• 2
  • 3
2022-03-16, 23:45
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Då får du väl samma smak i en panna?
En panna ”kokar” maten - allt fett stannar kvar. Och du får inte den där fina grillsmaken. Varför tror du det finns bordsgrillar? Om allt blev grillat så kunde väl alla bara steka allt i stekpannan, eller? Men nu är vi off topic.

Det är dags att återgå till ämnet - VAD LAGAR DU MED BORDSGRILLEN?
Citera
2022-03-17, 01:12
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
En panna ”kokar” maten - allt fett stannar kvar. Och du får inte den där fina grillsmaken. Varför tror du det finns bordsgrillar? Om allt blev grillat så kunde väl alla bara steka allt i stekpannan, eller? Men nu är vi off topic.

Det är dags att återgå till ämnet - VAD LAGAR DU MED BORDSGRILLEN?

Det finns grillpannor.
Citera
2022-03-17, 01:40
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Det finns grillpannor.
Att man har en stekpanna med upphöjda räfflor gör det inte till en grill.

En elgrill steker både uppifrån och nedifrån, har ställbart tryck mot köttet samt dränerar fettet som rinner iväg i ett uppsamlingstråg. Den blir också väldigt mycket hetare än vad en stekpanna kan bli, Att steka något i en panna är absolut inte samma sak som att grilla något i en elgrill.
Citera
2022-03-17, 23:17
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
Att man har en stekpanna med upphöjda räfflor gör det inte till en grill.

En elgrill steker både uppifrån och nedifrån, har ställbart tryck mot köttet samt dränerar fettet som rinner iväg i ett uppsamlingstråg. Den blir också väldigt mycket hetare än vad en stekpanna kan bli, Att steka något i en panna är absolut inte samma sak som att grilla något i en elgrill.

En elgrill blir knappast varmare än en grillpanna av gjutjärn. Om du inte kör på halvlåga då.
Citera
2022-03-18, 14:59
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
En elgrill blir knappast varmare än en grillpanna av gjutjärn. Om du inte kör på halvlåga då.
Nu är jag ingen ingenjör, men den steker kött fan så mycket snabbare än en gjutjärnspanna eftersom den steker köttet både uppifrån och nedifrån samtidigt och blir fruktansvärt varm. En tjock stek som steks på gjutjärn tar ganska lång tid även om du hettar upp pnnan så mycket det bara går, eftersom värmen bra kommer i från en sida, kött - i synnerhet fläskkött, måste ha en viss innertemp innan det är ätbart.

Samma stek som du steker från bägge hållen på en gång tar endast ett par minuter i en elgrill. Förstår du skillnaden? Jag vet att elgrillar inte är så stort i lilla sverige, men i USA har det varit standardutrustning i köket i decennier. Du kan ju googla George Foreman recepies om du känner dig uttråkad.

On topic…
ikväll tänker jag grilla några minutbiffar på nöt med hett vitlökssmör över. -Alltid spännande första gången man gör något nytt.
Citera
2022-03-18, 17:14
Medlem
BrutenMans avatar
Nötbiff med vitlökssmör?
https://pasteboard.co/3gA1uHEJlzAG.jpg
https://pasteboard.co/RAtHlczR3nji.jpg

Första gången jag testade denna. Grillade nog på tok för lång tid.. en dryg minut hade räckt för att få det medium well, jag körde drygt två minuter på full fräs. 😅
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in