• 1
  • 2
2022-03-12, 13:34
Medlem
Så, hur ska man bära sig åt för att komma åt lämplig köttfärs för hamburgare? Det sägs att det ska vara runt 25% fetthalt från högrev och bringa tex.

Går det att få tag på ett rimligt vis? Butikerna jag har besökt har det inte, i bästa fall högrevsfärs med under 15% fetthalt.

Känns förbannat overkill att behöva kontakta slakterier och få någon customprodukt eller mala själv för en simpel hamburgare...
Senast redigerad av Frasseingenstans 2022-03-12 kl. 13:38.
Citera
2022-03-12, 13:39
Medlem
Kör du på högrevsfärs, det blir hur bra som helst.
Citera
2022-03-12, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frasseingenstans
Så, hur ska man bära sig åt för att komma åt lämplig köttfärs för hamburgare? Det sägs att det ska vara runt 25% fetthalt från högrev och bringa tex.

Går det att få tag på ett rimligt vis? Butikerna jag har besökt har det inte, i bästa fall högrevsfärs med under 15% fetthalt.

Känns förbannat overkill att behöva kontakta slakterier och få någon customprodukt eller mala själv för en simpel hamburgare...

För hemmabruk funkar högrevsfärsen du har hittat alldeles utmärkt.
Citera
2022-03-12, 13:59
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Tips. Om du inte har kvarn själv kan du ofta be charken mala upp åt dig på plats.
Senast testade jag en grej jag läst om och det blev urläckert.
70 % högrev (fetthalt okänd) och 30 % rimmat sidfläsk.
Fluffade upp den fint och körde smash. Blev ett bra resulat.
Citera
2022-03-12, 14:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Tips. Om du inte har kvarn själv kan du ofta be charken mala upp åt dig på plats.
Senast testade jag en grej jag läst om och det blev urläckert.
70 % högrev (fetthalt okänd) och 30 % rimmat sidfläsk.
Fluffade upp den fint och körde smash. Blev ett bra resulat.

Lite annorlunda, men det blev säkert kanon.
Verkar mer som TS vill köpa sin burgarfärs direkt från kylen.
Jag tycker att den ”vanliga” högrevsfärsen på Coop osv duger fint för hemmabruk.
Citera
2022-03-12, 14:18
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Lite annorlunda, men det blev säkert kanon.
Verkar mer som TS vill köpa sin burgarfärs direkt från kylen.
Jag tycker att den ”vanliga” högrevsfärsen på Coop osv duger fint för hemmabruk.

Jaha ja då har du givetvis rätt i det.
Citera
2022-03-12, 14:19
Medlem
SkoterFreaks avatar
Du får fina burgare på högrevsfärsen från ica och coop också, kanske inte det allra saftigaste men kan fortfarande bli väldigt bra
Citera
2022-03-12, 14:56
Medlem
Krocketklubbas avatar
Högrev har en fettprocent på ca 13% vilket jag tycker är väl magert för en burgare. Köp malet fett eller talg och blanda i så blir det dubbelt så saftigt och gott. Runt 20% tycker jag är lagom, mer än så blir geggigt.
Citera
2022-03-12, 15:19
Medlem
Har sagt åt många butiker att ta in nötfärs med högre fetthalt men alla står där som fågelholkar.
Icas blandförs eller 70/30 är de enda som duger. De andra är torrare än hö.

Folk gapar om högrev men slänger man ett getöga på högreven så kan man se att allt fett är bortputsat och minimalt insprängt. Typ max 5%. Så fattar inte hypen.

Folk vet fan inte vad mat är längre. Sitta o äta light produkter. Skäms.
Citera
2022-03-12, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 14329
Har sagt åt många butiker att ta in nötfärs med högre fetthalt men alla står där som fågelholkar.
Icas blandförs eller 70/30 är de enda som duger. De andra är torrare än hö.

Folk gapar om högrev men slänger man ett getöga på högreven så kan man se att allt fett är bortputsat och minimalt insprängt. Typ max 5%. Så fattar inte hypen.

Folk vet fan inte vad mat är längre. Sitta o äta light produkter. Skäms.

5%?
Vad är det för konstig butik du handlar hos?
Mindre ort, misstänker jag.

Blandfärs till hamburgare?
Folk vet inte vad mat är längre…
Citera
2022-03-12, 16:47
Medlem
Ett problem med färsen i affärerna är att den är för fint mald. Blir lätt kompakta burgare. Högrevsfärsen är ofta lite grövre, men fortfarande inte optimalt. Gillar när det är runt 5 mm.

Nu får ni väl skrika på mig. Men om jag inte orkar mala (i så fall kommer man långt på en fet bit högrev tycker jag) så tycker jag blandfärs funkar bra. Man vill ju genomsteka färdigmald färs och då blir nötfärs lätt torr. Lite fet gris i kan rädda upp det imho
Citera
2022-03-12, 16:48
Citat:
Ursprungligen postat av Frasseingenstans

Hur jävla pretto är du? Köp vanlig köttfärs och nöj dig med det, förbannade hipstersmössa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in