Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-08, 19:33
  #1
Medlem
En titt på några av landets äldsta invånare med icke-svenska namn väcker en del frågor.

R*b*b* och Kh*dr* båda 109 år valde nyligen att utvandra från Sverige vid en mycket hög ålder.
Inkasserar de fortfarande pension från Sverige?

M*nji 108 år använder sig av en c/o-adress.
Har man koll på om M*nji befinner sig i Sverige och ens är vid liv?

J*se 107 år bor tillsammans med ett ungt par.
Hur sannolikt är detta?


Kom mig för att gör denna koll på förekommen anledning då en kollega har en mor som permanent bor i hemlandet.
Hon inkasserar svensk pension, står skriven på sonens adress och behöver därför inte regelbundet bevisa att hon är vid liv.
Något som en bekant till mig måste göra då han bor utomlands.
Jag vill tro att han även måste visa upp sig fysiskt?
Har svensk myndighet koll på om åldringar med diffusa adresser i Sverige är vid liv?
Vem kollar att min kollega anmäler till svensk myndighet den dag hans mor dör?


www.ratsit.se
Sätt en * på namnraden, tryck på sök.

R*b*b* *li
109 år
R*b*b* *lis registrerades som utvandrad 2022-02-02 och hennes hemkommun var då Malmö.

Kh*dr* F*r*j-*ll*h
109 år
Kh*dr* F*r*j-*ll*hs registrerades som utvandrad 2021-06-12 och hennes hemkommun var då Umeå.

M*nji Om*r
108 år
Adress:
c/o M*hmoud M*chk*
*** ** Gim*

J*sé S*lv*tierr* Irust* (107)
Sh*di Mo*sh*m* (36)
J*lil* *lh*ss*n *ibr*him (28)
***** M*lmö
__________________
Senast redigerad av madjazz 2022-03-08 kl. 19:36.
Citera
2022-03-08, 19:37
  #2
Medlem
woefulnissans avatar
Vem säger att de inte är döda och sedan plockat in pension i decennier?
Citera
2022-03-08, 19:47
  #3
Medlem
Frixys avatar
De ”utvandrar” nog när bluffmakarna inser att Pensionsmyndigheten snart kommer att reagera på åldern. Klart som fan att det är en massa blufferi gällande detta. Går det att bluffa till sig pengar så bluffas det. Gamlingarna har nog flyttat hem och avlidit i hemlandet för länge sedan. Dör man i Sverige får myndigheterna reda på det, om man nu inte blir nergrävd i någon rabatt.
Citera
2022-03-08, 19:50
  #4
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Vem säger att de inte är döda och sedan plockat in pension i decennier?

Var det inte Janne Josefsson som gjorde ett bra reportage (han har gjort många bra!) om detta på SVT?
Janne fick intern SVT-kritik om att han inte "skulle ge sig på invandrare.

Det handlade om pensioner som utbetalats via "internetbank" till forna Jugoslavien, om jag minns rätt. Till sedan länge döda personer, som fortfarande fick svensk pension i typ Serbien eller var det var någonstans. Borde finnas på YT, tyvärr (eller bra egentligen) då har Janne varit så produktiv att klippet är svårt att hitta på "lagom kort tid" jag vill lägga ner på ett Flashback-inlägg.

Här är en sökning i alla fall, är ni intresserade så kan ni ju klicka runt där.
Citera
2022-03-08, 19:55
  #5
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frixy
De ”utvandrar” nog när bluffmakarna inser att Pensionsmyndigheten snart kommer att reagera på åldern. Klart som fan att det är en massa blufferi gällande detta. Går det att bluffa till sig pengar så bluffas det. Gamlingarna har nog flyttat hem och avlidit i hemlandet för länge sedan. Dör man i Sverige får myndigheterna reda på det, om man nu inte blir nergrävd i någon rabatt.

Om man har "allt" på autogiro, speciellt om man är ensam pensionär, kan man ligga död och ruttna i flera år innan någon reagerar. Pensionen kommer in, räkningarna betalas automatiskt.

Samhällets reaktioner uppstår först och främst när man inte betalar räkningarna. Eller om likmask trillar ner genom taket till grannen under..

De som blir liggandes länge har dött i ensamhet utan att människor saknat dem, och i många fall har räkningar och bostadshyra löpande betalats genom autogiro.

— Det här är samhällets mörka sida. Jag känner ett behov av att få hämta de där människorna så att de slipper ligga där i sin ensamhet. Jag tycker inte man ska behöva försvinna på det sättet, säger liktransportören Östen Sahlén till SVT.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...ge-nar-de-dott
Citera
2022-03-08, 19:55
  #6
Medlem
Svenska politiker och myndighetsanställda är idioter. Att sådant här kan pågå visar att sverige är ett jävla skämt till land.
Citera
2022-03-08, 20:05
  #7
Medlem
Frixys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Om man har "allt" på autogiro, speciellt om man är ensam pensionär, kan man ligga död och ruttna i flera år innan någon reagerar. Pensionen kommer in, räkningarna betalas automatiskt.

Samhällets reaktioner uppstår först och främst när man inte betalar räkningarna. Eller om likmask trillar ner genom taket till grannen under..

De som blir liggandes länge har dött i ensamhet utan att människor saknat dem, och i många fall har räkningar och bostadshyra löpande betalats genom autogiro.

— Det här är samhällets mörka sida. Jag känner ett behov av att få hämta de där människorna så att de slipper ligga där i sin ensamhet. Jag tycker inte man ska behöva försvinna på det sättet, säger liktransportören Östen Sahlén till SVT.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes...ge-nar-de-dott

Ja, jo, det såklart, fast nu pratade vi ju om gamla som bor hos yngre släktingar mm (som ”sköter” deras ekonomi). De märker nog om gammelmormor ligger och ruttnar i lägenheten. Det vanliga är ju att man avlider omhändertagen av vården på ett eller annat sätt.
Citera
2022-03-08, 20:44
  #8
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Vad i helvete? Nu är vi rövf*e in reverse!
Alla dessa individer är förstås otroligt intressanta, förstås främst från en antropoligisk horisont.
Citera
2022-03-08, 20:56
  #9
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Och här är det Försäkringskassan som pröjsar ut till Alibabas som tidigare haft en medelålder på 52 men som under samma generation genom geografisk flytt och ett tvidevitt i norden fått en medianålder på 97?

Nämen, vad i helvete..! Nu får det fanimig vara nog!
__________________
Senast redigerad av Oucho.Sparks 2022-03-08 kl. 20:59.
Citera
2022-03-08, 20:58
  #10
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Garanterat släktingar aom tar ut pengarna.
Och svensken betalar glatt
Citera
2022-03-08, 21:04
  #11
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnlitenUggla
---Och svensken betalar glatt

Vad är det här för jävla input? Är du också utvandrad eller finansieras med gröna C5-kuvert? Knip igen näbben. Oavsett.
Citera
2022-03-08, 21:21
  #12
Medlem
Miffotmorgans avatar
Utlänningarna kan fritt fiffla under näsan på myndigheter helt öppet det blir ingen granskning eller åtgärd.
Medans svenskar jagas och vart enda lilla mynt blir utsuget ur fickorna för att finansiera massinvasionen, folkutbytet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback