2022-03-11, 17:12
Medlem
Torp eller gård vore idealiskt om det fått behålla sina egenskaper med vedspis, kaminer, grävd brunn, jordkällare, ladugård och lite öppen mark för odlingar. Såg att någon hade egen el produktion men det måste vara ovanligt.
För att det ska fungera bra behöver man nog vara bofast där eller som minst att man är där då krisen/kriget inträffar så ingen annan hunnit före. Svårare att få ut några än stoppa dem att flytta in. Risken är också att allt är rensat då man kommer dit.
Är kluven, hinner man dit först och har trofasta grannar kan det vara bästa långsiktiga sättet att klara sig. Är man nr 2 på bollen kan det bli katastrof, bilen och det som finns i den är då allt du har.
De flesta är nog utan torp och bor i städer och får planera utifrån det. Sedan behöver krisen inte innebära anarki och krig utan att det man tar för givet under perioder inte fungerar.

Jag kände lite smått panik måste då invasionen satte igång. Trodde det bara var vapenskrammel och retorik. Kanske ska man inte överdriva risken för att konflikten sprider sig men inte heller underskatta den.
Att förbereda sig med vatten, mat och värme för en vecka eller två är det minsta man kan göra och är ju bra ur fler perspektiv. En hackerattack satte ju COOP ur spel för något år sedan. Så även om ryssen inte går över gränsen kan el, vatten, mat, bränsle, banksystem ligga nere och man måste klara sig själv ett tag.

Hittade också siten preppad.se och den är helt ägnad åt ämnet och är kategoriserad så man hittar lätt vad man söker. Kopierar de viktigaste sakerna och lägger lokalt, vid en kris är materialet säkert onåbart så det gäller att passa på nu.

Har kommit i mål med med att klara dagar utan vatten och el men inbillar mig inte att klara världen undergång på egenhand.
Känns ändå bättre att vara förberedd i viss mån än inte alls.

Som någon/några nämnde så tär detta på psyket då det inte kommer ta slut även om kriget i Ukraina tar slut. Vad är nästa mål, nästa konflikt, sanktioner, inbördeskrig i Ryssland, vem har kontrollen över kärnvapen osv. det kommer vara så här år framöver.
Känner hur energin tagit slut, jag har gjort det jag kan och man måste våga släppa taget någon gång. Kan inte mata sig hela tiden med att katastrofen kommer. Får bota det tunga sinnet och göra något annat ett tag. Se några bra filmer, läsa något upplyftande äta något gott, sluta surfa på elände.

Tack för lite nya synsätt och att det inte hjälper att bara gräva ner sig i elände fast det omges av det hela tiden. Psyket är säkert det viktigaste vi har om vi ska klara oss.
Citera
2022-03-11, 17:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ursula45
Har ni bunkrat upp med mat, kläder eller liknande? Följer ni msbs råd för vad skall man när kriget kommer, broschyren menar jag? Eller vad gör ni annars? Vad har ni för råd eller tips?

Iom Pandemin så började jag åtminstone initera det första man ska göra inom Prepping:

1. En plan

2. Dessa får man revidera en aning då det i mitt fall innebar bla

BugOut Planer
BugOut Bag
BugOut Location

Mm parametrar beroende på fastighet, arbetsplats eller om man är bortrest

En exfiltration från urban miljö, till en samlingsplats etc. Med fokus på social distans.

3. Det är nu mer sannolikt än på femtio år att vi kommer drabbas av någon kris.

Antingen cyberangrepp
Direkt invasion
Eller bara en slags samhällskollaps. Då nu matpriser, bränslet blir dyrt och instabilt.
För att inte tala om energi samt elektricitet

Så ja, det är verkligen dags att bli mer självförsörjande. Bunkra föda, medicin , bränsle och därutöver öka säkerheten.
Citera
2022-03-11, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vividcarrot
Jag har lite att pyssla med i Sverige först.

Exakt vad ja har tänkt det senaste, Vi måste röja först på hemmaplan då vi redan har x antal islamistiska fiender som hatar oss "otrogna"
Citera
2022-03-11, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Nej, av den enkla anledningen att jag har livserfarenhet och sett lättskrämda idioter gå upp i linningen tidigare, ända sedan Y2K och milleniebuggen har detta förekommit om och om igen.

Nu har vi visserligen en situation där HitlerPutin börjat kriga i europa, men att leva i rädsla för saker som kanske kommer hände är enligt mig lika meningslöst och slöseri av energi och fokus som att vara en efterkännande hypokondriker, det kommer bara fylla dig med ångest, ängslan och oro istället för att leva.

Det finns några konserver i skafferiet och ett trangiakök med t-doja, i övrigt underhåller jag fysiken och lyfter tungt flera gånger i veckan, så jag känner mig ändå förberedd och kan enkelt gå 5 mil med packning om så skulle krävas.

Det första som skulle hända vid krig är antagligen att vägarna korkar igen och bli obrukbara, så jobba på grundfysiken och ligg lågt, händer det så händer det, och jag kommer då agera, förhoppningsvis rationellt och eftertänksamt!
Men nu är inte den troligaste katastrofen krig utan matbrist.

Så ett halvårs matförråd kan vara bra. Om man så skattar risken så låg som en procent så är det spelteoretiskt rätt att lagra mat. Tyvärr är risken större än så.
Citera
2022-03-11, 19:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Men nu är inte den troligaste katastrofen krig utan matbrist.

Så ett halvårs matförråd kan vara bra. Om man så skattar risken så låg som en procent så är det spelteoretiskt rätt att lagra mat. Tyvärr är risken större än så.

Återigen, jag har sett alarmerande rubriker för allt, och jag är trött på denna hariga och ängsliga hypokondrikerstil!

ASTEROIDER, Y2K, ALIENS, SVINSNUVA, SARS, FÅGELSNUVA, TERRORISTER, KRIG ÖVERALLT OCH OM ALLT, MILJÖKATASTROF, MATBRIST, FÖR KALLT, FÖR VARMT, FÖRSVUNNA BI, MAYAKALENDERN, GÄNGKRIG, ZOMBIES osv osv osv

Det kommer aldrig och tar aldrig slut med saker man hela tiden ska vara skräckslagen för!

Sitt lugnt i båten och sluta spring runt som nackade hönor innan någonting har hänt och lev era liv i lugn och ro, tills ni inte måste, den dagen den sorgen!

Allt som stjäl kraft och energi från ditt liv är av ondo, så även att hamstra konserver eller spring runt som en jävla idiot och gömma ravioli i skogen, skärpning!

Ta hand om era kroppar, träna och motionera så ni är motståndskraftiga mot sjukdomar, kan gå flera mil om en kris skulle uppstå och ha lite basvaror för att klara ett strömavbrott
Citera
2022-03-11, 19:21
Medlem
Hazizas avatar
Har alltid haft konserver och vatten för ca 2 veckor hemma, när det tar slut får jag helt enkelt ta någonstans mat inte svårare än så.
Citera
2022-03-11, 19:44
Medlem
Det kommer inte bli nåt jävla krig. Sluta knarka skräckpropaganda !!!
Citera
2022-03-11, 20:08
Medlem
Jepp, inhandlat frystorkat och en del sprit..
Citera
2022-03-11, 20:16
Medlem
fiftyforfiftys avatar
För svensson som inte deltar i kriget är det troligen inte ryssen som är det största hotet. Mot våldtäkter och gäng hjälper inte krislådor eller matransoner.

Behövs vapen.
Citera
2022-03-11, 20:58
Medlem
Blir inget krig här. Löjligt.
Citera
2022-03-11, 21:45
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovjet-Soyuz
Blir inget krig här. Löjligt.

Vad grundar du det antagandet på?
Citera
2022-03-11, 22:31
Medlem
volvo 240s avatar
Nej, för det blir inget krig i Sverige. Och muckar Putte så kan ju våra ubåtar sänka hela hans östersjöflotta hur lätt som helst. Men nej, jag lever precis som vanligt. Precis som när folk var hysteriska över corona.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in