2022-03-08, 22:16
Det där med grannar som bankar på element/rör eller flyttar runt möbler varje natt förstår jag mig inte på alls. Ingenting jag har råkat ut för själv, men det låter ju otroligt stört. Känns som att de borde vara inlagda på psyket, inte bo i en lägenhet.
Citera
2022-03-08, 22:19
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Det där med grannar som bankar på element/rör eller flyttar runt möbler varje natt förstår jag mig inte på alls. Ingenting jag har råkat ut för själv, men det låter ju otroligt stört. Känns som att de borde vara inlagda på psyket, inte bo i en lägenhet.
Psykvården är ju till stor del nedmonterad på 90-talet så det bankas nog rör på en hel del element runt i landet till stackars grannars förtret!
Citera
2022-03-08, 22:19
Medlem
Lgh byggt 2020. Har inte hört något av grannarna en enda gång, lugnt och skönt. Bästa lägenhet jag bott i.
Citera
2022-03-08, 22:22
Medlem
SweetAsss avatar
Varje dag. Dunsar ibland. Knackningar. Smäll i dörrar. Sena kvällar hör jag en granne kissa men då är det så sent så det är väldigt tyst i hela huset så mest minsta lilla hörs. Annars är det inte så lyhört här. Bråk ibland.
Citera
2022-03-08, 22:28
Medlem
Hus byggt runt 2015.

Bor mitt i smeten och hör ljud i princip konstant mellan 07-22. Låter som det kommer ovanifrån men kan vara varifrån som helst. Aldrig röster konstigt nog.
Det tappas saker, det dunsar och smäller ofattbart frekvent hela tiden och det finns inga barn i lägenheterna bredvid.

Hör när folk spolar toaletten, när de duschar, när de lagar mat...

Folk är verkligen maniska och skall alltid göra saker med så hög ljudnivå som möjligt känns det som. Måste flytta ifrån detta mardrömsboende illa kvickt.
Citera
2022-03-08, 22:31
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerflickan
Hus byggt runt 2015.

Bor mitt i smeten och hör ljud i princip konstant mellan 07-22. Låter som det kommer ovanifrån men kan vara varifrån som helst. Aldrig röster konstigt nog.
Det tappas saker, det dunsar och smäller ofattbart frekvent hela tiden och det finns inga barn i lägenheterna bredvid.

Folk är verkligen maniska och skall alltid göra saker med så hög ljudnivå som möjligt känns det som. Måste flytta ifrån detta mardrömsboende illa kvickt.

Kruxet är bara att du kan aldrig veta vilka grannar du får om du flyttar till en ny lägenhet. Det enda sättet att vara säker är om själva lägenheten och huset är väl ljudisolerat. Att bo högst upp är en fördel också.
Citera
2022-03-08, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countolaf
Kruxet är bara att du kan aldrig veta vilka grannar du får om du flyttar till en ny lägenhet. Det enda sättet att vara säker är om själva lägenheten och huset är väl ljudisolerat. Att bo högst upp är en fördel också.

Nej tyvärr men man kan researcha lite innan, bo högt upp, hörnlägenhet, nyproducerat (bostadsrätt).
Men ja det är ett helvetet med lägenhet rent generellt. Jag är uppväxt i villa och jag tror man är betydligt känsligare för ljud då när man är van med tystnad.
Citera
2022-03-08, 22:47
Medlem
Marimus avatar
Varje dag, om de är hemma. Dock skönt att de är en småbarnsfamilj som tystnar tidigt samt att de är trevliga personer.
Byggnaden från 40-talet.
Citera
2022-03-08, 23:07
Medlem
Vanstertrollets avatar
40-talet. Grannen under hörs varenda fotsteg som om det kom ifrån min lägenhet. Snart går jag ner och sätter en kula i pannan på fanskapet.
Citera
2022-03-08, 23:09
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Nybyggt. Helt klart fördelaktigt när det kommer till ljudvolymer. Varje lägenhet är en "brandcell" så alla väggar som går till grannar är i rejäl betong.

Hör endast hög musik eller om någon smäller i ytterdörr.
Svagt ljud från blåsinstrument väldigt sällan.
Våldsam dammsugning mot lister hörs ibland.

Bor också i nyproduktion, tack å lov. Hör ca noll från mina grannar, förutom när en av dem spelar Främling på repeat. Går rakt igenom väggarna.
Citera
2022-03-08, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven.Abdullahsson
Hur ofta hör ni dunsar? Hör ni när grannen går omkring i lägenheten? Jag vill få en bild av vad som är normalt eller acceptabelt. Skriv gärna även årtionde när huset är byggt.

Tror huset är byggt på 60-70-talet. Lite osäker… Iallafall är det gamla oisolerade hus. Dåliga fönster och ytterdörrar av papier mache. Från trapphuset hörs det jätteväl. Gapande ungar tidiga mornar och idioter på helgnätter.
Skratt och högre prat hörs jätteväl från grannar runtom, både uppifrån, under och från sidorna. Det är nog tur att det bor skapligt bra människor i huset för det är lugnt för det mesta.
Jag tycker personligen det borde bli strängare ordningsregler gällande ljud. Idag ska man enligt hyresvärd behöva tåla allt möjligt jävla skit från folk som skiter i andra.
Citera
2022-03-08, 23:20
Medlem
Byggår 1969, gavel, plan 1 av 2. De enda som bor i direkt anslutning som vi kan höra är familjen ovanför. Generellt lugna och visar hänsyn men går de på hälar, springer, kör högt tv-ljud, hög musik, torktumlare, eller ropar så hör vi det.

Något av det hörs i stort sett dagligen. Ljud av gång och enstaka rop eller något som tappas stör vi oss inte på, värre vore om det skulle renoveras eller spelas hög musik sena kvällar eller nätter.

Nyligen flyttat till en fyra från en tvåa. I tvåan hördes grannen mer sällan men det är antagligen för att folk oftare bor ensamma eller i par på den boytan. I fyror finns det såklart oftare barn med i bilden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in