2022-03-11, 22:41
Medlem
Har inte förberett mig då jag inte tror på att ryssen skulle komma. Har man hört Putins intervjuer sen tidigare så vill han återställa Ryssland till sovjet. Har Sverige varit del av Sovjetunionen?

Bara media som skrämmer.
Citera
2022-03-11, 22:47
Medlem
pellevin11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Nej, för det blir inget krig i Sverige. Och muckar Putte så kan ju våra ubåtar sänka hela hans östersjöflotta hur lätt som helst. Men nej, jag lever precis som vanligt. Precis som när folk var hysteriska över corona.

Jag var kolugn när Corona gick men denna gång är jag på helspänn.

Cyberattacker, skenande bränslepriser, inflation, krig, flyktingar...

Något stort är på gång, tro mig.
Citera
2022-03-11, 23:34
Medlem
YeeNaaldloshii-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Har ni bunkrat upp med mat, kläder eller liknande? Följer ni msbs råd för vad skall man när kriget kommer, broschyren menar jag? Eller vad gör ni annars? Vad har ni för råd eller tips?

Mjaaa, det gjorde jag för länge sedan. Men mest hamstring av mat.
Citera
2022-03-11, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Vad grundar du det antagandet på?

Att det inte kommer att hända. Media skrämmer upp folk extremt.
Citera
2022-03-11, 23:49
Medlem
Rasande-Roses avatar
Ja.
Låter pistolen vara laddad i vapenskåpet nu istället för konventionellt magasin och vapen åtskilda.
Citera
2022-03-12, 00:11
Medlem
goofers avatar
Det här är hundra procent sant.

En gammal kompis som med sin fru har letat bostadsrätt ett år ungefär har nu ställt in allt letande.

Han törs inte köpa sig en bostad nu utifall att ryssen lägger en missriktad bombmatta och förstör bostaden.

Då gäller inte försäkringen och hans pengar går förlorade.

Jag var tvungen att fråga om två gånger om han var allvarlig och det var han till 100 procent.

Så visst har vanliga svenskar börjat förbereda sig.

Själv höll jag på att krocka med bilen på väg hem under en skrattattack i bilen när jag skulle återberätta för en annan gemensam kompis.

Putin skrämmer våra äldre.

Sen hör det till att kompisen bor långt från Stockholm, närmare Norge men han är lika rädd för bomber ändå.

Vore ju fördjävligt att köpa en bostadsrätt för en halv mille och sen få den bombad.
Citera
2022-03-12, 00:57
Medlem
Alla borde testa på att prova fasta, dvs gå 1-3 dagar med endast vatten. Det kommer bli vardagen om krig sker, så man kan vara förberedd.
Citera
2022-03-12, 01:02
Medlem
Sverige deltar i kriget till 100 procent. Helt otroligt att folk inte fattar det men det är nog bevisat att det inte finns ett Svenskt folk överhuvudtaget.
Citera
2022-03-12, 01:23
Medlem
Det kommer inte bli krig i Sverige, inte denna gång. Kan satsa 1 mille på det.
Citera
2022-03-12, 02:00
Medlem
JackBlacks avatar
Inget tyder på att det kommer att bli ett krig i Sverige nu. Alldeles för många oinsatta människor som blir oroliga idag.
Citera
2022-03-12, 02:28
Medlem
neuron-drones avatar
Är dåligt förberedd. Till för fyra år sedan var det väldigt viktigt för mig att ha preppat litegranna iallafall. Men grejer i livet har förstört det. Det jag kan tänka mig kan hända nu är störda leveranser om det blir dåligt med bränsle.

Vi ska skaffa extra mat, sedan får det räcka. Borde skaffa nya dunkar till vatten eftersom de jag har inte är hållbara. Det är väl allt. Jag har vant mig vid att man alltid måste ha batterier sedan jag preppade, sedan har jag ju alla gamla sakerna. Det är mest normala grejer som radio, ficklampor och alternativt sätt att laga mat.

Det jag inte kan preppa är mediciner iochmed att det är intervall. Det är väldigt synd och covidregler gäller fortfarande att man inte får ha mer än två månader mediciner. Jag har medicin för 50 dagar som bäst. Men skulle något hända när jag bara har fem tabletter kvar då är det ju kört. Känns lite som jag funderar på att fixa någon benso från illegalt i dessa situationer, eftersom det är den farligaste medicinen att sluta tvärt med.

Har märkt att folk faktiskt preppar. De flesta stora förpackningarna av torrmat var slut på Willys. Det är ju bra. Men synd de inte gjort det tidigare, man ska ha minst för en vecka men det borde ändras till en månad. Finns det inga regler gör folk inte ett skit förrän det nästan är för sent.
Citera
2022-03-12, 05:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Återigen, jag har sett alarmerande rubriker för allt, och jag är trött på denna hariga och ängsliga hypokondrikerstil!

ASTEROIDER, Y2K, ALIENS, SVINSNUVA, SARS, FÅGELSNUVA, TERRORISTER, KRIG ÖVERALLT OCH OM ALLT, MILJÖKATASTROF, MATBRIST, FÖR KALLT, FÖR VARMT, FÖRSVUNNA BI, MAYAKALENDERN, GÄNGKRIG, ZOMBIES osv osv osv

Det kommer aldrig och tar aldrig slut med saker man hela tiden ska vara skräckslagen för!

Sitt lugnt i båten och sluta spring runt som nackade hönor innan någonting har hänt och lev era liv i lugn och ro, tills ni inte måste, den dagen den sorgen!

Allt som stjäl kraft och energi från ditt liv är av ondo, så även att hamstra konserver eller spring runt som en jävla idiot och gömma ravioli i skogen, skärpning!

Ta hand om era kroppar, träna och motionera så ni är motståndskraftiga mot sjukdomar, kan gå flera mil om en kris skulle uppstå och ha lite basvaror för att klara ett strömavbrott
Börja med att undersöka när vi senast hade ett vulkanutbrott som allvarligt sänkte den globala temperaturen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in