomin.
De tre största effekterna är:
Minskad konsumtion
Minskade möjlighet att ta lån, både för privatpersoner men kanske än viktigare för företag.
Kronan stärks(eller i dagens situation minskar hur mycket den skull sjunkit)
tidigare så ansåg man att det fanns ett direkt samband mellan arbetslöshet och inflation men det sambandet är mer diffust nu. Man skall vara medveten om att riksbanken anser att deras höjningar kommer öka antalet arbetslösa med 50 000 nästa år. Jag är själv helt övertygad om att riksbankerna vill höja arbetslösheten för att minska inflationen.
Sedan tar det närmare ett år innan effekten av höjningarna tagit effekt så att inflationen inte sjunker direkt är inget konstigt eller ovanligt.