• 1
  • 2
2022-03-06, 21:44
Medlem
Craiggs avatar
Hej. Jag vill gå ner i vikt snabbt. Vill tappa 5-10 kilo ungefär. Min plan är då att leva på svältdiet i 2-3 veckor. Jag kommer leva endast på en burk tonfisk och lite ärtor och morötter om dagen. Samt bara dricka vatten.

Riskerar jag livet med en sådan diet? Har läst om folk som fastat under 2 veckor och rasat i vikt. Samtidigt har jag också läst att man kan dö av detta. Men då redan har lite underhudsfett så är det väl knappast livshotande för just mig? Eller?
Citera
2022-03-06, 21:46
Medlem
Nej, lyckas du hålla dig till det så kommer du både gå ner och må bättre
Citera
Medlem
Annars är ju ägg bättre än tonfisk
Citera
Medlem
Paddberts avatar
Är det inte bara bättre att du äter som vanligt, men mindre?
Citera
2022-03-06, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Hej. Jag vill gå ner i vikt snabbt. Vill tappa 5-10 kilo ungefär. Min plan är då att leva på svältdiet i 2-3 veckor. Jag kommer leva endast på en burk tonfisk och lite ärtor och morötter om dagen. Samt bara dricka vatten.

Riskerar jag livet med en sådan diet? Har läst om folk som fastat under 2 veckor och rasat i vikt. Samtidigt har jag också läst att man kan dö av detta. Men då redan har lite underhudsfett så är det väl knappast livshotande för just mig? Eller?
Du har uppenbart alldeles för lite kunskap om nutrition och hälsa för att göra detta experiment.

Nej det är inte livsfarligt och nej du kommer inte uppnå målet.
Citera
2022-03-06, 21:48
Medlem
Tonfisk med ärter och vatten är inte på något sätt dåligt. Dricker du bara vatten och får i dig salt så kommer du hamna i ketosis(kroppen bränner fett istället för kolhydrater). Du kommer må som en prins och inte ens vara hungrig.

Du kommer inte dö. Du kan vara utan föda i flera veckor beroende på hur mycket fett du har på kroppen.
Citera
2022-03-06, 21:49
Medlem
Citat:

Det kommer för det första ta ca. 2 veckor innan din kropp ens "börjar" förlora fett du har nu. Efter det, får du nog köra en sån diet i 2 veckor till om du faktiskt vill se något resultat.

Du kommer inte dö. Men gör en regel att t.ex. endast äta maten mellan kl 08.00-16.00.
Från 16.00-08.00 får du inte äta något. Bara dricka vatten. Kör så i 2-4 veckor så kommer du se resultat om du håller dig till max 1000-1500 kalorier per dag. Oavsett om du sitter still eller rör dig varje dag.
Citera
2022-03-06, 21:49
Medlem
Du kan fasta totalt, i upp till två månader. Leva på enbart vatten.

Men bättre är att lägga om kosten. Ät mer fiberrik mat, grönsaker bönor och broccoli och sådant, och protein. Uteslut kolhydrater helt. Då lär du garanterat gå ned i vikt.....
Citera
2022-03-06, 21:50
Medlem
Citat:

Se till att du får i dig näring och mineraler, sen skippar du socker och kolhydrater. Du behöver inte svälta dig själv.

Se till att du rör på dig bara och får motion. Du kan lätt med denna metod går ner 5 kg minst på 3 veckor, ca 1,5 kg på en vecka om du skippar all skitmat
Citera
2022-03-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Du kan fasta totalt, i upp till två månader. Leva på enbart vatten.

Nej det kan man inte.
Citera
2022-03-06, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenRullgardin
Nej det kan man inte.

Källa? Du har ingen.

Men det har jag, för allt jag skriver här på forumet stämmer ser du.

"In general, it is likely that a person could survive between 1 and 2 months without food."
Senast redigerad av MisterMagooo 2022-03-06 kl. 21:58.
Citera
2022-03-06, 21:56
Medlem
SkoterFreaks avatar
Du behöver inte äta nåt alls och bara dricka vatten den perioden och du kommer fortfarande vara fine. (Om du inte är grovt underviktig redan)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in