2006-06-20, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Monsieur POP
Har aldrig förstått de svenska odlarnas/uppfödarnas självförtroende när det gäller deras egna varor. Mer regel än undantag att importerat håller högre kvalitet, att köpa lokalt är bara dravel för att våra stackars bönder inte skall behöva anpassa sig efter ökande konkurrens.

känns som folk med dessa uttalanden inte vet ett skit. Nej bönderna gör inga jättevinster det är mer skatter och dyligt som göra att den svenska maten är dyrare.
Citera
2006-06-20, 22:02
Medlem
NinjaRövardottes avatar
Jordgubbarnas optimala väder/klimat för att växa sig goda är småkyligt och halvmulet. Stark varm sol är totalt värdelöst för jordgubbar, lika så mycket värme.
Fins inget bättre än när folk köper så mycket de kan billigt, gärna importerat skit och smuggel om det går, sen i andra andningen går de å gråter över att sverige inte har några lediga arbeten till arbetslösa.

-- Ironi: on --
För att spara en extra slant kanske man kan importera nermalda, formade äppelskrutt med jordgubbs arom och lite färgämnen. Döps lätt om till gjordgubbar eller jordgummor och sälja för 25:- /kg. 5 - 15:- billigare än de svenska jordgubbarna så har man råd med en starköl med.
Citera
2006-06-23, 10:32
Medlem
Lady Bugs avatar
Jag köpte svenska jordgubbar igår och blev oerhört besviken. De var vattniga och smakade inte ett skit. Det lär inte bli en särskilt god jordgubbstårta idag efter sillunchen
Citera
2010-06-10, 23:59
Medlem
Jag tycker att svenska jordgubbar är mycke godare än utländska, speciellt de norrländska som är mycke sötare än de t.ex skånska och jag betalar häldre mer för svenska jordgubbar även om de är mindre, så är godare än utländsa
Citera
2010-06-11, 01:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonizz
Jag tycker att svenska jordgubbar är mycke godare än utländska, speciellt de norrländska som är mycke sötare än de t.ex skånska och jag betalar häldre mer för svenska jordgubbar även om de är mindre, så är godare än utländsa
Vad är svenska jordgubbar? Det finns ju en jävulusisk massa olika sorters jordgubbar som har olika smak och karaktär. Vi som konsumenter måste lära handlarna att tala om vad det är för sort de säljer, så vi har en rimlig chans att få de jordgubbar vi gillar. Fråga när du köper jordgubbar vad det är för sort, och nöj dig inte med att de svarar "svenska", får du inget bra svar, gå till nästa handlare.
Citera
2010-07-06, 10:11
Medlem
Squalos avatar
Nä, svenska jordgubbar är nog sämre än importerade. Det är bara rasism att tycka att svenska är bättre än tyska eller belgiska.

Finns många sorter och dom som odlas i Sverige, mest Honeoye då, är designade för att vara högavkastande och snabbt ge stora saftiga broilerbär utan ordentlig jordgubbssmak, så folk kan äta dom till midsommar trots vårt näst intill arktiska klimat.

Cornell skriver om sorten; ...but its flavor can be a major drawback as it can be tart and can develop disagreeable aftertastes when overripe or in heavy soils.

Bär odlade på kontinenten, Frankrike, Belgien, Tyskland, os.v. med bättre klimat än här, av sorter framtagna för att odlas i det klimatet och ge goda bär, är nog mycket bättre.
Citera
2010-07-06, 10:29
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Nä, svenska jordgubbar är nog sämre än importerade. Det är bara rasism att tycka att svenska är bättre än tyska eller belgiska.

Finns många sorter och dom som odlas i Sverige, mest Honeoye då, är designade för att vara högavkastande och snabbt ge stora saftiga broilerbär utan ordentlig jordgubbssmak, så folk kan äta dom till midsommar trots vårt näst intill arktiska klimat.

Cornell skriver om sorten; ...but its flavor can be a major drawback as it can be tart and can develop disagreeable aftertastes when overripe or in heavy soils.

Bär odlade på kontinenten, Frankrike, Belgien, Tyskland, os.v. med bättre klimat än här, av sorter framtagna för att odlas i det klimatet och ge goda bär, är nog mycket bättre.

Tror du att industriodlingar i utlandet är mindre intresserade av hög avkastning än svenska odlingar? De bär som hittar hit från utlandet är naturligtvis sorter som ger högst avkastning, bra utseende och klarar transport/förvaring bäst. Allra sist på listan av prioriteringar lär smaken komma.
Citera
2010-07-06, 10:50
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spoiler
Tror du att industriodlingar i utlandet är mindre intresserade av hög avkastning än svenska odlingar? De bär som hittar hit från utlandet är naturligtvis sorter som ger högst avkastning, bra utseende och klarar transport/förvaring bäst. Allra sist på listan av prioriteringar lär smaken komma.
Ändå lyckas dom utländska smaka bättre än dessa svenska vattniga Honeoye. Är det inte fantastiskt?

Det beror väl i så fall på att klimatet är bättre för jordgubbar söder om Sverige. Något är det iaf. Och nu menar jag tyska, belgiska, os.v., inte sådana som flygs hit från Egypten mitt i vintern...
Citera
2010-07-06, 11:35
Medlem
spoilers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Ändå lyckas dom utländska smaka bättre än dessa svenska vattniga Honeoye. Är det inte fantastiskt?

Det beror väl i så fall på att klimatet är bättre för jordgubbar söder om Sverige. Något är det iaf. Och nu menar jag tyska, belgiska, os.v., inte sådana som flygs hit från Egypten mitt i vintern...

Visst är Honeoye oftast vattniga och de kräver mycket sol, många blir oxå besvikna när man tvingas köpa sura och för tidigt plockade bär av denna sort till midsommar. Så det finns visst en speciell poäng med att köpa utländska bär iallafall tidigt på sommaren, eftersom inga andra sorter än Honeoye är mogna. Kan man hitta t ex Sonata lite senare är de ju trevligare.
Citera
2010-07-06, 12:07
Medlem
Krests avatar
Sorten avgör skillnaden mer än var de blivit odlade. Alla som har testat att odla själv vet att vissa sorter är proppade med socker och smak medan vissa sorter ser fina ut men smakar ingenting. Svenska odlare level på ryktet att de ska vara godare och är i min erfarenhet bättre på att hålla sig till sorter som framför allt ska smaka bra och där tex. inte är lika prioriterat.
Citera
2010-07-06, 12:40
Ingen här tycks ha fattat att jordgubbarnas färskhetsgrad är fullständigt avgörande för deras smak. Jordgubbar ska ätas inom 1-2 dagar efter att de har plockats. Att importerade och därtill växthusproducerade jordgubbar alltid är betydligt äldre än bara någon dag säger sig självt, men även svenska jordgubbar är för det mesta på tok för gamla när de når butikerna.

Vill man ha bra jordgubbar så bör man försäkra sig om färskheten och köpa lokalproducerat.
Citera
2010-07-06, 12:47
Medlem
Tjyvass avatar
Alla jordgubbar jag har köpt i år har bara varit en besvikelse. Det översta lagret i lådan är fina men under döljer sig oftast övermogna och mögliga bär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in