Citat:
Ursprungligen postat av
Tymmiedickzon
Du undviker alltid M3, som är totala penningmängden. Det är denna som ökar, såklart, när du säljer ditt hus som du ärvt. Inflationen har förvärrats. Vi vet ju att säljaren kunde inte köpa kontant. Han behövde låna. Penningmängden har ökat.
Varför skulle någon sansad människa bry sig om M3.
Nej M3 är inte någon total penningmängd. Det är bara ett mått på skulder. Speciellt ingår i M3 allmänhetens innehav av obligationer med kortare löptid. Hur många är det nu som köper obligationer för 1 MSEK styck?
Nej just det. Och M3-M2 är också mycket liten.
Jag och andra försöker utbilda dig men du totalvägrar ju ta in det minsta kunskap.
Nej, när köparen lånar och köper huset är det M1 som köparen betalar med. Lånet ökade på M1.
Och när köpeskillingen landar hos mig är det fortfarande M1. Och, vilket är det betydelsefulla här, denna M1 omsätts inte utan hoardas av mig.
Ur ett prisbildningsperspektiv är det som denna M1 inte fanns.
Citat:
Ursprungligen postat av
kim-bong-il
Du är inte representativ för resten av befolkningen. De som ärvt ett rejält värdefullt hus har konsumerat.
Alla är inte tragiska gamla snålgubbar, och sen kan råttboet du växte upp i knappast ha betingat nåt högt pris.
Påverkan skulle vara marginell även om du bestämde dig för att spendera loss på nån begagnad Toyota.
Det var ett exempel. Handlade inte om mig. Inte ens det förstod du. Det enda du klarar av här i livet är att producera personangrepp.
--------------------
Data från verkligheten är extremt tydligt.
Folks nettotillgångar stiger nästan monotont med åldern.
Gamla gubbar är ytterst täta.
(Sedan finns ju undantag för bidragstagare. Dom är alltid fattiga, för dom slösar genast upp allt. Och som vi kan se ovan så kallar de förbittrade parasiterna de gamla för "snålgubbar").