2022-03-12, 15:11
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Har du börjat tro på the great reset?

Jag måste läsa in mig på den. För det här är så onödigt, så urbota korkat, man öppnar dörren till en börskrasch och 40 - 60 % inflation (inga fantasisiffror med tanke på hur penningmängden tillåtits öka.).

Sinnessjukt.
Citera
2022-03-12, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Jag måste läsa in mig på den. För det här är så onödigt, så urbota korkat, man öppnar dörren till en börskrasch och 40 - 60 % inflation (inga fantasisiffror med tanke på hur penningmängden tillåtits öka.).

Sinnessjukt.
Det finns inte en chans att hela väst-världen samtidigt "råkar" hamna i samma ohållbara situation. Att skapa förutsättningar för något som allt mer liknar hyperinflation, trots all den information och kunskap som finns, kan inte skyllas på slumpen, eller Putin.

Jag har aldrig hoppats så innerligt på att jag har fel, som nu. För den ekonomiska-Tsunami som syns i horisonten kommer svepa med sig allt, precis allt.
Citera
2022-03-12, 15:35
Har en anhörig som är chef på matbutik, flera höjningar i veckan. Handlade precis en häägendaz glassburk. 41 kr i förra veckan på samma butik, i dag 60kr
Citera
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det finns inte en chans att hela väst-världen samtidigt "råkar" hamna i samma ohållbara situation. Att skapa förutsättningar för något som allt mer liknar hyperinflation, trots all den information och kunskap som finns, kan inte skyllas på slumpen, eller Putin.

Jag har aldrig hoppats så innerligt på att jag har fel, som nu. För den ekonomiska-Tsunami som syns i horisonten kommer svepa med sig allt, precis allt.

Jo jag är beredd att hålla med. Ska läsa på lite. Det jävliga med konspirationsteorier är att vissa är sanna (fråga Caesar... ). Blev lite shaky när jag häromdagen läste att WEF Schwab och Putin är vänner privat...

(och till alla som läser detta och "känner mig" på forat och fnyser "fylle-Gogge yrar"... är spiknykter, har undervisat i statistik och nationalekonomi på universitet (A- och B-nivå) så jag borde ha några hästar hemma vad gäller realia, eller...?

Och knäpptyst från våra politiker! Både vänster och höger, regering och opposition! Visst, vi har en "oberoende" Rb men det hindrade förr inte politikerna att ha åsikter om penningpolitiken. Nu är det knäpptyst.... skrämmande tyst...
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Fel sista meningen! Jag jobbar inom transport, folk har redan börjat bunkra mat typ torrt och konserver och sånt som har lång hållbarhet.

Citat:
Ursprungligen postat av utred
I så fall värre än jag trodde...

Det där är en sanning med modifikation. Möjligtvis att det finns lite folk som bunkrar.

Men det går inte ens att jämföra med hur det såg ut 2020 i början av pandemin. Att säga att det är som natt och dag gör det inte rättvisa.
Citera
2022-03-12, 15:45
Medlem
väntar?

priserna har väl ökat kraftig sedan minst 1 år tillbaka
och sedan årsskiftet måste det handla om flera %, tycker priserna har höjts varje gång man handlar

sedan förstår jag inte detta med att trumma in budskapet att priserna kommer att gå upp
det är ju att ge klartecken till handlarna att höja priset ytterligare

tänk om staten hade haft lika bra finanser som i polen?

"Polen tar bort all moms på matvaror och sänker den rejält på andra varor som bland annat bensin, gas och gödningsmedel."

https://www.dagensps.se/privatekonom...ker-pa-bensin/
Citera
2022-03-12, 15:52
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Du har fel. Alltså om orsaken.
Att det kan komma en ordentlig inflation krävs ingen raketforskare för att räkna ut. Men att allt är en stor konspiration är fel. Men konspirationsteorier liknar religion, det är svårt att övertyga de redan troende.
Citera
2022-03-12, 16:01
Medlem
Var i handla dagen lunch de hade priser på 90kr per lunch för något år sedan har stadigt ökat på till 110kr ska börja med matlåda nu kan ej fortsätta stötta deras verksamhet blir för saftigt speciellt för min generation som ej hade några billiga fastighetspriser att tals om..
Citera
2022-03-12, 16:28
Medlem
Fusket med självscanning och snatteri/stöld i butiker kommer öka.
Här behöver regeringen kliva in och sänka momsen så konsumenten inte drabbas för hårt.
Citera
2022-03-12, 16:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Har en anhörig som är chef på matbutik, flera höjningar i veckan. Handlade precis en häägendaz glassburk. 41 kr i förra veckan på samma butik, i dag 60kr
Det där är otroligt. Alltså jag tror dig men ändå otroligt. Jag köpte ris i höstas för 45 kr, 2 kg Icas Basmati. Idag kostar det 64.

Jag ser ingen panikbunkring men en viss minskning har synts på vissa hyllor. Däremot är priserna tydligt påväg uppåt.
Citera
2022-03-12, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Du har fel. Alltså om orsaken.
Att det kan komma en ordentlig inflation krävs ingen raketforskare för att räkna ut. Men att allt är en stor konspiration är fel. Men konspirationsteorier liknar religion, det är svårt att övertyga de redan troende.
För att ditt påstående skall vara korrekt så måste allt vara en slump. När samtliga centralbankschefer och politiker agerar på samma sätt så utesluter det slump och kvar finns bara en enda anledning; vi körs medvetet in i den perfekta ekonomiska stormen.

Det finns ingen väg ut när väl inflationsstenen börjar rulla okontrollerat. Det vet de om. Men de går efter en utstakad agenda och väljer därmed tystnad och passivitet istället för att agera mot att stenen ska skena. Bättre bevis behövs knappast.

Du får kalla det religion, eller konspirationsteori hur mycket du vill, det pågår just nu mitt framför dina ögon.
Citera
2022-03-12, 17:08
Medlem
Våren 2020 ökades penningmängden, då uppstod inflationen. Förr eller senare visas denna inflation som prishöjningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in