• 1
  • 2
2022-03-10, 12:37
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 12hoppihagen
Okej, men den nya informationen så måste jag ändra mig till att beloppet nog inte är så orimligt, speciellt om en fastighetsskötare måste åtgärda det, det är t.o.m ett lågt belopp.

Det allra enklaste och billigast för dig är antagligen att försöka hitta reservdelen själv och på eget intiativ åtgärda problemet.

Kylen har antagligen ett märke på dörrens yttersida, ibland kan det finnas lapp med modellnummer eller liknande på insidan vid dörrlist eller liknande.

Är det ett välkänt märke som Electrolux, miele, bosch osv så går det garanterat att hitta en passande reservdel rakt av då dom har stora reservdelslager och ett kylskåp sällan genomgår extrema kosmetiska förändringar likt bilar eller annat, annars får du ta till tumstock och mäta för att beställa en ”fits all”-lösning.

Det är upp till dig hur mycket jobb du vill lägga ner för att ducka sexhundra riksdaler!

Nja inte jätte mycket jobb. Bara tråkiga pengar och det känns inte rättvist på nått sätt. Annars blir det väl gå med i hyresgästföreningen och sen gå vidare till domstol och grejer för såna små pengar. Har mailat dem om modell nr och så för att se om det går att fixa en själv men ja. Lika bra att bli av med dem känns det som. så behöver jag inte tänka på det mer.

De skrev att det är 18 års preskiberingstid på kylskåp så de tänkte inte lägga ner det heller.
Senast redigerad av ANewWayToSayHooray 2022-03-10 kl. 12:40.
Citera
2022-03-10, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ANewWayToSayHooray
Nja inte jätte mycket jobb. Bara tråkiga pengar och det känns inte rättvist på nått sätt. Annars blir det väl gå med i hyresgästföreningen och sen gå vidare till domstol och grejer för såna små pengar. Har mailat dem om modell nr och så för att se om det går att fixa en själv men ja. Lika bra att bli av med dem känns det som. så behöver jag inte tänka på det mer.

De skrev att det är 18 års preskiberingstid på kylskåp så de tänkte inte lägga ner det heller.

Jag skulle be dem dra åt helvete, Ett normalt kylskåp är efter 10 år i princip förbrukat. I detta fall fanns skiten när du flyttade in.

Dra fram skiten och hitta typskylten så ser du tillverkningsdatum och produktnr.

Försäkringsbolag skriver av 10% per år i värdeminskning, Med andra ord borde värdet vara ungefär en tusenlapp på skåpet nu MAX
Citera
2022-03-10, 13:36
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Jag skulle be dem dra åt helvete, Ett normalt kylskåp är efter 10 år i princip förbrukat. I detta fall fanns skiten när du flyttade in.

Dra fram skiten och hitta typskylten så ser du tillverkningsdatum och produktnr.

Försäkringsbolag skriver av 10% per år i värdeminskning, Med andra ord borde värdet vara ungefär en tusenlapp på skåpet nu MAX

Jag är inte kvar i gamla lägenheten tyvärr så kan inte se modell nr osv. Är det värt att gå med i hyresgästföreningen och rådfråga dem där?
Citera
2022-03-10, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ANewWayToSayHooray
Jag är inte kvar i gamla lägenheten tyvärr så kan inte se modell nr osv. Är det värt att gå med i hyresgästföreningen och rådfråga dem där?

Bestrid fakturan, de kommer inte ta dig till tinget för 600kr, Liknande lådor för electrolux kylar kostar under 300 spänn.

Du skall kunna använda ett kylskåp normalt, Att en platsbit går sönder efter 10 år är normalt och inget onormalt slitage
Citera
2022-03-10, 13:41
Medlem
Obscuritys avatar
Själv skulle jag betala 4000 kr för fönsterputs som ej var godkänd när jag flyttade ut.

Helt sjuka summor...
Citera
2022-03-15, 17:44
Moderator
Tystnads avatar
Problemet är att besiktnings anmärkningar och debiterings orsaker inte hängt med i utvecklingen.

förr höll ju kylskåps inredningar typ grönsaklådor och hyllor i åratal , till och med kylskåpets livslängd, mycket var typ gallerhyllor också. och att då ta betalt för en skadad låda var helt okej eftersom det nästan aldrig hände.

Idag är allt gjort av dålig plast som spricker lätt (oerhört dålig kvalite) och tillverkarna är smarta och ser till ta bra betalt och ändra efter varje modell så inget passar alla...

600kr inklusive moms kostar lätt en plastlåda för tex frysfack.

Jag tycker inte det skall tas betalt om det rör sig om ett skåp som är äldre än 5-8 år, och endast rör sig om en enstaka grej, är det däremot 5-6 st lådor som spruckit pga det ej frostats av i tid och lådorna då pressats in med våld och spruckit pga kraftig isbeläggning då är det helt okej ta betalt.

Men detta får man kolla med sin hyresvärd, tyvärr har dom rätt debitera för detta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in