• 1
  • 2
2022-03-09, 20:15
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Så hade en sprucken kylskåpslåda när jag flyttade och hyresvärden vill ha 600kr för denna. Jag tänkte att den måste gått på normalt slitage då jag bara ställt mjölkpaken där men det väger ju ändå lite om man har ett par stycken där i så tycker inte det är så konstigt att skiten pajar tillslut när den hänger över sådär hela dagarna. Men det kanske bara är jag som varit vårdslös och typ slängt in mjölkpaketen i där när man varit trött och ptja det kanske man har gjort och inte tänkt på det. Är det något som kan räknas som normalt slitage och bestrida eller händer sånt aldrig av att man har tunga mjölkpaket lådan och det är helt enkelt jag som varit vårdslös? Kan ju varit en liten spricka där innan jag flyttade in som blivit större liksom bodde än där i 10+ år.

Vad tror ni?

Edit: kikade i kylen i min nya lägenhet och där sitter fan riktiga gedigna lådor som inte hänger hälften ute så den får all tyngt på sidan ut. Vafan.
Senast redigerad av ANewWayToSayHooray 2022-03-09 kl. 20:24.
Citera
2022-03-09, 20:26
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Du kan köpa ett begagnat kylskåp för 600:- i perfekt skick.
Hyresvärdar är ockrare.
Citera
2022-03-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Du kan köpa ett begagnat kylskåp för 600:- i perfekt skick.
Hyresvärdar är ockrare.

Ja det är en riktigt gammal skräp kyl och de skulle renovera köket sa de med.
Citera
2022-03-09, 20:33
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ANewWayToSayHooray
Ja det är en riktigt gammal skräp kyl och de skulle renovera köket sa de med.
Så näven i bordet och hota med hyresnämnden eller vad dom heter.
Du har rättigheter och rätten på din sida.
Citera
2022-03-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talking-Donkey
Så näven i bordet och hota med hyresnämnden eller vad dom heter.
Du har rättigheter och rätten på din sida.

Tackar allt jag behövde veta!
Citera
2022-03-09, 22:43
Medlem
CoralinesGhosts avatar
Jag har verkligen haft tur med hyresvärdarna jag. När jag skulle flytta från min hyreslägenhet så hade jag tappat bort en nyckel, sabbat en kökshylla, och som avslutning så råkade jag dra loss kylskåpshandtaget. Jag påtalade detta för värden, som var en av de stora, och det var bara för mig att lämna allt så. 600 spänn efter att ha bott där så länge också, vilken dålig service. Sånt händer helt normalt i alla lägenheter och bör ingå i normalt slitage.
Citera
2022-03-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Jag har verkligen haft tur med hyresvärdarna jag. När jag skulle flytta från min hyreslägenhet så hade jag tappat bort en nyckel, sabbat en kökshylla, och som avslutning så råkade jag dra loss kylskåpshandtaget. Jag påtalade detta för värden, som var en av de stora, och det var bara för mig att lämna allt så. 600 spänn efter att ha bott där så länge också, vilken dålig service. Sånt händer helt normalt i alla lägenheter och bör ingå i normalt slitage.

Ja dessa hyresvärdar är inget att hurra för. De är i rätten varenda gång någon flyttar ut för att försöka klämma ut en extra peng. Tråkigt! Men nu har jag flyttat till ett stads ägd hyresgästförening eller vad det heter så nu är det äntligen lite standard!
Citera
2022-03-10, 08:07
Bannlyst
En snabb googling gav träffen att det går och komma över kylskåpslåda för 36 kr på Clas Ohlsson, summan är rent jävla dravel och försök till lurendrejeri.

Däremot blir det väl en annan femma om någon avlönad arbetare kommer behöva köpa in och byta lådan, vad kostar det om en fastighetsskötare måste åka ut och byta? Då är inte 600 kr så uppåt väggarna orimligt…

Föreslå att du byter lådan själv, då kan du fixa det för 40 spänn och få det ur världen, men trasiga saker måste såklart lagas och ersättas, normalt slitage eller inte så måste det åtgärdas innan nästa hyresgäst flyttar in…
Citera
2022-03-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
En snabb googling gav träffen att det går och komma över kylskåpslåda för 36 kr på Clas Ohlsson, summan är rent jävla dravel och försök till lurendrejeri.

Däremot blir det väl en annan femma om någon avlönad arbetare kommer behöva köpa in och byta lådan, vad kostar det om en fastighetsskötare måste åka ut och byta? Då är inte 600 kr så uppåt väggarna orimligt…

Föreslå att du byter lådan själv, då kan du fixa det för 40 spänn och få det ur världen, men trasiga saker måste såklart lagas och ersättas, normalt slitage eller inte så måste det åtgärdas innan nästa hyresgäst flyttar in…

problemet är att det är en sådan kylskåpslåda som sitter på sidan i dörren så den behöver en viss sorts form för att passa i facket. Där hänger den hälften utanför så den får väldigt mycket tyngd utav ett par mjölkpaket som står där hela dagarna..
Senast redigerad av ANewWayToSayHooray 2022-03-10 kl. 11:58.
Citera
2022-03-10, 12:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ANewWayToSayHooray
problemet är att det är en sådan kylskåpslåda som sitter på sidan i dörren så den behöver en viss sorts form för att passa i facket. Där hänger den hälften utanför så den får väldigt mycket tyngd utav ett par mjölkpaket som står där hela dagarna..

Okej, men den nya informationen så måste jag ändra mig till att beloppet nog inte är så orimligt, speciellt om en fastighetsskötare måste åtgärda det, det är t.o.m ett lågt belopp.

Det allra enklaste och billigast för dig är antagligen att försöka hitta reservdelen själv och på eget intiativ åtgärda problemet.

Kylen har antagligen ett märke på dörrens yttersida, ibland kan det finnas lapp med modellnummer eller liknande på insidan vid dörrlist eller liknande.

Är det ett välkänt märke som Electrolux, miele, bosch osv så går det garanterat att hitta en passande reservdel rakt av då dom har stora reservdelslager och ett kylskåp sällan genomgår extrema kosmetiska förändringar likt bilar eller annat, annars får du ta till tumstock och mäta för att beställa en ”fits all”-lösning.

Det är upp till dig hur mycket jobb du vill lägga ner för att ducka sexhundra riksdaler!
Citera
2022-03-10, 12:15
Bannlyst
Alla mina kylskåpslådor/dörrhyllor är trasiga. Kylskåpet funkar fortfarande, så ser ingen anledning till att byta ut det… Men jag har cverkligen inte varit ovarsam på något sätt. Utan de var redan lite spruckna när jag flyttade in. Electrolux.

Ta reda på hur gammalt kylskåpet är. (Försök också kolla hur mycket en ny hylla faktiskt kostar.)
Citera
2022-03-10, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Alla mina kylskåpslådor/dörrhyllor är trasiga. Kylskåpet funkar fortfarande, så ser ingen anledning till att byta ut det… Men jag har cverkligen inte varit ovarsam på något sätt. Utan de var redan lite spruckna när jag flyttade in. Electrolux.

Ta reda på hur gammalt kylskåpet är. (Försök också kolla hur mycket en ny hylla faktiskt kostar.)

Kan absolut lika gärna haft en liten spricka innan jag flyttade in. Men funderar på att betala skiten bara då jag inte orkar bråka om 600 spänn bara tråkiga pengar. Har mailat dem om modell och ålder för att se om jag kan hitta en men skiter i det annars..

Annars blir det väl gå med i och ringa hyresgästföreningen och sen blir det väl sitta i rätten med dem och ja tar ju bara massa energi. Men känns ändå inte rättvist på nåt sätt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in