• 2
  • 3
2022-03-09, 21:00
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Okej, men i alla fall. Jag vill inte att det på mitt UC står att jag blivit beviljad ett lån på flera hundra tusen bara för att utnyttja och få fördelaktig ränta på endast en liten del.
Avanza tar en kreditupplysning när du ansöker om lånet men lånet syns inte hos UC sen
Citera
2022-03-10, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Läs på innan, sista du vill ska ske är att du blir överbelånad och måste sälja på botten och få en skuld till Avanza! Var försiktig med belåning!!
Det är lite det jag skulle vilja utesluta med att just ta ett lån utan säkerhet. Visst skulle det i värsta fall betyda att jag betalar av ett lån för företag som gått i konken, men har tänkt dela upp denna summa bland lite större bolag så ser den risken som minimal.
Citera
2022-03-10, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Avanza tar en kreditupplysning när du ansöker om lånet men lånet syns inte hos UC sen
Okej. Har annars sett punkten "KREDITENGAGEMANG" på vissa brev från UC. På något har mitt bostadslån kommit med där, på något en kortkredit.

Men ett aktielån hos Avanza kommer alltså inte synas?
Senast redigerad av Pillerarm 2022-03-10 kl. 08:49.
Citera
2022-03-10, 08:37
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
Avanzas lån är mycket bra uppbyggt. Du ansöker om en kreditlimit, sedan beroende på vad dina värdepapper har för belåningsvärde så kan du utnyttja din kreditlimit mer eller mindre. Sedan betalar du bara ränta under de dagar du faktiskt använder belåningen.
Tex kreditlimit på 1 miljon
Belåningsvärde på befintliga aktier: 500 000 kr

Detta gör att du kan köpa nya aktier för 500 000 kr. Köper du då tex för 100 000 kr så betalar du bara ränta för de 100 000 kr. Sedan kan du antingen sälja av aktier för 100 000 kr, alternativt göra en insättning för att minska eller helt amortera bort skulden.

Och köper du tex aktier på morgonen för 100k och sedan säljer för 100k samma dag, då har du 0 i ränta den dagen.

Jag själv använder deras kredit nästan dagligen.
+ på det. Håller med!
Förutom att du säljer för samma värde.

Tyvärr har jag nu råkat köpa en aktie vid topp och nu vägrar jag sälja med förlust, betalar räntan i väntan att värdet ska stiga (om)
Citera
2022-03-10, 10:08
Avstängd
Citat:
Okej. Har annars sett punkten "KREDITENGAGEMANG" på vissa brev från UC. På något har mitt bostadslån kommit med där, på något en kortkredit.

Men ett aktielån hos Avanza kommer alltså inte synas?

Nej värdepapperskrediter från Avanza syns inte. På min UC syns bolånet, kreditkort och ett blancolån. Men min värdepapperskredit som egentligen är det största lånet jag har just nu syns inte.
Citera
2022-03-10, 10:18
Medlem
Citat:
Klart de inte vill att man lånar 50k till noll procents ränta.

Men det är knappast seriöst att erbjuda det om de inte vill gå med på den dealen. Har själv varit nära att ansöka några gånger, men aldrig kommit dit. Mest för att jag inte gillar att låna till investeringar.

Har man andra lån, till exempel bolån, och investerar innan det är fullständigt amorterat så lånar man ju också till investeringar. De lånen har bara en annan säkerhet men det är lika mycket lånade pengar som trycks in på börsen.

Sista åren har det dock varit privatekonomiskt dumt att amortera istället för att investera.
Citera
2022-03-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Har man andra lån, till exempel bolån, och investerar innan det är fullständigt amorterat så lånar man ju också till investeringar. De lånen har bara en annan säkerhet men det är lika mycket lånade pengar som trycks in på börsen.
I och för sig har du rätt, det jag ogillar är att man har värdepappren som säkerhet, och vid ett fall så måste jag betala av på lånet för att inte överskrida belåningen.

Har jag då köpt värdepapper för det jag lånat får jag en negativ hävstång.

Mitt bostadslån och övriga lån står fast så länge jag sköter dem.
Citera
2022-03-10, 22:16
Medlem
Citat:
I och för sig har du rätt, det jag ogillar är att man har värdepappren som säkerhet, och vid ett fall så måste jag betala av på lånet för att inte överskrida belåningen.

Har jag då köpt värdepapper för det jag lånat får jag en negativ hävstång.

Mitt bostadslån och övriga lån står fast så länge jag sköter dem.

Absolut är det så. Risken att få margin call med bolånelånade pengar på börsen är ju obefintlig så länge man kan betala räntan. Trestegsraket för mig. Csn-lånet hjälpte absolut när jag skulle köpa en bostad men bostaden är också belånad och nu även lite portföljbelåning på Avanza. Jävla utväxling på csn-lånet. Men värdepappersbelåningen är jag återhållsam med.

Brukar få massa mothugg när jag påpekar att lånade pengar är lånade oavsett säkerhet. Så det är uppfriskande att få ett erkännande att det är rätt i sak, tack!
Citera
2023-03-23, 21:08
Medlem
Atamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Avanza verkar ge sina värdepapperslån i minimibelopp av 250 000. Det är i alla fall vad folk har vittnat om här på forumet. Därmed måste du säkert ha belåningsvärde motsvarande det.

Det är väl det minsta kreditutrymmet, sedan kan man låna / utnyttja krediten med 1 krona om man vill.

Det börjar bli inttessant nu när det är oroliga tider och inflation att använda krediten med 0,99% ränta till att placera på sparkontot hos Avanza med 2,2% ränta, börjar det röra sig nedåt så är det bara att klicka tillbaka pengarna.

Gratis pengar på riktigt, har man lite belåningsmarginal så kan man lätt och riskfritt tjäna 1000 kr i månaden netto i dessa orostider.
Citera
2023-03-23, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putininthepot
Känns som ett kan vara ett riktigt guldläge att trycka in lite pengar på marknaden, men tyvärr är jag som alltid fullt investerad och saknar likvider.

Har till stor del värdepapper som inte är godkända för ränterabatt på Avanza. Om jag skulle vilja låna något större belopp så skulle det kosta 5.9% om året vilket jag känner att jag skulle kunna leva med, men att i värsta senario behöva sälja av värdepapper på lägre nivåer om världsläget blir värre känns inte lockande.

Andra sorters lån, förutom bolån, har jag närs noll koll på.
Skickade in en låneansökan till nån av dom som annonserade tv för 10 år sen av ren nyfikenhet, men tog aldrig något lån. De har ju dock ringt och tjatat om "erbjudande" av lån ofta sedan dess så är inte intresserad av att skicka in en Lendo och ha 30+ av dom ringa dagligen för att bara kolla möjligheten till ett konsumtionslån.

Så frågan är om avanzas lån är den bästa lösningen eller om det finns andra lån för liknande ränta som tar bort riken att behöva sälja av papper i fel tidpunkt?

Kan tillägga att det inte är några större summor vi pratar om, kanske 100.000 och att relaterade synpunkter om att låna pengar för värdepappershandel är välkommen.

Har du kunskapen så kör.
Har du inte kunskapen och chansar så kör….. inte.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in