• 1
  • 2
2006-06-19, 23:51
Medlem
Racerbyces avatar
Nu är det snart midsommar, och traditionsenligt så skriver pressen om bristen på svenska jordgubbar till midsommar, och om priser på 40-50 kr litern och så. Precis som varje år. Men kan någon förklara denna hysteri över just svenska jordgubbar?

I affärerna finns och har ganska länge funnits importerade jordgubbar från t.ex Belgien, Tyskland, Holland och andra länder, som kostar en bråkdel av vad de svenska jordgubbarna kostar, och dessutom är de utländska jordgubbarna i mitt tycke mycket godare än de svenska, både saftigare och finare. De svenska känns ofta ganska urvattnade och blaskiga i jämförelse.

Så varför tjatas det hela tiden om dessa dyra svenska jordgubbar när man kan få godare jordgubbar till ett bättre pris? Är det något självändamål med att de är just svenska? Något slags lokalpatriotism som hör midsommar till? Eller är de verkligen godare enligt er andra?
Citera
2006-06-20, 00:22
Medlem
StigAllans avatar
De enda jordgubbar som är godare är från eget jordgubbsland.
Annars är gubbarna ointressanta för mig.
Citera
2006-06-20, 08:56
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Nu är det snart midsommar, och traditionsenligt så skriver pressen om bristen på svenska jordgubbar till midsommar, och om priser på 40-50 kr litern och så. Precis som varje år. Men kan någon förklara denna hysteri över just svenska jordgubbar?

I affärerna finns och har ganska länge funnits importerade jordgubbar från t.ex Belgien, Tyskland, Holland och andra länder, som kostar en bråkdel av vad de svenska jordgubbarna kostar, och dessutom är de utländska jordgubbarna i mitt tycke mycket godare än de svenska, både saftigare och finare. De svenska känns ofta ganska urvattnade och blaskiga i jämförelse.

Så varför tjatas det hela tiden om dessa dyra svenska jordgubbar när man kan få godare jordgubbar till ett bättre pris? Är det något självändamål med att de är just svenska? Något slags lokalpatriotism som hör midsommar till? Eller är de verkligen godare enligt er andra?

Dom svenska smakar mer, du har nog inte ätit många jordgubbar i dina dagar hör jag.
Citera
2006-06-20, 09:03
Medlem
Subb[a]s avatar
Skiljer givetvis mellan svenska jordgubbar också, brukar ofta äta sådana och det har blivit bra ibland och ibland mindre bra.
Citera
2006-06-20, 09:10
Medlem
Ivanovichs avatar
Ja,jag tror att svenska odlare med all rätt ska passa sig för konkurenssen. Skillnaden är att belgiska är stora jämna och fina,växthusuppfödda.Svenska just nu är ojämna helt enkelt,fördelen med Svenska gubbar är att de växer lite saktare utomhus och känns lite matigare.
Sen finns det ju en herrans massa jordgubbssorter som smakar olika och har olika förtjänster.

Men men jag tycker man ska handla lokalt,ser hellre min grannbonde ha råd att leva än att nån belgare tar mina slantar.
Citera
2006-06-20, 10:41
Medlem
Dräppels avatar
Ja, dom svenska är mycket godare, belgiska mm växthusuppdrivna gubbar är som anabola bodybuilders - stora vackra utanpå men utan smak och träaktigt innehåll.
Verkar som det blir billigare gubbar i år också, jag köpte en liter svensk kvalitetsgubbe för 25 sek i helgen.
Citera
2006-06-20, 11:39
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce

Skriver som i tidigare inlägg; de svenska smakar betydligt mer, utländska gubbar tenderar ofta att bli vattniga och smaklösa
Citera
2006-06-20, 15:15
Medlem
de sorter som importeras til sverige (och danmark) är såna som tål transporten. smaken är av mindre betydelse.

svenska (och danska) jordgubbar som går att köpa i affärarna är dock ochså mycket sämre än före. sorter som t.ex honoye är mycket mera tålig och har längre säson än de äldre sorter som t.ex. dybdahl eller senga sengana, men samtidigt mycket mindre aromatiska. och detta är inte bara en äldre gubbes nostalgi, därför att det finns många saker jag fortfarende tycker smaker som de bör! men sorgligt är det, att mina barn inte fattar vad riktiga jordgubbar är, därför att de alldrig har smakat såna

de bästa jordgubbar jag har smakat under de sista 20 år var i linnés råshult, där de odlar nogon sort som är kryssad(?) mellom vanliga bär och smultron.
Citera
2006-06-20, 17:07
Medlem
Roger Pontares avatar
Dom svenska var godare förr, nuförtiden känner inte jag någon skillnad på svenska och utländska, och att betala 50kr litern är ju vansinne.
Citera
2006-06-20, 18:18
Medlem
Har aldrig förstått de svenska odlarnas/uppfödarnas självförtroende när det gäller deras egna varor. Mer regel än undantag att importerat håller högre kvalitet, att köpa lokalt är bara dravel för att våra stackars bönder inte skall behöva anpassa sig efter ökande konkurrens.
Citera
2006-06-20, 21:21
Medlem
Det är klimatet som gör skillnad. Nätterna i Sverige är kyligare än i tex Polen eller Belgien, det gör att jordgubbarna innehåller mer socker och blir därmed godare.
Samma sak med körsbär.
Citera
2006-06-20, 21:41
Medlem
cavalls avatar
ju längre norröver jordgubbarna kommer ifrån, desto sötare och godare är dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in