2022-03-12, 07:06
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Återigen, jag har sett alarmerande rubriker för allt, och jag är trött på denna hariga och ängsliga hypokondrikerstil!

ASTEROIDER, Y2K, ALIENS, SVINSNUVA, SARS, FÅGELSNUVA, TERRORISTER, KRIG ÖVERALLT OCH OM ALLT, MILJÖKATASTROF, MATBRIST, FÖR KALLT, FÖR VARMT, FÖRSVUNNA BI, MAYAKALENDERN, GÄNGKRIG, ZOMBIES osv osv osv

Det kommer aldrig och tar aldrig slut med saker man hela tiden ska vara skräckslagen för!

Sitt lugnt i båten och sluta spring runt som nackade hönor innan någonting har hänt och lev era liv i lugn och ro, tills ni inte måste, den dagen den sorgen!

Allt som stjäl kraft och energi från ditt liv är av ondo, så även att hamstra konserver eller spring runt som en jävla idiot och gömma ravioli i skogen, skärpning!

Ta hand om era kroppar, träna och motionera så ni är motståndskraftiga mot sjukdomar, kan gå flera mil om en kris skulle uppstå och ha lite basvaror för att klara ett strömavbrott

Folk preppar inte för att de är rädda, utan för att de är bekväma.

Det tar inte på energin att skaffa mat för en månad. Förr hade alla mat hemma om de bara hade råd.

Jag har aldrig preppat superallvarligt men mat för några månader. Det var väldigt skönt när jag plötsligt en gång inte hade pengar i tre månader. Jag kunde äta som vanligt.

Vatten har jag använt många gånger när vattnet utan förvarning stängts av. Samma där. Väldigt bekvämt att kunna borsta tänderna och göra kaffe innan man går ut.

Tror inte det är bra att snöa in på prepping för mycket. Men det är absolut inte bra att aldrig ha något hemma som man kan komma att behöva. Folk kan inte ens köpa en fläkt på vintern fastän nästa sommar kan bli asvarm. Så står de där på sommaren och alla fläktar är slutsålda. Folk är extremt dåliga på att tänka framåt, det ställer till problem.

Det har blivit en lättnad för mig att pga covid handla på nätet och för en vecka i taget. Insåg inte hur slitsamt det var att springa och småhandla nästan varje dag.

Det är inte troligt att du råkar ut för aliens, men det är högst troligt att du råkar ut för något som ställer till det. Det är du själv som bestämmer att ha det högst obehagligt då.

Du har rätt i att man ska preppa sin egen kropp. När jag preppade fanns det många feta amerikaner som gillade att samla mat, men som inte motionerade. Hjärtinfarkt mer troligt än aliens.

Jag är rätt trött på att vara den som har allt. Ingen behöver ha egna grejer, för ND har allt man behöver för att campa, har alltid värktabletter hemma, har verktyg, har extra telefon, varför skaffa något när man kan ta ND:s saker? Sådana som inte fattar att de kanske kan skaffa eget.
Citera
2022-03-12, 10:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av 1488hh
Börja med att undersöka när vi senast hade ett vulkanutbrott som allvarligt sänkte den globala temperaturen.

Varför ska, och borde, jag lägga dit på sådant strunt?
Citera
2022-03-12, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Folk preppar inte för att de är rädda, utan för att de är bekväma.

Det tar inte på energin att skaffa mat för en månad. Förr hade alla mat hemma om de bara hade råd.

Jag har aldrig preppat superallvarligt men mat för några månader. Det var väldigt skönt när jag plötsligt en gång inte hade pengar i tre månader. Jag kunde äta som vanligt.

Vatten har jag använt många gånger när vattnet utan förvarning stängts av. Samma där. Väldigt bekvämt att kunna borsta tänderna och göra kaffe innan man går ut.

Tror inte det är bra att snöa in på prepping för mycket. Men det är absolut inte bra att aldrig ha något hemma som man kan komma att behöva. Folk kan inte ens köpa en fläkt på vintern fastän nästa sommar kan bli asvarm. Så står de där på sommaren och alla fläktar är slutsålda. Folk är extremt dåliga på att tänka framåt, det ställer till problem.

Det har blivit en lättnad för mig att pga covid handla på nätet och för en vecka i taget. Insåg inte hur slitsamt det var att springa och småhandla nästan varje dag.

Det är inte troligt att du råkar ut för aliens, men det är högst troligt att du råkar ut för något som ställer till det. Det är du själv som bestämmer att ha det högst obehagligt då.

Du har rätt i att man ska preppa sin egen kropp. När jag preppade fanns det många feta amerikaner som gillade att samla mat, men som inte motionerade. Hjärtinfarkt mer troligt än aliens.

Jag är rätt trött på att vara den som har allt. Ingen behöver ha egna grejer, för ND har allt man behöver för att campa, har alltid värktabletter hemma, har verktyg, har extra telefon, varför skaffa något när man kan ta ND:s saker? Sådana som inte fattar att de kanske kan skaffa eget.

Absolut, man kan sväva iväg och bli filosofisk kring vad prepping egentligen är, är det prepping att ha matlådor i frysen, nässpray och alvedon i madecinskåpet ifall man skulle bli förkyld, eller stormkök, ficklampa och batterier? Är det prepping att ha en ekonomisk buffert ifall saker går sönder hemma eller ifall man skulle bli arbetslös?
men det antar jag är mer sunt bondförnuft då strömavbrott kan ske av alla möjliga anledningar.

Men jag vill ändå mana till att sitta lugnt i båten då skrämselpropaganda är ett återkommande medialt narrativ som jag ser gång på gång, videovåldet och hårdrock skulle korrumpera hela ungdomen på 80-talet och gör alla till satanistmördare, sedan blev det tv spel och Marilyn Manson som skulle göra 90% av ungdomen till skolmördare, Ryssen har varit påväg att storma sedan 2:a världskriget, och försvaret har (passande nog) skymtat u-båtar i stockholms skärgård så fort det vankats val eller budgetförhandling, gång på gång ser jag detta narrativ, hela mitt liv har det ”ropats varg” av olika anledningar, och när man hört det 100 gånger utan att faktiskt skymta vargen, då tröttnar man!

Jag minns den idiotiska skrämselpropagandan som spreds när zombiedrogen ”bath salt” var populär, det fanns idioter som på fullaste allvar trodde att pundande kids skulle tugga sönder deras ansikten i morgonrusningen påväg till jobbet, rädda och irrationella människor som tror att vi ska bli invaderade är ett större och allvarligare hot än ryssen, dom dom hamstrar skithuspapper och tömmer apoteken..

Rädda och irrationella människor som tror att 100L bränsle hemma kommer rädda dom påverkar också samhället, om tillräckligt många idioter börjar hamstra på ett irrationellt sätt så påverkar det tillgången på mediciner, livsmedel och bränsle.

Jag vill därför, baserat på min livserfarenhet, mana till att sitta lugnt i båten och inte jaga upp er i onödan över saker som ännu inte inträffat, det kommer påverka eran livskvalité negativt och jag kommer framförallt bli rasande när jag inte kan köpa skithuspapper, vill inte behöva gnugga arslet med oblekta kaffefilter igen som i början av den kinesiska snuvan!
Citera
2022-03-12, 10:37
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sovjet-Soyuz
Att det inte kommer att hända. Media skrämmer upp folk extremt.

Ja det kan vara så..
Citera
2022-03-12, 23:53
Medlem
Krig i Sverige är fortfarande vääldigt långt borta, så som det ser ut idag. Största farorna idag är brist på varor. I vår globaliserade värld finns det en lång delay i kedjorna som förser oss med mat, energi, bränsle osv, vi har ännu inte sett dem verkliga effekterna av kriget i Europa. Vi har bara märkt av marknadens oro hittills.

Det är en väldigt god idé att hoppas på det bästa och förbereda sig på det värsta idag.
Citera
2022-03-13, 00:21
Medlem
Morphiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstruktion
Krig i Sverige är fortfarande vääldigt långt borta, så som det ser ut idag. Största farorna idag är brist på varor. I vår globaliserade värld finns det en lång delay i kedjorna som förser oss med mat, energi, bränsle osv, vi har ännu inte sett dem verkliga effekterna av kriget i Europa. Vi har bara märkt av marknadens oro hittills.

Det är en väldigt god idé att hoppas på det bästa och förbereda sig på det värsta idag.

Håller med dig till 90% Och sen har vi för många ryssvänner i vår regering som hellre ger bort vårt land en sätter motstånd.

Det är snarare brist på lyxvaror. Vi har så många djuruppfödare och odlare så maten kommer inte vara några problem dock priset kommer skjuta. Gengas är en beprövad teknik och kommer garanterat tas i drift igen om det blir brist på bränsle.
Citera
2022-03-13, 01:52
Medlem
Skiter i vilket, det blir som det blir. Jag tänker inte ena mig med detta folk som under flera års tid kallat oss konservativa för rasister, nazister, foliehattar, antivaxxer, osv. De kan få strida själva. Städa upp sin egen skit. De är så jävla bra på att hetsa. Kan aldrig hålla käften och nu kommer de få kuk.

Jag är dessutom ovaccinerad så jag kan tyvärr inte strida. Jag har infört egna restriktioner.
Citera
2022-03-13, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Nä, inte egentligen..
Brukar köpa konserver/ris/pasta som jag roterar, så jag har typ 4 veckors mat.
Inte pga krig mot Ryssland, men "man vet aldrig" vad som sker i framtiden, och kostar ingenting...

En väska med "överlevnadskakor", vatten, rep m.m m.m, både hemma och i bilen.
Detta pga en vän som tyvärr avled efter en tur till djupa skogen, bilen slutade fungera och mobilen hade sannolikt dött utan möjlighet att ladda.. blev hittad en vecka senare, brist på vatten/näring.

jag vill inte trampa på några tår men det är väl mer sannolikt att din vän frös ihjäl eller omkom av plötslig sjukdom än brist på vatten och mat? Det finns vatten överallt och nöden har ingen lag, nästan allt vatten går att dricka så länge det inte är högsommar och algblomning. Särskilt vatten ute i obygden.

Det är få ställen man kommer så långt ut på vägar att man inte stöter på någon alls inom rimlig tid för att förhindra dödsfall från ett motorstopp.

Med det sagt så ska man aldrig ge sig iväg med bil ut i obygden oförberedd utan att ha möjlighet att hantera en viss tid i kyla, och inte ge sig iväg ut utan att ha meddelat folk om vart man ska och så vidare men sånt här ska man ha koll på om man vistas i denna typ av områden.

Det krävs en viss nivå av förberedelse "prepping" ifall det skiter sig, vare sig man är hemma och det blir krig eller om man åker på en avåkning med bil för man väjer för ett djur. Uppenbart att folk har för lite och för dålig beredskap i och med hysterin som uppstod först vid covid, sen nu med kriget i Ukraina.
Senast redigerad av onerider 2022-03-13 kl. 05:25.
Citera
2022-03-13, 07:03
Medlem
Jag har aldrig fattat varför människor ställer frågor som "har ni börjat preppa" eller börjar hamstra. Att ha mat och nödvändig utrustning (obs, behöver inte vara en hel domedagsbunker med tusentals konserver) för att klara sig några veckor utan butiker ska man ALLTID ha som ska roteras då bäst före datumet håller på att gå ut. Har ni inte läst MSB:s broschyr? Inget ska lämnas till sista minuten. Med detta sagt så är det bästa nog att skaffa gård och bli en del av ett bysamhälle. Att odla lite mat är en bra hobby och ni kan räkna med att pöbeln inte är prioriterad vid en eventuell ransonering.
Senast redigerad av Vervez 2022-03-13 kl. 07:32.
Citera
2022-04-10, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Nej, av den enkla anledningen att jag har livserfarenhet och sett lättskrämda idioter gå upp i linningen tidigare, ända sedan Y2K och milleniebuggen har detta förekommit om och om igen.

Nu har vi visserligen en situation där HitlerPutin börjat kriga i europa, men att leva i rädsla för saker som kanske kommer hände är enligt mig lika meningslöst och slöseri av energi och fokus som att vara en efterkännande hypokondriker, det kommer bara fylla dig med ångest, ängslan och oro istället för att leva.

Det finns några konserver i skafferiet och ett trangiakök med t-doja, i övrigt underhåller jag fysiken och lyfter tungt flera gånger i veckan, så jag känner mig ändå förberedd och kan enkelt gå 5 mil med packning om så skulle krävas.

Det första som skulle hända vid krig är antagligen att vägarna korkar igen och bli obrukbara, så jobba på grundfysiken och ligg lågt, händer det så händer det, och jag kommer då agera, förhoppningsvis rationellt och eftertänksamt!

Vargen kommer...
Citera
2022-04-10, 13:35
Medlem
roleones avatar
Lite, men definitivt inte tillräckligt. Förbereder egentligen inte med anledning av potentiellt krig utan bara som en allmänt sund försiktighetsåtgärd.

Har ammunition och jaktgevär hemma, egentligen mest för att jag gillar att jaga, men det är också en god sidoeffekt att kunna lösa mat själv om det skulle börja sina under ett längre katastrofscenario. Likaså vatten i dunk, konserver, torr- och turmat som roteras under året. Väl inkörd friluftsutrustning finns också, samt tagit mig tiden att bygga upp en god vana av att vandra med packning. Händer det så händer det, och då stannar jag antingen kvar eller drar norrut mot fjäll och skog och lever på ungefär som vanligt, beroende på vilken typ av katastrofscenario det rör sig om.

Inte särskilt orolig. Tycker konstruktion sammanfattade det bra:
Citat:
Ursprungligen postat av konstruktion
Citera
2022-04-10, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Helt rätt, och det behöver inte handla om en katastrof. Plötsligt tar exempelvis Twining's Earl Grey slut i alla butiker pga att tillverkaren har leveransproblem. Visst, jag kan dricka ett annat märke av te, men jag föredrar att ha några månaders förråd av min favorit hemma. När det blev kallt och halt i vintras gick jag till mitt förråd av tösalt och insåg att jag hade glömt att fylla på förrådet, det fanns bara två kg kvar. Och det var givetvis slutsålt i alla butiker i staden. Prepping handlar inte om att förvänta sig en katastrof, det handlar om att vara förberedd för allehanda möjliga situationer.

(Nu har jag ca 70 kg tösalt i förrådet.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in