2023-05-13, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Mina barn har redan löst sina respektive ekonomiska situationer så det är inget jag behöver bekymra mig om. Din nedvärderande syn på personer som arbetar i kassan på ICA eller som tågvärdar är ändå rätt fascinerande.

På vilket sätt är jag nedvärderande?

Båda de yrkena är dels rätt lågavlönade men framför allt är de båda i risk att bli bort automatiserade precis som många yrken blev inom industrin tidigare.
Det är bara ett konstaterande av fakta ingen värdering.
Citera
2023-05-13, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Nu ljuger du. Du skulle köpa mjölken idag OCH om tre dagar när mjölken du köpt idag var slut. Och du köper tvättmaskinen när den gamla gått sönder. Du väntar inte med inköpet.

Så att deflation är något dåligt med är visst en myt.

Precis.
Och det säljs gott om mobiltelefoner, faktiskt flera miljarder, trots att priserna varit sjunkande i 30 år.
Inte heller väntar folk med bröllopsresorna för att priserna på flygresor varit sjunkande.
Citera
2023-05-13, 17:05
Medlem
Fritjoffanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Gubben på Riksbanken sitter i ett läge där han måste hänga med när FED och ECB höjer räntan, annars sjunker kronan, och sjunker kronan, så stiger priserna på alla importvaror (dvs nästan allting). Riksbanken har redan sackat efter i räntehöjandet vilket har lett till att kronan försvagats.

En annan aspekt är att om Riksbanken inte försvarar kronan så kommer internationella näsblattar att låna i lågräntekronor och investera i obligationer utställda i högräntehårdvaluta och tjäna pengar på ränteskillnaden. När kronan sedan faller ytterligare pga ökande räntegap så kommer de att kunna tjäna ännu pengar med pengar. Ju mer de lånar desto mer tjänar de. Det kommer att sätta ytterligare press neråt på kronan.

Okej jag ger dig faktiskt rätt här, men ärligt talat är inte detta som du precis påpekat ett ganska starkt argument för att införa euron?!
Citera
2023-05-13, 17:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krengt3
Med hyperinflation riskerar alla att bli bostadslösa. Om man höjer räntan riskerar bara de som har stora lån att förlora bostaden. De som har levt gott på att ta stora risker bör så klart vara de som drabbas.

Nej hyperinflation leder inte till bostadslöshet , där får du tänka om, dock en jävla massa annat knas
Citera
2023-05-13, 17:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nja, det är inte vad jag ser. Hushållens banktillgodohavanden har ökat under lågränteperioden. Dom har tvärtom sparat.
.

Är liksom ett symptom på inflation. Menar du även att amorteringstiderna på bolånen minskade?
Citera
2023-05-13, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lpq32
Iofs tror jag att en del kommer att bli bostadslös oavsett om man höjer räntan eller ej och antagligen skulle de bli fler om vi inte kommer tillrätta med inflationen.

Men det är inte så många som kommer att stå utan bostad om räntan höjs. Det blir i så fall några som har tagit dåliga beslut när de tagit alldeles för höga lån sett till deras inkomster.

Vi ska vara glada att vi lever i Sverige där socialtjänsten kan ge hjälp till de som blir utan boende, fortfarande.

Jo förvisso, men vi svenskar är vana vid en viss standard på senaste tiden. Den bör försöka att upprätthållas.
Citera
2023-05-13, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Så att deflation är något dåligt med är visst en myt.
Det verkar som om ni har missat en viktig nackdel med deflation (har iofs inte kollat alla era inlägg). Nominella löner är trögrörliga, speciellt neråt. Lönerna brukar ta en viss fix procent av nominell BNP. Om NBNP sjunker så får vi därför extra hög arbetslöshet.

Däremot så håller jag med om att deflation som orsakas av ökande produktivitet inte är dåligt.
Citera
2023-05-13, 17:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fritjoffandersson
Jo förvisso, men vi svenskar är vana vid en viss standard på senaste tiden. Den bör försöka att upprätthållas.
Nej det finns nog en betydande fallhöjd för Svenskar när det kommer till levnadsstandard.

Det är ingen tragedi att inte ha råd att åka till Thailand två gånger om året.
Citera
2023-05-13, 17:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Riksbanken tror på en felaktig skolbok. och gör fel. De tror man får ner inflationen genom att höja räntan. Men det ökar bara kostnanden för pengar, för både företag och privatpersoner som kompenserar genom att ta ut högre priser eller kräva mer lön. Empiriskt ser man också att tider med hög ränta har haft hög inflaltion, fast det enligt riskbankens åsikt borde lett till låg inflation. På senare år har vi ju tex tvärtom haft låg ränta, och inflationen var inte hög för det! Så verkligheten omkullkastar ekonomers tro att inflationen kan styrs med räntan, åtminstonde inte i den riktningen de tror.

Dagens inflation har inte uppkommit pga den låga räntatn utan pga prisökningar på energi och transport, mycket beroende på kriget i Ukraina. Men nu förrvärras inflationen pga räntehöjningar så inflationen biter sig fast, tvärtemot riksbanken intention.

Dumskallar styr världen, ska vi tro, men i själva verket görs detta av smarta människor, för att bankägarna ska tjäna mer pengar på vanligt folks bekostnad. Köpta riksbankschefer hyvlar ut lögner de inte ens tror på själva.
Räntan jagar inflationen, att påstå att räntan driver inflationen har samma kausalitet som att påstå att folk som äter Ipren får feber.
Citera
2023-05-13, 17:43
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Räntan jagar inflationen, att påstå att räntan driver inflationen har samma kausalitet som att påstå att folk som äter Ipren får feber.

https://omniekonomi.se/a/onlQPj

”Swedbank lägger sig något över snittet och hänvisar till att bland annat stigande boräntor väntas ha dragit upp KPI.”

Hör och häpna, boräntor och höjda hyror drar upp KPI
Citera
2023-05-13, 17:49
Medlem
Citat:
Nej det finns nog en betydande fallhöjd för Svenskar när det kommer till levnadsstandard.

Det är ingen tragedi att inte ha råd att åka till Thailand två gånger om året.

”Bror” när jag säger viss standard så menar jag inte åka till Thailand 2 ggr per år jag menar typ ha råd med oxfilé 2 ggr i månaden….
Citera
2023-05-13, 17:52
Medlem
Citat:
Det är en logisk följd av att man inte fått bukt med inflationen med de blygsamma höjningarna av räntan tidigare.

Man skriver ju i artikeln att man uppdaterade planen för räntehöjningar i april och naturligtvis kommer man att göra det igen om inte inflationen sjunker.

Men visst om inflationen börjar sjunka kommer ju kanske inte lika höga höjningar men inget tyder ju på att inflationen är på väg ned.

Ergo: V kommer att få se fler höjningar. De kommer också att vara högre än man tidigare antagit.

Jag är skeptisk. Dels till påståendet att det skulle höjas "betydligt" mer än väntat, möjligtvis kanske det höjs en halv procent extra. Men man skulle också kunna vända på på det och konstatera att det inte primärt är en överhettad ekonomi som orsakat inflation, snarare brist på insatsvaror. Då skulle jag säga att eftersläpningen blir längre på de insatser som RB gör nu, vilket gör att man sannolikt ändå kan nå inflationsmålet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in