• 1
  • 2
2022-03-12, 20:43
Medlem
BrutenMans avatar
En vidareutveckling av denna tråd (FB) Bästa bordsgrillen? men här tänker jag mig att vi kan få idéer om saker att grilla med en bordsgrill. Har väldigt liten erfarenhet av dessa än så länge, men jag ser lätt hur detta kan bli min nya köksfavorit i framtiden.

Det jag hunnit med att laga än så länge;
- Kycklingfiléer - blev fantastiskt gott och med en stekyta från himelen. Köpte filéer skurna i halvor, hade förmodligen blivit godare med hela filéer som jag grillat på lite lägre temp under lite längre tid, för att bevara maximal saftighet inne i köttet men med den goda grillade stekytan utanpå.
- Diverse grönsaker, så som skivad zukkini, söt paprika, skivade champinjoner. Väldigt gott och med fin stekyta.
- hamburgare på nötfärs, kanske min favorit än så länge. Blev så gott! På så kort tid, och med perfekt yta. Allt saftigt fanns kvar där inne men ytan blev som man brukar kunna se på reklambilder. Parade ihop biffarna med briochebröd och lite sallad, rå lök och senap/ketchup.

Saker jag tänker mig går att steka och få en ny dimension på;
- köttbullar skivade på mitten?
- laxfilé?
- diverse korvar, allt i från varmkorv till tjocka bratwurstar?
- brieost?

Ge mig tips. Vad grillar ni?
Citera
2022-03-13, 14:13
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
En vidareutveckling av denna tråd (FB) Bästa bordsgrillen? men här tänker jag mig att vi kan få idéer om saker att grilla med en bordsgrill. Har väldigt liten erfarenhet av dessa än så länge, men jag ser lätt hur detta kan bli min nya köksfavorit i framtiden.

Det jag hunnit med att laga än så länge;
- Kycklingfiléer - blev fantastiskt gott och med en stekyta från himelen. Köpte filéer skurna i halvor, hade förmodligen blivit godare med hela filéer som jag grillat på lite lägre temp under lite längre tid, för att bevara maximal saftighet inne i köttet men med den goda grillade stekytan utanpå.
- Diverse grönsaker, så som skivad zukkini, söt paprika, skivade champinjoner. Väldigt gott och med fin stekyta.
- hamburgare på nötfärs, kanske min favorit än så länge. Blev så gott! På så kort tid, och med perfekt yta. Allt saftigt fanns kvar där inne men ytan blev som man brukar kunna se på reklambilder. Parade ihop biffarna med briochebröd och lite sallad, rå lök och senap/ketchup.

Saker jag tänker mig går att steka och få en ny dimension på;
- köttbullar skivade på mitten?
- laxfilé?
- diverse korvar, allt i från varmkorv till tjocka bratwurstar?
- brieost?

Ge mig tips. Vad grillar ni?
Oftast sidfläsk eller korv.
Citera
2022-03-14, 19:23
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retsina
Oftast sidfläsk eller korv.
Varför inte stekar eller hamburgare? Den är ju praktiskt taget gjord för sånt.

Jag har fått extremt bra resultat med kycklingfiléer, hamburgare, grönsaker och skivade köttbullar än så länge. Nästa grej jag tänkte ge mig på är en riktigt dyr fet stek som jag så ofta misslyckats med förr. Kika på detta recept, vad tror du. Själv tror jag det blir fantastiskt

https://foremangrillrecipes.com/stea...garlic-butter/

Vill man inte gå all in med en 200kr biff på direkten så bör man kunna träna på några billiga fattigmanskottletter först. Men ett aånt här recept är så enkelt att jag har svårt att se hur det går att misslyckas med. Möjligen att tiderna är lite överdrivna och bör halveras då min grill blir extremt het och tillagar kött redigt fort.
Citera
2022-03-15, 11:03
Medlem
Retsinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
Varför inte stekar eller hamburgare? Den är ju praktiskt taget gjord för sånt.

Jag har fått extremt bra resultat med kycklingfiléer, hamburgare, grönsaker och skivade köttbullar än så länge. Nästa grej jag tänkte ge mig på är en riktigt dyr fet stek som jag så ofta misslyckats med förr. Kika på detta recept, vad tror du. Själv tror jag det blir fantastiskt

https://foremangrillrecipes.com/stea...garlic-butter/

Vill man inte gå all in med en 200kr biff på direkten så bör man kunna träna på några billiga fattigmanskottletter först. Men ett aånt här recept är så enkelt att jag har svårt att se hur det går att misslyckas med. Möjligen att tiderna är lite överdrivna och bör halveras då min grill blir extremt het och tillagar kött redigt fort.
Jo det kan man.
Citera
2022-03-15, 12:33
Medlem
Sladdarens avatar
Definera bordsgrill ? Såklart helt meningslöst om den är eldriven (utan rök) förutom att man kan ev pressa ihop mackor.
Citera
2022-03-15, 15:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Definera bordsgrill ? Såklart helt meningslöst om den är eldriven (utan rök) förutom att man kan ev pressa ihop mackor.

Vad har du själv för bordsgrill?
Citera
2022-03-15, 15:52
Medlem
låter som en löjlig stekpanna ju.....grill är öppen låga..
Citera
2022-03-15, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
låter som en löjlig stekpanna ju.....grill är öppen låga..

Hur tänker du då?
Citera
2022-03-15, 22:16
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vad har du själv för bordsgrill?

Ingen, en helt onödig produkt
Grillar med kol eller ved ev gasol som är hela poängen med att just grilla, förutom klämmackor
Har en bordsgrill för det för mackor
Citera
2022-03-16, 14:40
Bannlyst
Citat:
Ingen, en helt onödig produkt
Grillar med kol eller ved ev gasol som är hela poängen med att just grilla, förutom klämmackor
Har en bordsgrill för det för mackor

Ingen konro?
Citera
2022-03-16, 15:31
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
George Foreman håller inte med.
Citera
2022-03-16, 18:03
Medlem
BrutenMans avatar
Morgondagens matlåda.

https://pasteboard.co/qo052wlezjxw.jpg

Men Sladdaren har säkert en bättre! 😤
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera