• 1
  • 2
2022-03-09, 08:38
Medlem
Känns som ett kan vara ett riktigt guldläge att trycka in lite pengar på marknaden, men tyvärr är jag som alltid fullt investerad och saknar likvider.

Har till stor del värdepapper som inte är godkända för ränterabatt på Avanza. Om jag skulle vilja låna något större belopp så skulle det kosta 5.9% om året vilket jag känner att jag skulle kunna leva med, men att i värsta senario behöva sälja av värdepapper på lägre nivåer om världsläget blir värre känns inte lockande.

Andra sorters lån, förutom bolån, har jag närs noll koll på.
Skickade in en låneansökan till nån av dom som annonserade tv för 10 år sen av ren nyfikenhet, men tog aldrig något lån. De har ju dock ringt och tjatat om "erbjudande" av lån ofta sedan dess så är inte intresserad av att skicka in en Lendo och ha 30+ av dom ringa dagligen för att bara kolla möjligheten till ett konsumtionslån.

Så frågan är om avanzas lån är den bästa lösningen eller om det finns andra lån för liknande ränta som tar bort riken att behöva sälja av papper i fel tidpunkt?

Kan tillägga att det inte är några större summor vi pratar om, kanske 100.000 och att relaterade synpunkter om att låna pengar för värdepappershandel är välkommen.
Citera
2022-03-09, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putininthepot
Känns som ett kan vara ett riktigt guldläge att trycka in lite pengar på marknaden, men tyvärr är jag som alltid fullt investerad och saknar likvider.

Har till stor del värdepapper som inte är godkända för ränterabatt på Avanza. Om jag skulle vilja låna något större belopp så skulle det kosta 5.9% om året vilket jag känner att jag skulle kunna leva med, men att i värsta senario behöva sälja av värdepapper på lägre nivåer om världsläget blir värre känns inte lockande.

Andra sorters lån, förutom bolån, har jag närs noll koll på.
Skickade in en låneansökan till nån av dom som annonserade tv för 10 år sen av ren nyfikenhet, men tog aldrig något lån. De har ju dock ringt och tjatat om "erbjudande" av lån ofta sedan dess så är inte intresserad av att skicka in en Lendo och ha 30+ av dom ringa dagligen för att bara kolla möjligheten till ett konsumtionslån.

Så frågan är om avanzas lån är den bästa lösningen eller om det finns andra lån för liknande ränta som tar bort riken att behöva sälja av papper i fel tidpunkt?

Kan tillägga att det inte är några större summor vi pratar om, kanske 100.000 och att relaterade synpunkter om att låna pengar för värdepappershandel är välkommen.

Jag skulle absolut vänta med det där tills vi är klara med detta eländet.
Citera
2022-03-09, 08:52
Bannlyst
Känns korkat att låna pengar för att investera mitt i ett krig men kör på. Välj avanza, nackdel där är väl att du kommer inte kunna låna 100.000kr bara för din kredit beviljas där utan det är upp till 100.000kr beroende på din portfölj. Men har du redan investerar där så borde det inte vara några problem att belåna portföljen så kör hårt och uppdatera oss
Citera
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Avanza verkar ge sina värdepapperslån i minimibelopp av 250 000. Det är i alla fall vad folk har vittnat om här på forumet. Därmed måste du säkert ha belåningsvärde motsvarande det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putininthepot
Bland dina alternativ känns Avanzalånet bäst. Och du fattar att måste sälja av ifall du inte längre har täckning. Så fungerar en hävstång.

Själv ligger jag lågt, trots att jag har lite som kvalificerar sig för superlånet.
Citera
2022-03-09, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Avanza verkar ge sina värdepapperslån i minimibelopp av 250 000. Det är i alla fall vad folk har vittnat om här på forumet. Därmed måste du säkert ha belåningsvärde motsvarande det.
För noll procents ränta är max lånebelopp 50k. Men skulle man alltså för att få det behöva låna 200k till med sämre ränta?
Citera
2022-03-09, 09:05
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
För noll procents ränta är max lånebelopp 50k. Men skulle man alltså för att få det behöva låna 200k till med sämre ränta?

De verkar bevilja lån i belopp av 250 000. Sedan måste man inte utnyttja hela krediten. Detta är vad folk har vittnat om här på forumet. Avanza vill ju att folk som lånar ska göra det för mer än 50 000.
Citera
2022-03-09, 09:11
Medlem
Citat:
De verkar bevilja lån i belopp av 250 000. Sedan måste man inte utnyttja hela krediten. Detta är vad folk har vittnat om här på forumet. Avanza vill ju att folk som lånar ska göra det för mer än 50 000.
Klart de inte vill att man lånar 50k till noll procents ränta.

Men det är knappast seriöst att erbjuda det om de inte vill gå med på den dealen. Har själv varit nära att ansöka några gånger, men aldrig kommit dit. Mest för att jag inte gillar att låna till investeringar.
Citera
2022-03-09, 09:34
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Klart de inte vill att man lånar 50k till noll procents ränta.

Men det är knappast seriöst att erbjuda det om de inte vill gå med på den dealen. Har själv varit nära att ansöka några gånger, men aldrig kommit dit. Mest för att jag inte gillar att låna till investeringar.

Tror man kan sänka sin kreditlimit efter man blivit beviljad den. Avanza verkar vilja att man ansöker om kreditlimit i stora belopp för att de ska slippa pappersarbetet. Sedan är det ju så klart också menat att få kunderna att låna mer och där håller jag väl med dig att det är lite oseriöst. Jag ogillar generellt lockpriser. Vilket superlånet så klart är.
Citera
2022-03-09, 11:10
Medlem
autostoperkas avatar
Citat:
Jag har mer än 300 tkr beviljat. Berör helt på hur mkt "belöningsbara" aktier man har på den aktuella kontot.
Citera
2022-03-09, 11:50
Medlem
KJosefs avatar
6% ränta för att investera på börsen på dessa nivåer låter dyrt. Jag är jättepositiv till marknaden, men inte om man betalar 6% för att investera i den.

6% är i det övre intervallet för avkastning man kan förvänta sig framöver och det är innan skatt och fondavgifter.

Om CAPE går till 10 så kan man låna till 6% och investera men vi är på 25 eller något sånt. Vi är inte ens i närheten av att få ihop ekvationen.
Senast redigerad av KJosef 2022-03-09 kl. 11:53.
Citera
2022-03-09, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag skulle absolut vänta med det där tills vi är klara med detta eländet.
När det är över kan det vara för sent, inte för handel, men för just den här möjligheten/risken.

Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Känns korkat att låna pengar för att investera mitt i ett krig men kör på. Välj avanza, nackdel där är väl att du kommer inte kunna låna 100.000kr bara för din kredit beviljas där utan det är upp till 100.000kr beroende på din portfölj. Men har du redan investerar där så borde det inte vara några problem att belåna portföljen så kör hårt och uppdatera oss
Absolut en risk som all handel, men det är ju när bolag är billiga man ska handla. Sen om de är billiga nu eller kanske ännu billigare eller borta helt senare är ju upp till var och en att bedöma. Jag tror själv inte detta kommer hålla marknaden tyngd särskilt länge.

Citat:
Har under förra året haft mestadels mindre bolag som ej är godkända att belåna. Annars hade ju det alternativet varit en solklar lösning. Barn-spar portföljen är stabilare och där kör jag just nu 25% belåning.

Citat:
Bland dina alternativ känns Avanzalånet bäst. Och du fattar att måste sälja av ifall du inte längre har täckning. Så fungerar en hävstång.

Själv ligger jag lågt, trots att jag har lite som kvalificerar sig för superlånet.
Problemet är att den portfölj jag har nu inte är kvalificerad att belåna i den grad jag vill, mycket volatilitet.

Sen att träffa botten är ju näst intill omöjligt, så vill inte riskera att behöva sälja av min nuvarande som jag tror kommer repa sig snabbt även om det kommer en svacka.

Om det skulle finnas någon långivare som gav lån 100k utan säkerhet för liknande ränta skulle jag föredra det, men har noll koll på lån. Vad kan man få för ränta? 19% och liknande Lyxfällan räntor är ju bara att skratta åt.

Är det någon som har koll vad man utan säkerhet kan få i ränta om man tar lån från ex Lendo Santander? Och om det finns någon som är snäppet seriösare så man slipper telefonförsäljare resten av livet som vill packa på en lån och inbaknings-tjänster?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in