2022-03-09, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Putininthepot
Absolut en risk som all handel, men det är ju när bolag är billiga man ska handla. Sen om de är billiga nu eller kanske ännu billigare eller borta helt senare är ju upp till var och en att bedöma. Jag tror själv inte detta kommer hålla marknaden tyngd särskilt länge.
All investering ska förknippas med risk. Du kan inte stirra dig blind på aktiekursen och tro bolaget är billigt för hela indexet faller flera procent. Idag har vi en extremt volatil marknad som många glömmer bort och tror allt handlas på rea.
Citera
2022-03-09, 13:50
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
6% ränta för att investera på börsen på dessa nivåer låter dyrt. Jag är jättepositiv till marknaden, men inte om man betalar 6% för att investera i den.

6% är i det övre intervallet för avkastning man kan förvänta sig framöver och det är innan skatt och fondavgifter.

Om CAPE går till 10 så kan man låna till 6% och investera men vi är på 25 eller något sånt. Vi är inte ens i närheten av att få ihop ekvationen.
6% är ju på årsbasis. Om man hittar en bra aktie kan den gå upp 10%-20% snabbt.
Citera
2022-03-09, 13:53
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Putininthepot

Är det någon som har koll vad man utan säkerhet kan få i ränta om man tar lån från ex Lendo Santander? Och om det finns någon som är snäppet seriösare så man slipper telefonförsäljare resten av livet som vill packa på en lån och inbaknings-tjänster?

Låna utan säkerhet – ränta mellan 3,60–6,80 %.

https://www.sbab.se/1/privat/lana/pr..._manadskostnad
Citera
2022-03-09, 13:59
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
6% är ju på årsbasis. Om man hittar en bra aktie kan den gå upp 10%-20% snabbt.

Absolut, en aktie kan gå upp hur mycket som helst på jättekort tid. Men, det är på grund av varians eller avvikelse från det förväntade värdet. Denna avvikelse kan ske uppåt och då ser vi 10-20% snabbt men den kan också gå nedåt och då förlorar du pengar.

Det intressanta att titta på är därför inte variansen utan det är väntevärdet därför att väntevärdet är vad du kan förvänta dig i det långa loppet. Problemet för dig är att väntevärdet inte kan förväntas överstiga 6% så om du betalar 6% i ränta MÅSTE du ha tur (avvikelse från väntevärdet uppåt) för att investeringen ska löna sig.

Det rör sig då inte längre om en investering utan om lottoverksamhet. Spel och dobbel!

Jag tycker som sagt att man kan köpa dippen med hävstång, men inte med 6% ränta. Försök betala 2% eller något.
Citera
2022-03-09, 14:23
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Absolut, en aktie kan gå upp hur mycket som helst på jättekort tid. Men, det är på grund av varians eller avvikelse från det förväntade värdet. Denna avvikelse kan ske uppåt och då ser vi 10-20% snabbt men den kan också gå nedåt och då förlorar du pengar.

Det intressanta att titta på är därför inte variansen utan det är väntevärdet därför att väntevärdet är vad du kan förvänta dig i det långa loppet. Problemet för dig är att väntevärdet inte kan förväntas överstiga 6% så om du betalar 6% i ränta MÅSTE du ha tur (avvikelse från väntevärdet uppåt) för att investeringen ska löna sig.

Det rör sig då inte längre om en investering utan om lottoverksamhet. Spel och dobbel!

Jag tycker som sagt att man kan köpa dippen med hävstång, men inte med 6% ränta. Försök betala 2% eller något.
Jag tror inte han pratar om långa loppet. Men jag kan ha fel.
I så fall har du helt rätt, 6% ränta är förmycket.

Jag har kredit på mitt konto, utnyttjar den delvis, mest för 2% ränta (man får den om man lånar upp till 50% av belåningsvärde). Men ibland blir det högre summa för 6%, då köper jag om aktien tex går ner och väntar till c:a 5-10% uppgång (ibland blir det nån dag, ibland längre) och säljer. Man betalar ränta BARA för det utnyttjade delen/tiden. Dvs även om man får tex 300 tkr kredit, betalar man inte 1500 ränta varje månad. Jag betalar ibland inget, ibland nån hundralapp. Ibland fullt, men då är vinsten betydlig större än 1500. Kan vara 10-30 tusen om man har tur.
Citera
2022-03-09, 14:54
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av autostoperka
Jag tror inte han pratar om långa loppet. Men jag kan ha fel.
I så fall har du helt rätt, 6% ränta är förmycket.

Nej, det gör han nog inte men hur han kommer klara sig i det korta loppet är omöjligt att förutspå. Det enda man kan göra är att fråga sig om man har positivt väntevärde eller inte.

Det är som att spela Roulette och satsa på rött. Vi inte hur det kommer gå på ett enda snurr men för att avgöra om det är ett bra spel eller inte behöver man använda väntevärdet. Oavsett om man tänker spela 10000 snurr eller 1 snurr kan man använda väntevärdet till att ta reda på om det är en bra idé att spela.

Det är det resonemanget jag försöker använda här
Citera
2022-03-09, 14:59
Avstängd
Avanzas lån är mycket bra uppbyggt. Du ansöker om en kreditlimit, sedan beroende på vad dina värdepapper har för belåningsvärde så kan du utnyttja din kreditlimit mer eller mindre. Sedan betalar du bara ränta under de dagar du faktiskt använder belåningen.
Tex kreditlimit på 1 miljon
Belåningsvärde på befintliga aktier: 500 000 kr

Detta gör att du kan köpa nya aktier för 500 000 kr. Köper du då tex för 100 000 kr så betalar du bara ränta för de 100 000 kr. Sedan kan du antingen sälja av aktier för 100 000 kr, alternativt göra en insättning för att minska eller helt amortera bort skulden.

Och köper du tex aktier på morgonen för 100k och sedan säljer för 100k samma dag, då har du 0 i ränta den dagen.

Jag själv använder deras kredit nästan dagligen.
Citera
2022-03-09, 15:13
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Klart de inte vill att man lånar 50k till noll procents ränta.

Men det är knappast seriöst att erbjuda det om de inte vill gå med på den dealen. Har själv varit nära att ansöka några gånger, men aldrig kommit dit. Mest för att jag inte gillar att låna till investeringar.

Du behöver ju inte utnyttja hela limiten. Om de ger 250k så är det ju som ett "kreditlina" eller kreditkort, om du sedan lånar upp till 50 000 till max 10% belåning (alltså har belåningsbara värdepapper (edit: blev påmind nedanför i tråden att det gäller belåningsbara papper med ränterabatt) till värde om 500 000) så kan du få 0% ränta.
Men du kan ju låna 100 SEK också och köpa en jätteliten post.

Det är alltså tre delar att hålla koll på:

* kreditlimit
* belåningsvärdet av din portfölj
* utnyttjad belåning (som max tillåts upp till kreditlimit men du kan utnyttja hur lite du vill)

Om du går över 50k så blir det ränta på hela beloppet, inte bara överskjutande.

OBS OBS! Av någon anledning så får man inte ha optionsaffärer eller terminsaffärer på kontot, då är det alltså "ordinarie ränta" som gäller, tror det är 5.9%.

Läs på innan, sista du vill ska ske är att du blir överbelånad och måste sälja på botten och få en skuld till Avanza! Var försiktig med belåning!!
Senast redigerad av Finans.killen 2022-03-09 kl. 15:22.
Citera
2022-03-09, 15:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Om de ger 250k så är det ju som ett "kreditlina" eller kreditkort, om du sedan lånar upp till 50 000 till max 10% belåning (alltså har belåningsbara värdepapper till värde om 500 000) så kan du få 0% ränta.
Men du kan ju låna 100 SEK också och köpa en jätteliten post.

Om du går över 50k så blir det ränta på hela beloppet, inte bara överskjutande.

OBS, detta med 0 % ränta gäller enbart för aktier som är under kategorin som ger "ränterabatt". Alltså inte alla aktier som har ett belåningsvärde. Man måste också följa lite andra regler, de går att läsa här:
https://www.avanza.se/vardepapperskredit.html
Citera
2022-03-09, 15:19
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaleus
OBS, detta med 0 % ränta gäller enbart för aktier som är under kategorin som ger "ränterabatt". Alltså inte alla aktier som har ett belåningsvärde. Man måste också följa lite andra regler, de går att läsa här:
https://www.avanza.se/vardepapperskredit.html

Bra tillägg! Man får vara noga och läsa på ordentligt om man ska utnyttja belåning seriöst och på ett vettigt sett. Håll tungan rätt i mun och var försiktig.
Senast redigerad av Finans.killen 2022-03-09 kl. 15:21.
Citera
2022-03-09, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Du behöver ju inte utnyttja hela limiten.
Okej, men i alla fall. Jag vill inte att det på mitt UC står att jag blivit beviljad ett lån på flera hundra tusen bara för att utnyttja och få fördelaktig ränta på endast en liten del.
Citera
2022-03-09, 20:21
Medlem
backwardations avatar
En fördel med andra lån är att du inte behöver tänka på överbelåning, belåningsvärden osv. Sen är ett kreditkonto till depån inte så dumt ändå. Köp och sälj när du vill och amorteringsfritt tills vidare (vad nu det innebär om skiten träffar fläkten).

Med det sagt så var försiktig med belåning och använd det med sunt förnuft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in