2022-03-12, 19:57
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag arbetar själv med det så jag har hyfsad koll. Att det finns lite hål här och var i butikernas hyllor är inget nytt utan har varit ett normaltillstånd genom hela pandemin. Om något så är det snarare mindre hål nu än vad det varit tidigare. Men som sagt, visst. Det finns en del som fyller på förråden men det är som sagt inte 1% av den bunkringen som ägde rum när pandemin bröt ut.

Nej! Jag har full koll och nu handlar folk "väldigt mycket" vi snackar inte 1 % nu utan mer. Exakt hur mycket vågar jag mig ej uttala mig om.

Googla..
Citera
2022-03-12, 19:59
Medlem
BrutenMans avatar
Jag vill mena att det redan kommit sen några veckor tillbaks. Ingen kan ha undgått hur vissa saker prishöjds med 10-20kr mot förr.

Numera handlar jag endast basicsaker så som fil/mjölk/ägg på min lokala coop. Allt protein handlas på lidl och liknande. De har förvisso höjt priserna också, men inte i närheten av coop/ica.
Citera
2022-03-12, 20:28
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
Jag vill mena att det redan kommit sen några veckor tillbaks. Ingen kan ha undgått hur vissa saker prishöjds med 10-20kr mot förr.

Numera handlar jag endast basicsaker så som fil/mjölk/ägg på min lokala coop. Allt protein handlas på lidl och liknande. De har förvisso höjt priserna också, men inte i närheten av coop/ica.
Kommer slå emot coop och ICA. Lidel kommer ta ännu mer marknadsandelar.

Framförallt kommer detta hamna i knät på pensionärer och arbetslösa.
Citera
2022-03-12, 20:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Min gissning är girighet hos producenter och återförsäljare. Det är krig och man kan höja priset i tillverkningskedjan med 20%. Sedan höjer återförsäljaren med 20%. Vips kraftig ökning för konsumenten, allt maskerat och skyllt på någon annan.

Det är inte frågan om girighet. Bränsle och fastigheter kostar mer så nu är valet att höja intäkterna eller att minska produktionen. Eller att lägga ned helt och hållet. Hur som blir maten dyrare.

Att hoppas på: bättre relationer med Ryssland och mindre inhemskt slöseri. Vare sig det ena eller det andra tror jag politikerkåren är inne på.
Citera
2022-03-12, 20:34
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagnusBengtsen
Det är inte frågan om girighet. Bränsle och fastigheter kostar mer så nu är valet att höja intäkterna eller att minska produktionen. Eller att lägga ned helt och hållet. Hur som blir maten dyrare.

Att hoppas på: bättre relationer med Ryssland och mindre inhemskt slöseri. Vare sig det ena eller det andra tror jag politikerkåren är inne på.
Det känns som att nato inte vill ha fred. De kanske vill ha någon att skylla på gällande ekonomin.
Citera
2022-03-12, 20:49
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Kommer slå emot coop och ICA. Lidel kommer ta ännu mer marknadsandelar.

Framförallt kommer detta hamna i knät på pensionärer och arbetslösa.
Japp, det är åt helvete. För egen del är det mest en irritation, precis som att dieseln plötsligt blev 5 spänn dyrare över en natt. Men för alla dom som lever på marginalen och får vända på varje slant - de är de verkliga förlorarna som det är synd om.

Jag blir så förbannad.
Citera
2022-03-12, 20:51
Medlem
DVikings avatar
De senaste 10 åren har matprisindex fallit, fram tills nu då:

https://d3fy651gv2fhd3.cloudfront.ne...14&h=300&w=600

Först från H2 2020 har priserna börjat stiga och är nu upp 40-50% från den tidigare nivån och på ATH, mer än en fördubbling från år 2000.
Citera
2022-03-12, 21:05
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
Japp, det är åt helvete. För egen del är det mest en irritation, precis som att dieseln plötsligt blev 5 spänn dyrare över en natt. Men för alla dom som lever på marginalen och får vända på varje slant - de är de verkliga förlorarna som det är synd om.

Jag blir så förbannad.

Ja, inflation slår mot de svagaste. Men vad har de för options?

Om ingves höjer räntan, så smäller hela bostadsmarknaden ihop. De kan inte höja räntan. Innebär att alla kommer gå råvaror och maten kommer gå upp i taket.
Citera
2022-03-12, 21:06
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Nej! Jag har full koll och nu handlar folk "väldigt mycket" vi snackar inte 1 % nu utan mer. Exakt hur mycket vågar jag mig ej uttala mig om.

Googla..

Som sagt, jag arbetar som handlare. Jag behöver inte googla, jag ser folks köpmönster varje dag. Vi har inte ens 1% av den bunkringen vi hade under tidiga 2020. Som det är nu så är det bara media som älskar att skrämma upp folk.

Sedan är det såklart korrekt att det just nu dräller in prishöjningar. Detta har varit ett problem ganska länge nu med stigande diesel och elpriser. Och sedan kom kriget på det. Men det pågår ingen bunkring att tala om.
Senast redigerad av trazke 2022-03-12 kl. 21:08.
Citera
2022-03-12, 21:18
Citat:
Det känns som att nato inte vill ha fred. De kanske vill ha någon att skylla på gällande ekonomin.

Alla kan ju skylla allt på Putin nu. Kolla på Biden, han skyllde ju t o m USA:s inflation på Putin.

Eller kolla på hur Boris Johnson som var 1 dag ifrån snaran nu lyckas få alla att glömma hans snedsteg. Samma sak i Sverige, var det Ygeman som skyllde våra höga energipriser på Putin häromdagen? Västs inkompetenta ledare älskar att rikta uppmärksamheten åt annat håll.
Citera
2022-03-12, 21:29
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Ja, inflation slår mot de svagaste. Men vad har de för options?

Om ingves höjer räntan, så smäller hela bostadsmarknaden ihop. De kan inte höja räntan. Innebär att alla kommer gå råvaror och maten kommer gå upp i taket.
Options är som vanligt att de får avstå något. Sälja bilen och börja cykla till jobbet, sluta handla findus till lunch och börja köpa råkost, havregrynsgröt på morgonen i stället för dyrt bröd med pålägg, etc osv.

Men det är fel. Männiakor med små inkomster ska inte lyxkonsumera, men de ska fan inte behöva leva som utslagna tiggare för det. Nån slags värdighet ska alla människor i det här landet kunna känna att de har oavsett hur mycket de tjänar i månaden.
Citera
2022-03-12, 21:53
Medlem
Hade inte hänt om inte världens ledare var korrupta och faktiskt brydde sig om folket. Både alla restriktioner och pengatryckeri etc kring covid var helt onödiga, och samma gäller alla sanktioner etc emot ryssland nu, den låga räntan är heller inte befogad öht. Så vi har världens korrupta ledare att tacka detta för. Allt är deras fel. Antingen är de korrupta eller så är de totala idioter, vet inte vilket som är värst.

Jag anser inte att det har varit så mycket av inflation i matpriser att tala om någonsin i modern tid egentligen förens nu. Nu är det noterbart då man går i butiken, och värre kommer det bli. Och mitt i alla detta, så öppnar vi återigen gränserna för massinvandring. Några större lönelyft antar jag inte det blir tal om för den vanliga knegare.

Ingves får sin kära inflation, men inte höjer han räntan ändå.
Senast redigerad av Hew18 2022-03-12 kl. 21:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in