2022-03-05, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Nu har jag inga äldre bilar, så kanske inte är rätt person att svara, men jag har haft tidigare (och kommer köpa i framtiden).

Om du känner för det, så är det en rätt lätt sak att byta olja och filter själv.

Även luftfilter till motorn, och kupéfilter är bra att byta, och också hyfsat lätt att göra själv (lite dock beroende på hur kupéfiltren sitter monterade, och hur mycket inredning som behöver plockas bort för att komma åt).
Men det är väl positivt för framtida försäljning att ha en stämpel i serviceboken att det är gjort hos en verkstad?

Kan såklart kolla över lite enklare grejer själv för få ned priset på verkstaden
Citera
2022-03-05, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coolt-nick
Men det är väl positivt för framtida försäljning att ha en stämpel i serviceboken att det är gjort hos en verkstad?

Kan såklart kolla över lite enklare grejer själv för få ned priset på verkstaden

Har den inte garantier kvar så skulle jag skita i det. Inte lönt på en sådan gammal bil.
Citera
2022-03-05, 17:46
Medlem
Citat:
Har den inte garantier kvar så skulle jag skita i det. Inte lönt på en sådan gammal bil.
Aha, okej!

Tack för all hjälp alla som svarat
Citera
2022-03-05, 18:07
Medlem
En bil behöver alltid service, ju äldre den är ju mer service kräver den. Följ minst serviceschema, sen är det ointressant vem som servar bilen, bara det blir ordentligt gjort. Hela bilen behöver naturligtvis service!
Citera
2022-03-05, 18:10
Medlem
Citat:
Det var ju ett svagbegåvat svar. Det är inte för garantin man servar utan för bilens problemfria funktion. Ju äldre den är, ju mer service kräver den för problemfri gång mellan service.
Citera
2022-03-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det var ju ett svagbegåvat svar. Det är inte för garantin man servar utan för bilens problemfria funktion. Ju äldre den är, ju mer service kräver den för problemfri gång mellan service.

Du har nog haft lite otur (eller svag begåvning) när du läser tråden?

FYI: Svaret gällde inte huruvida att han inte skulle serva den.

Svaret var på frågan om man valde att serva den själv, och inte fick en stämpel från verkstaden, om det var någon stor nackdel.

Har garantierna gått ut så hade jag inte haft något problem att själv byta olja och oljefilter. Stämpeln känns som rätt meningslös om garantierna ändå löpt ut på en så pass gammal bil. Det viktiga är att relevant service blir utförd.
Citera
2022-03-05, 18:29
Medlem
Citat:
Du har nog haft lite otur (eller svag begåvning) när du läser tråden?

FYI: Svaret gällde inte huruvida att han inte skulle serva den.

Svaret var på frågan om man valde att serva den själv, och inte fick en stämpel från verkstaden, om det var någon stor nackdel.

Har garantierna gått ut så hade jag inte haft något problem att själv byta olja och oljefilter. Stämpeln känns som rätt meningslös om garantierna ändå löpt ut på en så pass gammal bil. Det viktiga är att relevant service blir utförd.
Ja, förlåt svarade lite för snabbt på det inlägget. Svarade lika själv på inlägget innan. Att det inte var viktigt vem som servade bara att det blev ordentligt gjort.
Citera
2022-03-05, 18:30
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Ja helt klart är det bra. Gjort det med. Kostnade vid bara olja och filter mellan 2 till 3.
Tusen? Dyrt. Olja+filter kostar 500kr & arbetet tar 30 minuter = 1000kr normaltaxa. + 500 på det så är man på en acceptabel nivå.
Citat:
Okej, tack.

Vissa grejer har jag en bekant som kan hjälpa mig byta innan jag lämnar in den. Om han gör det innan servicen, så kontrollerar de väl bara och ser att allt är i sin ordning så får man ned priset lite?

Det är väl också bra inför försäljning i framtiden att få en stämpel i serviceboken att en genomgång av verkstad är gjort årligen?
Du ber dem göra x & x, då ska de göra x & x, inte mer. Du köper tjänst av dem, de säljer inte tjänst till dig.
Senast redigerad av psykoshippien 2022-03-05 kl. 18:33.
Citera
2022-03-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Ja, förlåt svarade lite för snabbt på det inlägget. Svarade lika själv på inlägget innan. Att det inte var viktigt vem som servade bara att det blev ordentligt gjort.

Ok, då är vi helt överens.
Citera
2022-03-05, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykoshippien
Tusen? Dyrt. Olja+filter kostar 500kr & arbetet tar 30 minuter = 1000kr normaltaxa. + 500 på det så är man på en acceptabel nivå. Du ber dem göra x & x, då ska de göra x & x, inte mer. Du köper tjänst av dem, de säljer inte tjänst till dig.

I den nivån så är förvisso det mest väsentliga omhändertaget, men det är inte någon komplett service. Som andra påpekat, gamla bilar behöver minst samma service som motsvarande nya, gäller såväl diverse kontroller som byte av andra filter än oljedito, samt byte av bromsvätska efter angivna intervaller och, inte minst, i förekommande fall, byte av kamrem.
Citera
2022-03-05, 20:09
Medlem
Citat:
Hej, jag kan inte så mycket om bilar och vill fråga en grej.

Jag har en japansk bil från 2010 och kan inget själv. Innan köp var olja, filter osv bytt. Köpte förra våren.

Är det bra att lämna in den på en verkstad, så de får kolla över den? Så de får kolla igenom den, se om någon slitagedel behöver bytas eller så. Jag kör ganska sällan, men har en långresa (minst 100-150 mil) i sommar.

Den gick igenom besiktningen utan anmärkningar i januari. Bilen har gått ca 16k mil och jag har inte haft några problem alls med den.

Är det värt att göra? Vad kollar de då och vad kan det kosta ungefär?

Hur gör ni andra som har lite äldre bilar?

Köp en oljepump och sug ur oljan. Snabbt, enkelt och smidigt om du är rädd och/eller osäker att stå eller krypa under bilen själv. Så gjorde jag senast i alla fall efter år av traditionella oljebyten. Varje droppe kom ut och skitsnack om skräp på botten av tråget, metallspån etc. etc. och att det inte skulle följa med genom slangen är just det - totalt skitsnack. Skulle tråget se ut på det viset med metallflis/spån och liknande så har man allvarligare problem att fundera kring än om ett par droppar inte följde med ut.
Citera
2022-03-05, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Köp en oljepump och sug ur oljan. Snabbt, enkelt och smidigt om du är rädd och/eller osäker att stå eller krypa under bilen själv. Så gjorde jag senast i alla fall efter år av traditionella oljebyten. Varje droppe kom ut och skitsnack om skräp på botten av tråget, metallspån etc. etc. och att det inte skulle följa med genom slangen är just det - totalt skitsnack. Skulle tråget se ut på det viset med metallflis/spån och liknande så har man allvarligare problem att fundera kring än om ett par droppar inte följde med ut.
Hur vet du att du tömmer motorn helt på olja? Man vill ju inte blanda upp den nya oljan med gammal. Hu svårt kan det vara att hyra en lyft på en GDS om man inte har annan tillgång? Då får man dessutom även tillfälle att se över bromsledningar, avgassystem, olika leder, rost och annat samtidigt. Därtill kan man passa på att spola underredet ordentligt på svåråtkomliga ställe och bättra på rostskyddet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in