• 1
  • 2
2022-03-12, 10:27
Medlem
FuckSwedens avatar
Hej!

1. Det här med att få aktivitetsstöd till 65% av sin dagsförtjänst när man blir utförsäkrad från A-kassan, innebär det verkligen att man kan ha kvar aktivitetsstödet utan bortre tidsgräns?

Man behöver alltså inte uppfylla nya så kallade arbetsvillkor eller så? Eller hur funkar det?

2. Ifall man inte har varit med i någon a-kassa får man 223 kr/dag i max 450 dagar. Vad händer sen? Är det verkligen bara försörjningsstöd som gäller då fram tills att man hittar nytt jobb?
Citera
2022-03-12, 10:42
Medlem
Hackenbush55s avatar
När jag gick på aktivitetsstöd och dagarna tog slut så fick jag förlängt med en ny runda dagar. Men man måste stå till arbetsmarknadens förfogande och gå de kurser man blir anvisad och så måste man söka ett visst antal jobb per månad. Nu var det några år sedan för mig så det kan ha ändrats sedan dess.
Citera
2022-03-12, 11:19
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckSweden
Var du med i en a-kassa?

Ja självklart, A-kassa är viktigt att vara med. Jag fick akrivitetsstöd med nånstans mellan 11000-12000 per månad.
Citera
2022-03-12, 11:24
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Hej!

1. Det här med att få aktivitetsstöd till 65% av sin dagsförtjänst när man blir utförsäkrad från A-kassan, innebär det verkligen att man kan ha kvar aktivitetsstödet utan bortre tidsgräns?

Man behöver alltså inte uppfylla nya så kallade arbetsvillkor eller så? Eller hur funkar det?

Du får väl detta så länge som du är inskriven? Ett nytt arbetsvillkor uppfyller du när du arbetat en viss tid, den som arbetar så mycket, ca ett halvår, är ju inte arbetslös och kan heller inte vara inskriven i ett av arbetsförmedlingens program.
Citera
2022-03-12, 12:44
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Ja självklart, A-kassa är viktigt att vara med. Jag fick akrivitetsstöd med nånstans mellan 11000-12000 per månad.
Okej, tack.
Citera
2022-03-12, 12:51
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Du får väl detta så länge som du är inskriven? Ett nytt arbetsvillkor uppfyller du när du arbetat en viss tid, den som arbetar så mycket, ca ett halvår, är ju inte arbetslös och kan heller inte vara inskriven i ett av arbetsförmedlingens program.
Det är det här som är konstigt. Mina 450 dagar är slut (har 223 kr/dag), men jag är fortfarande med i programmet.
Senast redigerad av FuckSweden 2022-03-12 kl. 12:53.
Citera
2022-03-12, 13:40
Medlem
Citat:
Det är det här som är konstigt. Mina 450 dagar är slut (har 223 kr/dag), men jag är fortfarande med i programmet.

Du kan fortfarande vara med i ett program från Arbetsförmedlingen om dina 450 dagar är slut.
Citera
2022-03-12, 14:04
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Vad krävs det för att få aktivitets-stöd i dessa dagar? Måste man fortfarande gå och träffa nån handläggare eller nå privata aktörer på andra sidan av jordklotet eller sköts allt genom internet och telefon nu förtiden eftersom så många AF kontor stängt ner dessa dagar?
Citera
2022-03-12, 14:45
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erca17
Du kan fortfarande vara med i ett program från Arbetsförmedlingen om dina 450 dagar är slut.
Okej! Men det är ju inte som att man får ut något av att vara med längre. Eller? Förutom att skydda sin SGI då.

Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Vad krävs det för att få aktivitets-stöd i dessa dagar? Måste man fortfarande gå och träffa nån handläggare eller nå privata aktörer på andra sidan av jordklotet eller sköts allt genom internet och telefon nu förtiden eftersom så många AF kontor stängt ner dessa dagar?
Ja du, allt som har krävts av mig är att skicka såna där "aktivitetsrapporter", annars har det inte hänt något mer än 3 samtal från deras håll. :P
Citera
2022-03-12, 14:47
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Citat:
Okej! Men det är ju inte som att man får ut något av att vara med längre. Eller? Förutom att skydda sin SGI då.

Ja du, allt som har krävts av mig är att skicka såna där "aktivitetsrapporter", annars har det inte hänt något mer än 3 samtal från deras håll. :P
Okej fan va gött! Dessa 3 samtal på hur lång tid?
Citera
2022-03-12, 14:54
Medlem
FuckSwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Okej fan va gött! Dessa 3 samtal på hur lång tid?
Utspritt dessa 450 dagar. De tyckte att jag skulle göra praktik när covid-19 höll på som värst... jag avböjde vänligt men bestämt och sen har dagarna bara tickat på.
Citera
2022-03-12, 14:54
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:

Men vart kollar du antal dagar? På a-kassan måste det ju vara nollställt för att du ska skrivas in i programmet?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in