Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-14, 22:55
  #1
Medlem
bunjackens avatar
Hej funderade på trakasserier är ju brott ofredande osv men om A ber och ger info till B som den behöver och denne trakasserar person C vem åker dit då A har ju inte trakasserat C.

B åker dit men klarar sig A?

Spelar det roll om A styr upp vad B ska göra eller om A inte säger specifikt hur den ska göra till B?
Citera
2022-03-14, 23:24
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Beror lite på exakt vad som hänt. Infon som A ger till B kan utgöra förtal, beroende på vad det är för något.

Det kan också bli medhjälp till eller anstiftan till ofredande beroende på vad som hänt.
Citera
2022-03-14, 23:29
  #3
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej funderade på trakasserier är ju brott ofredande osv men om A ber och ger info till B som den behöver och denne trakasserar person C vem åker dit då A har ju inte trakasserat C.

B åker dit men klarar sig A?

Spelar det roll om A styr upp vad B ska göra eller om A inte säger specifikt hur den ska göra till B?
Du får nog vara lite tydligare om du vill ha ett informerat svar. Förklara gärna vad du menar med "ger info," hur menar du att "A styr upp vad B ska göra," eller att "A inte säger specifikt hur den ska göra till B," o.s.v.
Citera
2022-03-15, 00:16
  #4
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Du får nog vara lite tydligare om du vill ha ett informerat svar. Förklara gärna vad du menar med "ger info," hur menar du att "A styr upp vad B ska göra," eller att "A inte säger specifikt hur den ska göra till B," o.s.v.

Jo tex ger adress, telefonnummer osv uppgifter som behövs för att driva med personen ifråga till B.

Jo i det ena scenariot säger A hur B ska driva med C tex med skickade porrbilder

I det andra så säger A till B gör vad du själv tycker är kul.

Är det någon juridisk skillnad på de två olika scenariona?
Citera
2022-03-15, 00:18
  #5
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Beror lite på exakt vad som hänt. Infon som A ger till B kan utgöra förtal, beroende på vad det är för något.

Det kan också bli medhjälp till eller anstiftan till ofredande beroende på vad som hänt.

Jo men man hör ju talas om anstiftan till mord medhjälp till mord osv regelbundet.

men jag har aldrig hört någon bli dömd för vare sig anstiftan eller medhjälp till ofredande.
Citera
2022-03-15, 00:29
  #6
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Jo men man hör ju talas om anstiftan till mord medhjälp till mord osv regelbundet.

men jag har aldrig hört någon bli dömd för vare sig anstiftan eller medhjälp till ofredande.
Jadu, det är iaf teoretiskt möjligt.

Däremot är stämpling till och försök till ofredande inte straffbart.
Citera
2022-03-15, 00:40
  #7
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Jadu, det är iaf teoretiskt möjligt.

Däremot är stämpling till och försök till ofredande inte straffbart.

Försök till ofredande måste väl vara att jag ringer någon upprepade gånger och vill jävlas men personen blir istället road vilket ju leder till att denne inte ens anmäler

Medhjälp och stämpling är väl snarlikt jag har förstått det som följande är det korrekt?

Jag A säger till B att ofreda C då har jag gjort en stämpling och där slutar min medverkan

Medhjälp jag letar upp tex dumma bilder och skickar över till B som han i sin tur skickar till C för att ofreda denne
Citera
2022-03-15, 02:31
  #8
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Försök till ofredande måste väl vara att jag ringer någon upprepade gånger och vill jävlas men personen blir istället road vilket ju leder till att denne inte ens anmäler

Rätt så långt.

Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Medhjälp och stämpling är väl snarlikt jag har förstått det som följande är det korrekt?

Jag A säger till B att ofreda C då har jag gjort en stämpling och där slutar min medverkan

Medhjälp jag letar upp tex dumma bilder och skickar över till B som han i sin tur skickar till C för att ofreda denne

Trakasserier skall man väl inte hålla på med.

Håll dig till telefonterror och anonyma brev. Man kan blockera mailaddresser och telefonnummer men inte sin brevlåda.

Hur vet du att C inte blir road av bilderna också och inte anmäler pga dem heller?

Är målsättningen rent av att C skall förmås att göra en polisanmälan?

Det är ju en rätt fucked up premiss.
__________________
Senast redigerad av Bleppe_Bf 2022-03-15 kl. 02:35.
Citera
2022-03-15, 02:39
  #9
Medlem
Gangstalking på G eller ? XD
Citera
2022-03-15, 02:41
  #10
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allseeingeyee
Gangstalking på G eller ? XD

Det låter ju fan som det.

Obehagligt som fan.
Citera
2022-03-15, 03:22
  #11
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Försök till ofredande måste väl vara att jag ringer någon upprepade gånger och vill jävlas men personen blir istället road vilket ju leder till att denne inte ens anmäler

Medhjälp och stämpling är väl snarlikt jag har förstått det som följande är det korrekt?

Jag A säger till B att ofreda C då har jag gjort en stämpling och där slutar min medverkan

Medhjälp jag letar upp tex dumma bilder och skickar över till B som han i sin tur skickar till C för att ofreda denne
Stämpling är typ "försök till anstiftan", dvs att du försökt förmå någon att begå ett brott som (ännu) inte fullbordats.

Skillnaden mellan anstiftan och medhjälp är att anstiftan handlar om att försöka få någon att begå ett brott. Exempelvis genom övertalning. Medhjälp är att assistera själva brottet genom att exempelvis ge råd om hur det ska utföras, bistå med pengar eller utrustning eller tjänst, som att skjutsa någon till brottsplatsen.
Citera
2022-03-15, 07:58
  #12
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Stämpling är typ "försök till anstiftan", dvs att du försökt förmå någon att begå ett brott som (ännu) inte fullbordats.

Skillnaden mellan anstiftan och medhjälp är att anstiftan handlar om att försöka få någon att begå ett brott. Exempelvis genom övertalning. Medhjälp är att assistera själva brottet genom att exempelvis ge råd om hur det ska utföras, bistå med pengar eller utrustning eller tjänst, som att skjutsa någon till brottsplatsen.

Då klarnade det lite alltså ge råd som i tex det här fallet ge råd om hur jävlas tex ta bild på en grov dildo och skicka som meddelande.

Anstiftan här är tex börja jävlas med den här personen så bjuder jag på en godispåse och det kommer bli så kul vi kommer skratta tillsammans.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback