• 1
  • 2
2022-03-08, 17:04
Medlem
Sven.Abdullahssons avatar
Hur ofta hör ni dunsar? Hör ni när grannen går omkring i lägenheten? Jag vill få en bild av vad som är normalt eller acceptabelt. Skriv gärna även årtionde när huset är byggt.
Citera
2022-03-08, 17:24
Medlem
Mogna-Meloners avatar
70-talshus.

Hör inget från grannarna på sidorna. Inget prat. Inga dunsar. Det verkar som att väggarna är mer ljudisolerande där.

Däremot hör jag grannarna ovanpå. Det har inte bott samma personer där under tiden jag bott här. Men det hörs en hel del från den lägenheten oavsett vem som bor där. I nuläget:

- Prat (inte exakta ord) och skratt. I synnerhet skratt.
- Dammsugning tidigt på söndagsmorgonen.
- Basen när de spelar musik.
- Surroundljud från filmer.
- Deras torktumlare som vibrerar genom taket och nedför mina väggar. Får mina trumhinnor att vibrera.
- Borrande i väggarna som inträffar varje månad. Gärna efter kl 20 eller senare.

Emellanåt tappar de nåt, men inte så ofta. Men det hörs mycket väl när det händer. Låter som att hela hemmet ska rasa. Vikter?

I övrigt tycker jag de är väldigt lugna och tysta. Det har varit värre när det bott barnfamiljer ovanpå. Smäll och bank i taket. Barn som kört trehjuling eller nåt på parkettgolvet. Skriiiiiiiiiiiiiiik från barn. Barn som hoppar som att det vore en studsmatta där, även om det inte är så. Dunsande lekar med springande fötter. Och inte att förglömma: träning på blockflöjter och andra blåsinstrument med falska, skärande toner.
Citera
2022-03-08, 17:36
Medlem
madtops avatar
Rubrik förtydligad.
Var tidigare "Frågor till lägenhetsboende"
/Moderator
Citera
2022-03-08, 17:53
Medlem
WebDevs avatar
Hör inte när grannar går omkring, men hör ofta dunsar och andra ljud.
Hör även grannen skvalpa i badkaret ibland när man är i badrummet.
Men men, det väsnas ju en del här ibland också när man är på det humöret

Huset är ett tegelhus byggt på 50-talet.
Citera
2022-03-08, 17:53
Medlem
Turbomachines avatar
Nästan dagligen hör jag deras unges klampande samt deras igen slängande av dörrar och varje gång de använder duschen så åker duschhandtaget ned i badkaret med en hög smäll.
Huset är byggt 1953 av betong.

Och ja jag vill flytta innan någon frågar men inget finns ledigt och köpa är bara att glömma med de priser som är på bostäder idag.
Citera
2022-03-08, 17:59
Medlem
ANewWayToSayHoorays avatar
Hör mummel av röster när folk pratar med inte exakta ord vilket är skönt för det är nästan en deal breaker ifall man inte har det privat i sin egna lägenhet. Mycket ljud från grannarnas ungar. Damn drömmer om skriken och studsen för det låter som det nästan är inne i min lägenhet. Dock stör jag mig inte något nämnvärt. Jag gör en del ljud ifrån mig själv för jag är en stor unge som gillar musik.
Citera
2022-03-08, 19:10
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbomachine
Nästan dagligen hör jag deras unges klampande samt deras igen slängande av dörrar och varje gång de använder duschen så åker duschhandtaget ned i badkaret med en hög smäll.
Huset är byggt 1953 av betong.

Och ja jag vill flytta innan någon frågar men inget finns ledigt och köpa är bara att glömma med de priser som är på bostäder idag.
Känner igen det där. Bullrande ungar och grova dunsar 24/7.
Varför tar folk inte ansvar för sina barn när dom bor i lägenhet? Varför smäller folk igen dörrar istället för att stänga normalt? Såna människor är respektlösa och borde bo i ett hus på landet istället.
DU ska inte behöva flytta.
Citera
2022-03-08, 20:02
Medlem
Bor högst upp. 40-tals tegelhus.
Grannens kök och badrum vätter mot ena sidan av min lägenhet.. hela väggen brummar när hon kranar vatten. Vilket hon gör ca 12 timmar om dygnet.. och börjar varje morgon mellan 5 och 6, även på helger. När hon stänger skåp så låter det som ett hammarslag mot väggen.

Under mig bor en familj. Pappan har dock något fel och klampar/stampar väldigt högt när han går både i trappen och i lägenheten. Har dock överseende med det eftersom de är väldigt trevliga och vänliga.
Citera
2022-03-08, 20:19
Medlem
Scott Danielss avatar
O ja. Putshus från tidigt 50-tal. Grannen ovanför hörs när vederbörande spatserar runt i sin lägenhet. Den tidigare innehavaren av den lägenheten lät också vid gång, så jag får väl anta att det är huset det är mest fel på även om jag misstänker hälgång. Åt sidorna hörs inget nämnvärt tycker jag. Möjligtvis när grannen bredvid, vad jag gissar, handdiskar och ställer tillbaka kastruller i skåpen så låter det en del.

Har lovat mig själv att aldrig någonsin flytta till något annat än våningen högst upp i framtiden (eller villa).
Citera
2022-03-08, 20:34
Medlem
CoralinesGhosts avatar
40-talshus, gavellägenhet och nedre plan. Det enda jag hör av mina grannar är när killen ovanför mig har besök. Jag har hört honom pissa vid enstaka tillfällen, och renovera, men hör inte hans steg. Jag tror att jag har mer tur med mina grannar än med själva isoleringen faktiskt. Samma gäller för förra lägenheten, också 40-talshus. Där hörde jag grannen gäspa ljudligt varje eftermiddag, i övrigt inget. Tur med grannarna och inga barnfamiljer är tricket, de här husen är nog lyhörda.
Citera
2022-03-08, 20:37
Det har verkligen varierat genom åren.
Men om man ska ta ett snitt..

Gammal byggnad 70- och bakåt. Då hörs en ordentlig fis.

Från 80-fram så bör man inte fis.
Då är det mer när folk går eller flyttar möbler.

Vissa flyttar möbler dygnet runt.. fattar inte vafan dom håller på med
Citera
2022-03-08, 20:44
Medlem
Hela jävla tiden 😡💣💥.
Huset är byggt på 70-talet. Jag fattar inte vad folk håller på med.. Bonk, bonk, duns, pang, bonk, duns. I badrummet låter det som att folk slänger sig själva i kaklet. Ungar som skriker, gråter och springer på parkettgolv. Hör även när grannarna i uppgången bredvid har sex då sovrummen ligger vägg i vägg. Suck 😵‍💫
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in