Citat:
Ursprungligen postat av
CtrlAltDelThis
Jag tänkte när du hade någon kontakt med Arbetsförmedlingen senast. Det är ju där som man ansvarar för din inskrivning, Försäkringskassan är ju bara en myndighet som tar emot dina tidrapporter och betalar ut.
Jag hade heller ingen speciell handläggare på AF förut, det är tydligen bara ringa eller försöka på deras chat-assistent om man vill fråga något.
Ja det är klart att vi måste fixa så du får nya dagar att kassera in

Hela mitt ärende har varit konstigt från början till slut. 🙄 Men jag är glad att Flashback finns, även om man ska ta allt som skrivs här med en nypa salt, för regelverket är konstigt och informationen knapphändig. Jag förstår inte vilket syfte Arbetsförmedlingen fyller, mig har de inte förmedlat några jobb till.
Den där chatten har jag provat några gånger, men oftast får man uppfattningen att de inte är särskilt pålästa eller inte kan svara på ens frågor. En gång var hon mer som, "Oj har vi en satsning som heter så, det har jag missat!", andra gånger blir man snorkigt avvisad innan man ens hinner svara. 😂 Men det händer att man träffar på vettiga där även om det inte är ofta.
Det jag önskar är att någon kunde boka in en tid med mig så att de kan hjälpa mig med det jag behöver. Att de tar initiativ utifrån vad jag skriver i mina aktivitetsrapporter (där jag även har öppnat mig och skrivit om privata saker och grejer som påverkar mitt jobbsökande). Men nej. Det hände något under pandemin med hur Arbetsförmedlingen jobbar och det har gått mig helt obemärkt förbi. Man undrar ju om de ens vet om om man existerar.
Såklart vill jag ju jobba med något eller utbilda mig till något nytt, det här lägsta aktivitetsstödet på 223 kr/dag och som troligtvis inte har ändrats sedan det infördes blir man inte rik på även om det är åtminstone något.
Hur gick det för dig sen? Hjälpte de dig i ditt jobbsökande eller löste du det själv?