2022-03-16, 18:09
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Ingen konro?

Därför jag skrev definera bordsgrill .. Jag har 2 mini grillar för kolbruk, rektangulära inte större än en 15 tums skärm. Man fäller upp sidorna för 3 lägen av gallret, man fäller ut bena, man fäller ut taket anting över grillen eller som en gavelvägg. Även spjäll på sidorna av kolbädden för mer syre. Nästan omöjlig att få tag på idag iaf (om man inte bockar ihop en själv, svetsar eller popnitar) och den funkar perfekt att ställa på borden om man så vill. Den är ifrån 90 talet iaf

Sen fäller man ihop allt så det ser ut som en väska med handtag med en låsbygel. Man kan gå omkring med kol i den utan att det dammar eller spills

Nä har inget i stil med detta, konro : https://www.netonnet.se/art/hem-frit...RoCLUEQAvD_BwE

Vet inte ens vad det är men intressant att kolla upp
Senast redigerad av Sladdaren 2022-03-16 kl. 18:16.
Citera
2022-03-16, 18:20
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
Morgondagens matlåda.

https://pasteboard.co/qo052wlezjxw.jpg

Men Sladdaren har säkert en bättre! 😤

Ja snyggt grillat med el :-) är det ränderna du är ute efter som smakar. Tycker isf det är godare isf att bryna allt i stekpanna. Andra sidan kan man ju marinera krydda köttet med vissa "rökiga" smaksättare så det smakar grillat över en elgrill men jag undviker det
Citera
2022-03-16, 18:27
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Ja snyggt grillat med el :-) är det ränderna du är ute efter som smakar. Tycker isf det är godare isf att bryna allt i stekpanna. Andra sidan kan man ju marinera krydda köttet med vissa "rökiga" smaksättare så det smakar grillat över en elgrill men jag undviker det
Det jag mest är ute efter är att allt kött blir magrare eftersom fettet man normalt rumlar runt i stekpannan rinner bort. Sen gillar jag att det går så fort också! Plus man får den goda grillsmaken!

Jag brukar experimentera med diverse grilloljor och annat mustigt som du, men idag stekte jag dessa små grisbitar á naturel. Endast lite rapsolja som smörjmedel + zukkini som side dish. 👍🏻
Citera
2022-03-16, 18:33
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Det jag mest är ute efter är att allt kött blir magrare eftersom fettet man normalt rumlar runt i stekpannan rinner bort. Sen gillar jag att det går så fort också! Plus man får den goda grillsmaken!

Jag brukar experimentera med diverse grilloljor och annat mustigt som du, men idag stekte jag dessa små grisbitar á naturel. Endast lite rapsolja som smörjmedel + zukkini som side dish. 👍🏻

Nu ska jag inte "dingla i kraftledningen" men hur uppnår man grillsmaken som du säger med tex bara salt och peppar ? Jag har alldrig ägt en elgrill liksom. Minns iaf en kompis skulle bjuda på nåt kött på en el "kortslutningsgrill" för flera år sen och det slog flammor upp hela tiden och sprakade, köttet fastnad hela tiden och rykte som fan så hela lägenheten var i i kortslutningsröken hehe
Citera
2022-03-16, 18:37
Medlem
Sladdarens avatar
...........
Citera
2022-03-16, 18:39
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
...........
Du får väl prova helt enkelt. Jag var också skeptisk först, numera är den mitt favoritredskap i köket. 😀
Citera
2022-03-16, 21:46
Medlem
BrutenMans avatar
Morgondagens projekt är korv. Det har jag inte testat ännu. Jag inbillar mig att olika korvar kan bli fantastiskt i en elgrill. Hamburgare blir svinbra så varför skulle inte korvar bli det?

Frågan är bara hur man bäst grillar dom - skära dom i två halvor? Grilla några minuter på ena sidan och sen vända 90 grader? Max temp eller ska man ta det lite lugnare och grilla på 75% styrka?
Citera
2022-03-16, 21:51
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:

Måste bara fråga vilken grillsmak du får av din bordsgrill?

Min bordsgrill är inget vidare så en grillpanna är bättre.
Citera
2022-03-16, 22:54
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Måste bara fråga vilken grillsmak du får av din bordsgrill?

Min bordsgrill är inget vidare så en grillpanna är bättre.
Hur menar du med VILKEN grillsmak? För mig så är grillsmak rätt enkelt. Smakar det grillat så smakar det grillat.

Det är klart att det går att påverka det genom att tillsätta diverse oljor och kryddor, men själva grillsmaken är väl densamma tycker jag. Är det grillat så är det grillat.

Om det görs mitt i Yellowstone nationalpark över öppen brasa eller i en inrökt knarkaretta i bandhagen med en bordsgrill - ger samma grillsmak.
Citera
2022-03-16, 22:59
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Hur menar du med VILKEN grillsmak? För mig så är grillsmak rätt enkelt. Smakar det grillat så smakar det grillat.

Det är klart att det går att påverka det genom att tillsätta diverse oljor och kryddor, men själva grillsmaken är väl densamma tycker jag. Är det grillat så är det grillat.

Om det görs mitt i Yellowstone nationalpark över öppen brasa eller i en inrökt knarkaretta i bandhagen med en bordsgrill - ger samma grillsmak.

Ok. För mig är grillsmak när man på något sätt tillfört smak genom metoden, typ som rökspån eller kol.

Att grilla i en stekpanna ger mig inga grillsmaker.
Citera
2022-03-16, 23:22
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ok. För mig är grillsmak när man på något sätt tillfört smak genom metoden, typ som rökspån eller kol.

Att grilla i en stekpanna ger mig inga grillsmaker.
Det ärligaste och rakaste svaret jag kan ge dig är att det smakar grillat, även fast det kommer i från en elgrill. Är personligen en grill-fantast under sommarhalvåret, och jag känner ingen skillnad. Vill man sen trimma smaken lite mer så går det utmärkt med grilloljor etc.

Men själva grillsmaken finns där även om man kör ”raw” med enbart köttet.
Citera
2022-03-16, 23:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Det ärligaste och rakaste svaret jag kan ge dig är att det smakar grillat, även fast det kommer i från en elgrill. Är personligen en grill-fantast under sommarhalvåret, och jag känner ingen skillnad. Vill man sen trimma smaken lite mer så går det utmärkt med grilloljor etc.

Men själva grillsmaken finns där även om man kör ”raw” med enbart köttet.

Då får du väl samma smak i en panna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in