2023-05-30, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Jag tror att det kommer 1, max 2 räntehöjningar till. En på 50 punkter och en sista på 25, eller tvärtom. Sedan kommer det vända. Glöm inte att mångas (även mitt eget) bolån löper ut med bindningstiden nu i Oktober, då kommer det kylas ner markant. Vi kommer se räntesänkningar våren 2024, det är jag helt övertygad om!

Riksbanken kommer inte trycka på mycket mer med räntehöjningar, för dom vet att det inte kommer hålla.

Detta!
Sveriges befolkning tycker om att binda sina lån. Därför får höjningar av räntan en fördröjd effekt. Jag sitter i samma båt då mitt lån går ut i november på 1.29%. Klart som korvspad att jag gått helt oskadd från räntehöjningarna fram tills dess. Ja eller snarare tvärtom. Jag har ju istället öppnat plånboken ännu mer för att investera i solceller, vilket jag troligen inte är ensam om. Om fler bostadsägare som bundit sina lån gjort samma sak under samma tid, eller bytt panna för effektivare uppvärmning , så innebär detta det motsatta. En del av svenska hushåll kan under denna tiden helt enkelt ökat sina utgifter, för att på sikt få lägre kostnader.
Citera
2023-05-30, 08:05
Medlem
pn222jws avatar
En del gynnare har ju faktiskt pengar på sparkonton och kommer att få in lite högre ränteinkomster 2023-24-25.
Citera
2023-05-30, 09:30
Medlem
Det ser mörkt ut vad gäller nominell BNP. Räntorna kommer behöva höjas ordentligt.

https://i.imgur.com/HU3aGh4.jpg

2022K2 - 2023K1 ökade 8,9% jämfört med de 4 föregående kvartalen. Normalt brukar det ligga på 4-5%.
Citera
2023-05-31, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Nu ligger dollarn på 10.79

Jag börjar misstänka att de inte kommer höja räntan tillräckligt mycket och att vi kommer få leva med denna höga inflation.
Vi har redan kört av vägen, nu är det bara en fråga om hur det här fordonet stannar i diket. Sedan är det en fråga om hur var och en av oss kommer ut ur det manglade vraket. Huvudsaken är dock tydlig för alla: Det vi åkte i finns inte längre. Vi är ute och snubblar runt i mörkret och försöker desperat att bedöma var vi befinner oss och vad som har hänt oss.

Det vi vet är att den svenska kronan sjunker i värde, och det händer oavsett hur mainstream försöker snurra det.
Citera
2023-05-31, 15:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern
Vi har redan kört av vägen, nu är det bara en fråga om hur det här fordonet stannar i diket. Sedan är det en fråga om hur var och en av oss kommer ut ur det manglade vraket. Huvudsaken är dock tydlig för alla: Det vi åkte i finns inte längre. Vi är ute och snubblar runt i mörkret och försöker desperat att bedöma var vi befinner oss och vad som har hänt oss.

Det vi vet är att den svenska kronan sjunker i värde, och det händer oavsett hur mainstream försöker snurra det.
Det är bara att titta på USA eller senast Frankrike, en sänkning av inflationstakten med en tiondels procent utmålas som något fantastiskt. I USA’s fall studsade dessutom inflationen upp igen om än svagt.
Samtidigt ligger inflationstakten kvar på betydligt högre nivåer än målet.
Räntorna kommer att ligga kvar på dagens nivåer betydligt längre än vad äxpärterna i sofforna påstår.
Citera
2023-05-31, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riksbanksgangstern

Tror du har rätt i din beskrivning, nu ska vi in i Nato också och hur skall det betalas med denna höga inflation som råder vilket tär styggt på skattebetalarna?

För sent att ta fram osthyveln och skära, nu får vi ta fram dynamiten och spränga bort kostnader för att rädda det som räddas kan.
Fast det kommer ju inte hända eftersom detta är Sverige. Destruktivitetens land nr: 1 i Europa.
Citera
2023-05-31, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JerryReed
Hahaha!

Har lyft detta flera gånger i tråden. Hyresråttorna/kisskommunisterna har suttit och skrattat åt högre boendekostnader för dom som äger sina bostäder tack vare räntehöjningarna. Jag, och flera andra i tråden, har påtalat för kisskommunisterna i hyresrätterna, att hyreshöjningar, kommer komma som ett brev på posten, även för hyresråttor. Nu börjar det.

Hoppas ni trivs i era pissiga hyresrätter, där lär ni bli kvar ett bra tag till.

Och någon UllaredsREA på bostadsmarknaden, har det inte blivit heller. Så dom 12.500 ni lyckats spara från socbidraget, som skulle gå till en nybyggd 2 plansvilla på Lidingö nästa sommar, får ni nog lägga på hyran till den kattpissluktande hyresrätten istället.

Jag dör av skratt!!!!

🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

ja du får gärna gå och dö

självfallet rasar privata bostadsrätter i värde snabbare än ev hyresökningar

om din hyra i hyresrätt ökar med 1500 kr i månaden så är det 18000 kr per år.

i dagsläget rasar bostadsrätter med ca 100.000 kr per år och oftast betydligt mer än så, raset har bara börjat.
Citera
2023-05-31, 21:16
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol
Sedlar och mynt + bankreserver hos riksbanken. Kallas även baspengar, high powered money, M0 i USA.
Dock är inte bankreserver pengar.
Det går inte att köpa en hamburgare på McDonalds och betala med bankreserver. Och då är det inte pengar.

Kontanter är däremot pengar. Än så länge.
Citera
2023-05-31, 21:17
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Siffrorna är groteska och visar tydligt varför vi har en hög inflation.
Och hur ser logiken bakom det påståendet ut?
Citera
2023-06-01, 09:56
Medlem
pn222jws avatar
Alla måste också vara medvetna om hur friserad arbetslöshetsstatistiken är - lägg på 15% - och hur tillrättalagda BNP siffrorna är - dra av 15%...i hela västvärlden utom Norge.
Citera
2023-06-03, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Alla måste också vara medvetna om hur friserad arbetslöshetsstatistiken är - lägg på 15% - och hur tillrättalagda BNP siffrorna är - dra av 15%...i hela västvärlden utom Norge.

Fixa källor på det då?
Citera
2023-06-03, 10:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejhej875
ja du får gärna gå och dö

självfallet rasar privata bostadsrätter i värde snabbare än ev hyresökningar

om din hyra i hyresrätt ökar med 1500 kr i månaden så är det 18000 kr per år.

i dagsläget rasar bostadsrätter med ca 100.000 kr per år och oftast betydligt mer än så, raset har bara börjat.

Hahahahahahahaha.....hahahahahahaha...hahaaaaaa... .hahahahaha....hah....haha.....ah 🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Life ain't easy in a pissluktande hyresrätt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in