• 1
  • 2
2006-06-19, 23:51
Medlem
Racerbyces avatar
Nu r det snart midsommar, och traditionsenligt s skriver pressen om bristen p svenska jordgubbar till midsommar, och om priser p 40-50 kr litern och s. Precis som varje r. Men kan ngon frklara denna hysteri ver just svenska jordgubbar?

I affrerna finns och har ganska lnge funnits importerade jordgubbar frn t.ex Belgien, Tyskland, Holland och andra lnder, som kostar en brkdel av vad de svenska jordgubbarna kostar, och dessutom r de utlndska jordgubbarna i mitt tycke mycket godare n de svenska, bde saftigare och finare. De svenska knns ofta ganska urvattnade och blaskiga i jmfrelse.

S varfr tjatas det hela tiden om dessa dyra svenska jordgubbar nr man kan f godare jordgubbar till ett bttre pris? r det ngot sjlvndaml med att de r just svenska? Ngot slags lokalpatriotism som hr midsommar till? Eller r de verkligen godare enligt er andra?
Citera
2006-06-20, 00:22
Medlem
StigAllans avatar
De enda jordgubbar som r godare r frn eget jordgubbsland.
Annars r gubbarna ointressanta fr mig.
Citera
2006-06-20, 08:56
Medlem
erikgottfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce
Nu r det snart midsommar, och traditionsenligt s skriver pressen om bristen p svenska jordgubbar till midsommar, och om priser p 40-50 kr litern och s. Precis som varje r. Men kan ngon frklara denna hysteri ver just svenska jordgubbar?

I affrerna finns och har ganska lnge funnits importerade jordgubbar frn t.ex Belgien, Tyskland, Holland och andra lnder, som kostar en brkdel av vad de svenska jordgubbarna kostar, och dessutom r de utlndska jordgubbarna i mitt tycke mycket godare n de svenska, bde saftigare och finare. De svenska knns ofta ganska urvattnade och blaskiga i jmfrelse.

S varfr tjatas det hela tiden om dessa dyra svenska jordgubbar nr man kan f godare jordgubbar till ett bttre pris? r det ngot sjlvndaml med att de r just svenska? Ngot slags lokalpatriotism som hr midsommar till? Eller r de verkligen godare enligt er andra?

Dom svenska smakar mer, du har nog inte tit mnga jordgubbar i dina dagar hr jag.
Citera
2006-06-20, 09:03
Medlem
Subb[a]s avatar
Skiljer givetvis mellan svenska jordgubbar ocks, brukar ofta ta sdana och det har blivit bra ibland och ibland mindre bra.
Citera
2006-06-20, 09:10
Medlem
Ivanovichs avatar
Ja,jag tror att svenska odlare med all rtt ska passa sig fr konkurenssen. Skillnaden r att belgiska r stora jmna och fina,vxthusuppfdda.Svenska just nu r ojmna helt enkelt,frdelen med Svenska gubbar r att de vxer lite saktare utomhus och knns lite matigare.
Sen finns det ju en herrans massa jordgubbssorter som smakar olika och har olika frtjnster.

Men men jag tycker man ska handla lokalt,ser hellre min grannbonde ha rd att leva n att nn belgare tar mina slantar.
Citera
2006-06-20, 10:41
Medlem
Drppels avatar
Ja, dom svenska r mycket godare, belgiska mm vxthusuppdrivna gubbar r som anabola bodybuilders - stora vackra utanp men utan smak och traktigt innehll.
Verkar som det blir billigare gubbar i r ocks, jag kpte en liter svensk kvalitetsgubbe fr 25 sek i helgen.
Citera
2006-06-20, 11:39
Medlem
Raschs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Racerbyce

Skriver som i tidigare inlgg; de svenska smakar betydligt mer, utlndska gubbar tenderar ofta att bli vattniga och smaklsa
Citera
2006-06-20, 15:15
Medlem
de sorter som importeras til sverige (och danmark) r sna som tl transporten. smaken r av mindre betydelse.

svenska (och danska) jordgubbar som gr att kpa i affrarna r dock ochs mycket smre n fre. sorter som t.ex honoye r mycket mera tlig och har lngre sson n de ldre sorter som t.ex. dybdahl eller senga sengana, men samtidigt mycket mindre aromatiska. och detta r inte bara en ldre gubbes nostalgi, drfr att det finns mnga saker jag fortfarende tycker smaker som de br! men sorgligt r det, att mina barn inte fattar vad riktiga jordgubbar r, drfr att de alldrig har smakat sna

de bsta jordgubbar jag har smakat under de sista 20 r var i linns rshult, dr de odlar nogon sort som r kryssad(?) mellom vanliga br och smultron.
Citera
2006-06-20, 17:07
Medlem
Roger Pontares avatar
Dom svenska var godare frr, nufrtiden knner inte jag ngon skillnad p svenska och utlndska, och att betala 50kr litern r ju vansinne.
Citera
2006-06-20, 18:18
Medlem
Har aldrig frsttt de svenska odlarnas/uppfdarnas sjlvfrtroende nr det gller deras egna varor. Mer regel n undantag att importerat hller hgre kvalitet, att kpa lokalt r bara dravel fr att vra stackars bnder inte skall behva anpassa sig efter kande konkurrens.
Citera
2006-06-20, 21:21
Medlem
Det r klimatet som gr skillnad. Ntterna i Sverige r kyligare n i tex Polen eller Belgien, det gr att jordgubbarna innehller mer socker och blir drmed godare.
Samma sak med krsbr.
Citera
2006-06-20, 21:41
Medlem
cavalls avatar
ju lngre norrver jordgubbarna kommer ifrn, desto stare och godare r dom.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in