2022-03-14, 01:47
Medlem
shoottheelkss avatar
Sveriges penningmängd ökar nästan mest i världen
https://www.dagensps.se/bors-finans/...est-i-varlden/

Dec 2019-okt 2020
Sveriges penningmängd har ökat 30 procent

Ser lite bättre ut för 2021
https://www.scb.se/hitta-statistik/s...nningmangd-ar/

Vi har hyperinflation. Priserna kommer "explodera".
Citera
2022-03-14, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Som sagt, jag arbetar som handlare. Jag behöver inte googla, jag ser folks köpmönster varje dag. Vi har inte ens 1% av den bunkringen vi hade under tidiga 2020. Som det är nu så är det bara media som älskar att skrämma upp folk.

Sedan är det såklart korrekt att det just nu dräller in prishöjningar. Detta har varit ett problem ganska länge nu med stigande diesel och elpriser. Och sedan kom kriget på det. Men det pågår ingen bunkring att tala om.

Du har nog rätt men försök att köpa en gasoltub eller vattendunk online eller i affär. Det räcker med en artikel i Aftonbladet att folk börjar bunkra mat och bilder på att det är slut i någon butik så kommer folk rensa hyllorna igen.
Citera
2022-03-14, 03:19
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Om du blir mätt av det där så ät det.

Jag måste ha kött för att bli mätt.
Fläskytterfile är hyffsat billigt. Brukar köpa för 42-48kr kilot. Om inte, brukar det vara extrapris på någon färs! I nödfall brukar man kunna köpa kycklinglårben för 20kr kilot.
Citera
2022-03-14, 03:38
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Inte ett skit kommer hända, inte ens om du lever på socialbidrag kommer du att märka att dina majsflingor kostar 5% mer än vad det brukade kosta.
Citera
2022-03-14, 03:41
Medlem
zuppja0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Inte ett skit kommer hända, inte ens om du lever på socialbidrag kommer du att märka att dina majsflingor kostar 5% mer än vad det brukade kosta.
Kpi kommer/har sjunkit, sen att folk som lever i din bubbla inte kommer märka något är väl en helt annan sak. Ps: Zoegas kostar 50% mer än för ett halvår sen.
Citera
2022-03-14, 03:49
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuppja0
Kpi kommer/har sjunkit, sen att folk som lever i din bubbla inte kommer märka något är väl en helt annan sak. Ps: Zoegas kostar 50% mer än för ett halvår sen.
Råvaror går upp och ner i pris hela tiden. Att konsumenterna får smaka på en pristopp just nu betyder väldigt lite i det stora hela. (Ja, förutom för de som inte lever i min lilla "bubbla", det vill säga helt vanlig medelklass.) Kaffe som råvara kostar lika mycket idag som det gjorde i november 2021, för nästan ett halvår sedan alltså.
Citera
2022-03-14, 03:56
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
The great reset är ju inget som konspirationsteoretiker har hittat på.
Justin Treadau har pratat om att vi har perfekta förutsättningar för en "ny" great reset.
Hört det i diverse sammanhang genom WEF. Undrade alltid vad fan dom snacka om.

Vad tror du man menar med the great reset?

Kanske bara skulder som stryks, men alla måste låna sig till en fortsatt existens.

https://youtu.be/NNV2tEgPb9I
Citera
2022-03-14, 04:15
Medlem
NiceChaps avatar
Låt se... jag minns lite dåligt om årtalen... men för åtta till tio år sedan kostade en nygrillad kyckling på ICA 39 kronor. I dag kostade samma kyckling 65 kronor. Visserligen i en plastförpackning i stället för i en stekpåse. Så visst har vi en rätt så fin inflation i vårt land. Inte konstigt att räntan är så hög som den är 😉
Citera
2022-03-14, 04:16
Medlem
Mat är fortfarande svinbilligt i Sverige. Jag bor i Kina och det är DYRARE här än i Sverige, jag betalar 400 SEK per kilo för nötkött. SAMTIDIGT som medellönen är bara 10k/månad i de största städerna här, så ni kan föreställa er hur dåligt folk har det här.

Ser fram emot att åka hem till Sverige senare och betala 300 SEK för oxfile, rena rama råneriet.
Citera
2022-03-14, 04:59
Medlem
Bensinstölden och snatteri kommer att öka
Garanterat. Ut och stjäl som sossarnas skatter
Citera
2022-03-14, 05:30
Medlem
kaktjuvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Mat är fortfarande svinbilligt i Sverige. Jag bor i Kina och det är DYRARE här än i Sverige, jag betalar 400 SEK per kilo för nötkött. SAMTIDIGT som medellönen är bara 10k/månad i de största städerna här, så ni kan föreställa er hur dåligt folk har det här.

Ser fram emot att åka hem till Sverige senare och betala 300 SEK för oxfile, rena rama råneriet.

Vad ligger din lön på?
Finns många andra ställen i världen där kött är en lyxvara såklart men i förhållande till din inkomst så bör utgifterna vara lägre och mat inte kosta skjortan.
Minns när man kunde handla för en 500kr och komma hem 2 fulla påsar med frukost, middag och annat för minst 3 dagar framåt. Nu är allt svindyrt. Att mjölk ska behöva kosta 20kr för en liter, ost uppåt hundringen, ja viktiga produkter medan cola, läsk och socker är dem billigaste produkterna säger mycket om samhällets negativa utveckling.
Citera
2022-03-14, 05:30
Bannlyst
Det intressanta med med Kivras intåg och digitala kvitton är att det ganska enkelt går att jämför idag med priser tillbaka i tiden, samt få en överblick över veckans priser, ett utplock ur mina ”veckans erbjudande:

Turkisk/grekisk yoghurt: 20 kr/L
Falukorv: 20kr/800gr
Ärtsoppa konserv: 20kr/570gr
(ICA)Hushållsost: 64:90/kg
(COOP)Edamer(ost): 49:90/kg
(WILLYS)Edamer(ost): 29:90/kg
Svenskt smör: 29:90/500gr
Blodpudding: 17 kr/2 st
Blandfärs: 49:90/kg
Champinjoner: 10 kr/250gr
Kycklingsbröstfilé: 89 kr/kg
Bacon 3-pack: 25 kr
Bryggkaffe Gevalia: 85 kr/2 st

Intrycket är att det inte är några större problem för mig att handla lika billigt om inte billigare som för ett år sedan, däremot verkar butikerna ”pusha” vissa lockpriser riktigt, riktigt lågt!
Fenomenet märks framförallt i kyldisken och charken, se ostjämförelsen för exempel.

Kan chocken definieras och när kommer den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in