2022-03-08, 23:23
Medlem
TokyoBarns avatar
gammalt hus, bor längst upp men hör endå ungarna springa runt och finns bara barn på första plan vad jag vet :S något är det som springer runt och dunsar iaf.

Annars hör jag min granne som bor precis brevid mig, när han sjunger i duschen på polska elr skiter, så brukar alltid sätta på kranen när jag ska på muggen för kan inte koppla av annars.
Citera
2022-03-08, 23:27
Medlem
Nilsbofinks avatar
70tals hus. Hör inget från sidorna men de nedanför hörs om de höjer rösten ex vid gräl. Tjejen som bodde där innan var högljudd under sex vilket också hördes rätt tydligt. Hörs även när de spelar hög musik
Citera
2022-03-09, 00:09
Medlem
När jag bodde med min ex sambo så hörde nog grannarna min sambo skrika på mig på daglig basis kan jag tänka mig imao.
Citera
2022-03-09, 00:47
Medlem
Värst lägenhet jag någonsin bott i, var ett ganska nybyggt hus ( byggt ca 2020).... Stommen/ konstruktionen var utav trä. Dom gjorde till och med reklam om det pga av dess miljöblablabla, ja ni fattar.
Det riktigt dunkade som ifrån en jävla baslåda som stod i min lägenhet när grannen ovanpå drog fram på hälarna.
Jag lånade hem en en titthålskamera från jobbet, tog ner brandvarnaren i taket i vardagsrummet och borrade ett hål, kunde kika in med kameran, och det fanns fan inte ett skit där! Som ett tomrum, och kunde då se direkt upp på plankorna som grannens golv låg på... Ja, jag uppskattade höjden från mitt innertak till grannens golv var ca 50 cm, så därför är jag säker på att det inte fanns något extra emellan. Stod ut att bo 1 år där.... Vann sedan en budgivning på fyllan på ett hus, bästa jag någonsin gjort oavsett vad som händer.
Citera
2022-03-09, 00:51
Medlem
DEMONOMICONs avatar
Bodde tidigare i lägenhetshus byggt 60-talet: hörde allt, när grannen gejmade, bråkade, grät, var på toaletten, pratade. Hörde musik och pladder ovanifrån dagligen. Kändes som pappersväggar.

Bor nu i hus byggt 2018/19: hör sällan grannarna, lite skrammel i köket ibland eller när någons tvättmaskin är igång sent. Lite dunsar ovanför ibland

Enormt stor skillnad
Citera
2022-03-09, 01:07
Medlem
neuron-drones avatar
50-talshus. Lyhört men mest på det låga registret. Folk kan prata i sina hem och man hör inte, de måste skrika. Vanligt TV-ljud hörs inte. Det som hörs mest är när folk går, även om man går vanligt hörs det. Bara om man smyger tågång som jag gör så hörs det nästan inte. Hör när grannens barn ovanför leker. Man hör allt i trapphuset. Badrummet är lyhört, man hör när andra duschar. Eller spolar.

Jag har bara ett rum vägg i vägg med granne. Där hördes det rätt bra ändå bara de var minsta högljudda. De andra bor mer vägg i vägg, jag bor i änden av huset. Så antar att de stör mer.
Senast redigerad av neuron-drone 2022-03-09 kl. 01:09.
Citera
2022-03-09, 01:44
Medlem
114060s avatar
Bor i en sekelskifteslägenhet (byggt tidigt 1900-tal).

Det är fint med sekelskifte - men fan så lyhört det är alltså. Stegljud går rakt igenom taket. Kan höra konversationer ovanför (dock ej uttyda vad som sägs). Ljud från högtalare/TV går rakt igenom. Dunsar och smällar kan låta riktigt jävla högt.

Det som räddar situationen är att folk i regel är ordnade som bor i bostadsrätt och sekelskifte. Finns en underförstådd respekt för grannar eftersom ljudisoleringen är så kass. Att ha det festligt efter 23:00 på en fredag/lördag utan att ha varnat för det i förväg går inte. Blir problem direkt.

Att bo i lägenhet är piss egentligen... så jävla mycket störande ljud som man bara måste acceptera. Snart blir det hus.
Citera
2022-03-09, 02:12
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 114060
Bor i en sekelskifteslägenhet (byggt tidigt 1900-tal).

Det är fint med sekelskifte - men fan så lyhört det är alltså. Stegljud går rakt igenom taket. Kan höra konversationer ovanför (dock ej uttyda vad som sägs). Ljud från högtalare/TV går rakt igenom. Dunsar och smällar kan låta riktigt jävla högt.

Det som räddar situationen är att folk i regel är ordnade som bor i bostadsrätt och sekelskifte. Finns en underförstådd respekt för grannar eftersom ljudisoleringen är så kass. .

Bor i samma typ av hus och håller med, i vårt hus har alla parkett eller trägolv också, så det gör också att det smäller lite extra när folk går omkring.
Citera
2022-03-09, 02:17
Medlem
aaerligs avatar
Hyreshus av betong. Genom väggarna, ingenting. Genom ventilationen hör jag när någon granne snyter sig. Dagligen. Vid samma tider, varje jävla dag. Antingen har grannjäveln något rejält fel på näsan eller i huvudet.

Jag ska nog inte klaga ändå men det är fascinerande att det är det enda ljud jag hör.

Samma ventilation går antagligen åt andra hållet så kan i vart fall glädja mig åt att de hör mig knulla
Citera
2022-03-09, 02:25
Medlem
Huset byggt ca 1950
Bor högst upp

Har två grannar på samma våning, gammal tant på ena sidan - aldrig hört någonting där.

Den andre, hör jag bara när jag är i vardagsrummet (vilket är enda väggen mot grannen)
Hör enbart dammsugning, vissa skratt, och väldigt sällan när dem har sex (kvinnan låter typ som att hon dör, antar de kör riktigt hardcore stuff varannan månad..)
De verkar allmänt sunkiga dock (inget illa menat), tror inte de har ordentligt med möbler i vardagsrummet så det ekar.
Badrummet är mot den grannen också, dock hör jag ingenting där.

Hör ingenting mot dem under mig, förutom grannen nedanför som ibland VRÅLAR när han dör i datorspel.
Grannen nedanför mig nämnde förr att han kan höra när jag går runt datorn, han klagade ej dock så antar det inte är ofta
Lade för säkerhetsskull en matta under min datorstol, och försöker gå runt med tofflor.
Senast redigerad av MrSvensson 2022-03-09 kl. 02:28.
Citera
2022-03-09, 03:18
Medlem
Haajibs avatar
2021 hus

Hör grannen under mig hur de bråkar och skriker på varandra, kastar grejer, kvinnan slår sin pojkvän tills han skriker sluta eller försvinn, pratar, nyser, hostar, har sex efter att ha bråkat.

Hör också de som bor ovanpå hur sonen blir trakasserad av kvinnans pojkvän och sonen vrålar "Sluta, sluta" och skriker som en gris när de stänger av datorn eller tvn för honom när han sitter o använder den.
Citera
2022-03-09, 05:42
Medlem
Baskers avatar
1880-tal.

Tjocka stenväggar gör att jag inte hör något åt sidorna på samma våningsplan (bor på 3:e våningen). Däremot är det sinnesjukt lyhört till grannarna ovanför. Hör tydligt vad de säger till varandra om inga ljudkällor är på i min lägenhet. Grannen under mig hör jag dock inte så tydligt av någon anledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in