Citat:
Ursprungligen postat av
Lpq32
Jag gör inga utfästelser om hur det kommer att bli.
Jag bara beskriver vad som krävs för att vi ska få till en vettig ekonomisk situation.
Däremot bortser du från att se helhet när du gör din bedömning av vettig ekonomisk situation. Bostadslånemarknaden må vara en sak. Fundera över effekterna på svenska företag, vars intäktssida inte enbart drabbas av en minskad nationell efterfrågan pga stigande räntor, utan även av en minskad exportefterfrågan pga att valutan stärks. Sen har du kostnadssidan där stigande räntor driver på finansiella kostnader och hämmar viljan & förmågan till långsiktiga, strategiskt viktiga investeringar i produktion och FoU. Det påverkar den långsiktiga förmågan till överlevnad negativt för svensk industri. Sammantaget leder det både på kort och lång sikt till företagskonkurser och en signifikant lägre sysselsättningsgrad. Mer nytta produceras i Kina, Indien och nutida och framtida lågkostnadsländer.
Räntehöjningarna påverkar den offentliga ekonomin också. Varje höjning påverkar prisbasbeloppet och driver upp statens, regionernas och kommunernas pensionsskulder via indexering kopplat till styrräntan. Bara för att nämna ytterligare en tung aspekt som du inte tycks få ditt huvud runt.
För övrigt jävligt skönt att personligen inte vara lånefinansierad, så för mig kvittar bolånekostnadernas berg-och-dalbana. Förvisso påverkas värdet på mina fastigheter, men eftersom jag inte planerar att sälja i närtid kvittar även det