2023-05-14, 16:33
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Den låg på tio procent för inte så länge sedan.

Men det är bra att du är positiv!

Försiktigt optimistisk
Citera
2023-05-14, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Vi hade rekordlåg inflation och det var därför riksbanken sänkte räntan till och börja med, för att sedan skylla på Ryssland.
Visst men vi hade inflation även vid nollräntan, räntan skulle då i stället ligga på 1-2% vid ca 0 i inflation.
Citera
2023-05-14, 16:41
Medlem
Citat:
Den låg på tio procent för inte så länge sedan.

Men det är bra att du är positiv!

fast då var bostadspriserna i förhållande till medelinkomst klart lägre vilket gjorde att kopplingen mellan hushållets utgifter och räntan var lägre. det biter lite mer idag att höja räntan så att säga.

förövrigt anser jag att bostadspriser ska räknas med i konsumentprisindex för få bättre kontroll och reglering på inflation. nu är det bara räntekostnaden som räknas med vilket framstår som ganska korkat.
Citera
2023-05-14, 16:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HDMI2
fast då var bostadspriserna i förhållande till medelinkomst klart lägre vilket gjorde att kopplingen mellan hushållets utgifter och räntan var lägre. det biter lite mer idag att höja räntan så att säga.

förövrigt anser jag att bostadspriser ska räknas med i konsumentprisindex för få bättre kontroll och reglering på inflation. nu är det bara räntekostnaden som räknas med vilket framstår som ganska korkat.
När menar du att det där var?
Citera
2023-05-14, 17:17
Medlem
Citat:
När menar du att det där var?

googla reala bostadspriser och jämför 2023 mot 1995 (senast räntorna på bostadsobligationer var ~10%)

reala bostadspriserna är mycket högre nu än då.

edit: du behöver så klart även titta på reallöneökningen på samma tid.
Senast redigerad av HDMI2 2023-05-14 kl. 17:21.
Citera
2023-05-14, 17:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HDMI2
googla reala bostadspriser och jämför 2023 mot 1995 (senast räntorna på bostadsobligationer var ~10%)

reala bostadspriserna är mycket högre nu än då.
Tack.
EDIT: Å andra sidan har vi tydligen ungefär tio procent nu:

Citat:
Inflationen upp över 10 procent i mars 2023
Under hela 2022 har inflationen varit väldigt hög i Sverige, och inflationstakten ser inte ut att stanna av under 2023. Enligt SCB:s senast rapport från den 14 april, som avser inflationstakten för mars, är inflationen i Sverige i nuläget 10,6 %. Det är en viss minskning sedan förra månaden, då den låg på höga 12, %.

https://advisa.se/blogg/inflationen-i-sverige-just-nu/
Senast redigerad av Lpq32 2023-05-14 kl. 17:22.
Citera
2023-05-14, 17:36
Medlem
Ja det är så när man har lite att bestämma om
Citera
2023-05-14, 17:40
Medlem
I morgon kommer input till RB, KPI(F)
Citera
2023-05-14, 17:45
Medlem
Citat:
Jag gör inga utfästelser om hur det kommer att bli.

Jag bara beskriver vad som krävs för att vi ska få till en vettig ekonomisk situation.

Däremot bortser du från att se helhet när du gör din bedömning av vettig ekonomisk situation. Bostadslånemarknaden må vara en sak. Fundera över effekterna på svenska företag, vars intäktssida inte enbart drabbas av en minskad nationell efterfrågan pga stigande räntor, utan även av en minskad exportefterfrågan pga att valutan stärks. Sen har du kostnadssidan där stigande räntor driver på finansiella kostnader och hämmar viljan & förmågan till långsiktiga, strategiskt viktiga investeringar i produktion och FoU. Det påverkar den långsiktiga förmågan till överlevnad negativt för svensk industri. Sammantaget leder det både på kort och lång sikt till företagskonkurser och en signifikant lägre sysselsättningsgrad. Mer nytta produceras i Kina, Indien och nutida och framtida lågkostnadsländer.

Räntehöjningarna påverkar den offentliga ekonomin också. Varje höjning påverkar prisbasbeloppet och driver upp statens, regionernas och kommunernas pensionsskulder via indexering kopplat till styrräntan. Bara för att nämna ytterligare en tung aspekt som du inte tycks få ditt huvud runt.

För övrigt jävligt skönt att personligen inte vara lånefinansierad, så för mig kvittar bolånekostnadernas berg-och-dalbana. Förvisso påverkas värdet på mina fastigheter, men eftersom jag inte planerar att sälja i närtid kvittar även det
Citera
2023-05-14, 17:46
Medlem
R5As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Visst men vi hade inflation även vid nollräntan, räntan skulle då i stället ligga på 1-2% vid ca 0 i inflation.

Ja för målet var att lyfta inflationen och inte sänka den, bara titta på riksbankens uttalanden genom tiderna sedan 2014
Sänker du räntan så höjer du inflationen.
Citera
2023-05-14, 17:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DackKnallen
Däremot bortser du från att se helhet när du gör din bedömning av vettig ekonomisk situation. Bostadslånemarknaden må vara en sak. Fundera över effekterna på svenska företag, vars intäktssida inte enbart drabbas av en minskad nationell efterfrågan pga stigande räntor, utan även av en minskad exportefterfrågan pga att valutan stärks. Sen har du kostnadssidan där stigande räntor driver på finansiella kostnader och hämmar viljan & förmågan till långsiktiga, strategiskt viktiga investeringar i produktion och FoU. Det påverkar den långsiktiga förmågan till överlevnad negativt för svensk industri. Sammantaget leder det både på kort och lång sikt till företagskonkurser och en signifikant lägre sysselsättningsgrad. Mer nytta produceras i Kina, Indien och nutida och framtida lågkostnadsländer.

Räntehöjningarna påverkar den offentliga ekonomin också. Varje höjning påverkar prisbasbeloppet och driver upp statens, regionernas och kommunernas pensionsskulder via indexering kopplat till styrräntan. Bara för att nämna ytterligare en tung aspekt som du inte tycks få ditt huvud runt.

För övrigt jävligt skönt att personligen inte vara lånefinansierad, så för mig kvittar bolånekostnadernas berg-och-dalbana. Förvisso påverkas värdet på mina fastigheter, men eftersom jag inte planerar att sälja i närtid kvittar även det
Ja det är väl klart att företag får det svettigt med höga räntor. Men det är ju inte meningen att vi ska ha de höga räntorna för alltid.

F.ö får företagen det svettigt under hög inflation också. Det är inte en sund ekonomi med hög och långvarig inflation.
Citera
2023-05-14, 17:52
Medlem
1SHOT1KILLs avatar
Citat:
Så varupriserna påverkas inte av att bränsle och el blir dyrare?

Är det det du menar?

Läsförståelse much?

Det är vad min motpart hävdar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in