• 1
  • 2
2022-03-12, 19:47
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Högrev har en fettprocent på ca 13% vilket jag tycker är väl magert för en burgare. Köp malet fett eller talg och blanda i så blir det dubbelt så saftigt och gott. Runt 20% tycker jag är lagom, mer än så blir geggigt.

Precis. Talg som man fryser lite kan man riva på rivjärn och blanda ner i färsen. Är man finsmakare kör man med Wagyutalg.
Citera
2022-03-12, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Latrygg
Hur jävla pretto är du? Köp vanlig köttfärs och nöj dig med det, förbannade hipstersmössa.

Kör du med din sketna blandfärs och låt oss som vill steppa upp vårt game göra det.
Citera
2022-03-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krocketklubba
Högrev har en fettprocent på ca 13% vilket jag tycker är väl magert för en burgare. Köp malet fett eller talg och blanda i så blir det dubbelt så saftigt och gott. Runt 20% tycker jag är lagom, mer än så blir geggigt.

Tack för det tipset. Ska absolut provas!
Citera
2022-03-12, 23:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frasseingenstans
Tack för det tipset. Ska absolut provas!

Om du kör i hemmakök med stekpanna bör du hålla dig under 20%.
Citera
2022-03-12, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Om du kör i hemmakök med stekpanna bör du hålla dig under 20%.

Hur kommer sig det? Jag har hört att det kan vara fördelaktigt med en fetthalt upp till 30%...
Citera
2022-03-12, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frasseingenstans
Hur kommer sig det? Jag har hört att det kan vara fördelaktigt med en fetthalt upp till 30%...

Det är jättebra på krogen med rätt utrustning och rätt ventilation.
Har du gasspis och gourmetstål hemma, eller en spis med trefaseffekt så funkar det.
Du behöver sjukt hög värme, yta och jämn värme om du ska jobba med 30% fetthalt.
Annars blir det bara geggigt och konstigt.
Med så hög fetthalt måste du kunna smasha burgaren oklahoma-style.
Citera
2022-03-13, 08:33
Medlem
Krocketklubbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Precis. Talg som man fryser lite kan man riva på rivjärn och blanda ner i färsen. Är man finsmakare kör man med Wagyutalg.

Det med att frysa har jag inte tänkt på faktiskt men det var en bra idé! Måste bli betydligt lättare att blanda jämt.

Har provat både wagyutalg och färs från F1 wagyu men personligen tycker jag att det blir för mastigt i en hamburgare.

Däremot tycker jag om att steka/ösa en köttbit i wagyu talg! Höjer verkligen nivån på mediokert kött.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in