• 1
  • 2
2022-03-05, 14:10
Medlem
Hej, jag kan inte så mycket om bilar och vill fråga en grej.

Jag har en japansk bil från 2010 och kan inget själv. Innan köp var olja, filter osv bytt. Köpte förra våren.

Är det bra att lämna in den på en verkstad, så de får kolla över den? Så de får kolla igenom den, se om någon slitagedel behöver bytas eller så. Jag kör ganska sällan, men har en långresa (minst 100-150 mil) i sommar.

Den gick igenom besiktningen utan anmärkningar i januari. Bilen har gått ca 16k mil och jag har inte haft några problem alls med den.

Är det värt att göra? Vad kollar de då och vad kan det kosta ungefär?

Hur gör ni andra som har lite äldre bilar?
Citera
2022-03-05, 14:12
Medlem
Ghastens avatar
Ja helt klart är det bra. Gjort det med. Kostnade vid bara olja och filter mellan 2 till 3.
Citera
2022-03-05, 14:15
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick

Jag har en japansk bil från 2010 och kan inget själv. Innan köp var olja, filter osv bytt. Köpte förra våren.

Är det bra att lämna in den på en verkstad, så de får kolla över den? Så de får kolla igenom den, se om någon slitagedel behöver bytas eller så. Jag kör ganska sällan, men har en långresa (minst 100-150 mil) i sommar.

Den gick igenom besiktningen utan anmärkningar i januari. Bilen har gått ca 16k mil och jag har inte haft några problem alls med den.

Har den klarat besiktningen utan påpekande är en hel del kontrollerat men olja och filter byts minst en gång om året, sedan om det är kamrem så är det bra att kolla så den är bytt, även kolla oljenivån i växellådan, nya tändstift och luftfilter skadar inte heller att byta
Citera
2022-03-05, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Ja helt klart är det bra. Gjort det med. Kostnade vid bara olja och filter mellan 2 till 3.
Okej, tack.
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Har den klarat besiktningen utan påpekande är en hel del kontrollerat men olja och filter byts minst en gång om året, sedan om det är kamrem så är det bra att kolla så den är bytt, även kolla oljenivån i växellådan, nya tändstift och luftfilter skadar inte heller att byta
Vissa grejer har jag en bekant som kan hjälpa mig byta innan jag lämnar in den. Om han gör det innan servicen, så kontrollerar de väl bara och ser att allt är i sin ordning så får man ned priset lite?

Det är väl också bra inför försäljning i framtiden att få en stämpel i serviceboken att en genomgång av verkstad är gjort årligen?
Citera
2022-03-05, 14:32
Medlem
Månsans avatar
Lämna in den men skit i märkesverkstad. Någon bra typ Hasse på Hörnet Bilmeck AB duger bra. Ska vara någon du litar på, gärna efter rekommendation från mer bilkunniga kompisar eller grannar. Märkesverkstäder är dyra och ofta inte bättre i något avseende -- helt meningslöst på gamla bilar där garantier gått ut för länge sen.

Viktigt är att avtala innan vad som ska kollas och bytas. Lämnar man bara in bilen kan verkstan plötsligt byta en helvetes massa saker som dom kommer hävda behövdes. Servicen för 3 tusen kan lätt bli 11 tusen när verkstan gått loss på bromsskivor, bromsbelägg, kupéfilter, tändstift och fan vet allt.
Citera
2022-03-05, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Lämna in den men skit i märkesverkstad. Någon bra typ Hasse på Hörnet Bilmeck AB duger bra. Ska vara någon du litar på, gärna efter rekommendation från mer bilkunniga kompisar eller grannar. Märkesverkstäder är dyra och ofta inte bättre i något avseende -- helt meningslöst på gamla bilar där garantier gått ut för länge sen.

Viktigt är att avtala innan vad som ska kollas och bytas. Lämnar man bara in bilen kan verkstan plötsligt byta en helvetes massa saker som dom kommer hävda behövdes. Servicen för 3 tusen kan lätt bli 11 tusen när verkstan gått loss på bromsskivor, bromsbelägg, kupéfilter, tändstift och fan vet allt.
Ja, det finns en lokal verkstad som gör arbetar mycket med våra företagsbilar och det är en bra och ärlig verkstad.

Är det billigare att låta en polare byta tex tändstift, olja och filter än att låta verkstaden göra det? Isf kan jag ju berätta för dom att de sakerna redan är åtgärdade.
Citera
2022-03-05, 14:45
Medlem
Citat:

Lämnar in , köp en bil du har råd att serva
Citera
2022-03-05, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blacksune
Lämnar in , köp en bil du har råd att serva
Vad menar du? Varför skulle jag inte ha råd att serva den jag har nu??
Citera
2022-03-05, 15:08
Medlem
Om den är nybesiktad och du inte har några problem med den föreslår jag att du låter nån polare byta olja + oljefilter. Spara kvittot på oljan och sätt in i serviceboken.

Stämpeln i serviceboken är inte värd många kronor på en gammal bil.

Vill du vara riktigt ambitiös kan du kolla i serviceboken eller slå in ditt regnummer på car.info så står där vad som ska göras. Kan vara tändstift, luftfilter eller kamrem(viktigt).
Citera
2022-03-05, 15:15
Medlem
Det bästa med att låta serva sin bil är att man då får 1 års "mobilitetsgaranti/nonstopgaranti".
D v s kostnadsfri hjälp på plats eller, om så behövs, kostnadsfri bärgning till auktoriserad verkstad.
Den här garantin gäller i upp till 1 år, och måste därefter varje år förnyas = service på auktoriserad verkstad.
Huruvida det går att "hoppa på" om föregående bilägare in servat regelbundet vet jag inte.

Ett annat viktigt tips, om man inte har en nyare bil, är att ALLTID serva = byta olja före besiktningen.
Gammal olja efter många korta körningar, speciellt under den kalla årstiden, gör att oljan blir "sur" och kanske medverkar till att du får anmärkning på avgasemissionerna, och du får en "tvåa".
Onödiga hundralappar, tycker jag.

Är bilen under 10 år gammal och inte har körts över 10.000 mil har du maskinskadeförsäkring om du tecknat helförsäkring hos Folksam - med självrisk 2.000:-, inkl bärgning.

Villkoren för maskinskadeförsökringen skiljer lite från försäkringsbolag till försäkringsbolag.
Andra bolag kan vara mer generösa eller snåla med tiden och körsträckan.
Citera
2022-03-05, 15:29
Medlem
goofers avatar
Lämna den på en oberoende verkstad som byter olja och oljefilter.

Brukar kosta mellan 500 till 1000kr inkl oljan.
Klart vär det och slippa kladda själv.
Lägg till ett par hundralappar och de byter luftfilter också.
Citera
2022-03-05, 17:19
Medlem
Citat:

Nu har jag inga äldre bilar, så kanske inte är rätt person att svara, men jag har haft tidigare (och kommer köpa i framtiden).

Om du känner för det, så är det en rätt lätt sak att byta olja och filter själv.

Även luftfilter till motorn, och kupéfilter är bra att byta, och också hyfsat lätt att göra själv (lite dock beroende på hur kupéfiltren sitter monterade, och hur mycket inredning som behöver plockas bort för att komma åt).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in