2022-09-02, 22:26
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskhalsat
Snittfakturerade timmar för hela konsultbranschen var 4,9h per dag förra året genom hela branschen och konsultbranschen måste vara den enda branschen i hela världen som inte har en enda kostnad i så fall. Snickare ligger runt 600kr/h och har inte 60k i månaden, är alla snickare värdelösa då?

Jag fattar inte varför du tjatar om snickare. TS jobbar med IT och det var det mitt svar handlar om.

Var i mitt inlägg antyder jag att snickare är värdelösa?
Citera
2023-02-18, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Man blir ju nyfiken på vad som hände efter 6-7 månader...

Citat:
Ursprungligen postat av yungtbob
hur går det för TS?

En uppdatering, tyvärr klarade jag inte trycket. Ena jobbet krävde ständiga möten och kamera på, så jag sa upp mig. Ett jobb var i en annan tidszon vilket var hanterbart men gjorde att mina arbetsdagar blev 12-14h (jobbade dock inte alla dessa timmar). Är alltså tillbaka på ett jobb och fokuserar på alternativa inkomster.
Citera
2023-02-18, 07:07
Medlem
Asb3rger1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amsjob
En uppdatering, tyvärr klarade jag inte trycket. Ena jobbet krävde ständiga möten och kamera på, så jag sa upp mig. Ett jobb var i en annan tidszon vilket var hanterbart men gjorde att mina arbetsdagar blev 12-14h (jobbade dock inte alla dessa timmar). Är alltså tillbaka på ett jobb och fokuserar på alternativa inkomster.
Bättre o ta extrajobb dom har långa sprints och låga tidskrav. Säg du egendisponerar tiden bara x är löst.
Snacka me en kille som jobba fiverr. Drog in 120k i månaden på 40usd/h genom att göra 2+jobb samtidigt och jobbet fort..
Han e ifsg duktigt. Då an man ju lika gärna ta en seniortjänst.
Citera
2023-02-19, 04:32
Medlem
Citat:

Tack för uppdateringen. Jag sitter kvar med tre 100% jobb. Alla i samma tidszon dock. Idag har det blivit så mycket vardag att jag inte tänker på det längre. Två av jobben kommer dock att försvinna naturligt inom 12 månader så då blir det back to normal.
Citera
2023-02-19, 05:36
Medlem
slagskotts avatar
Hur har du tid att sitta på flashback?
Jag hade knappt tid till det när jag var var hemma i ett halvår med mitt knä
Citera
2023-02-19, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Hur har du tid att sitta på flashback?
Jag hade knappt tid till det när jag var var hemma i ett halvår med mitt knä

Om du menar mig har jag hur mycket tid som helst.
Citera
2023-02-19, 10:13
Medlem
Citat:
Två år sedan när Corona startade så blev mitt sovrum mitt nya kontor. Snabbt upptäckte jag fördelarna, behövde inte träffa mina kollegor, mitt redan flexibla jobb blev ännu mer flexibelt men framförallt så blev mina arbetstimmar kortare.

Inom mitt fält (IT/databaser) så började alla jobba på distans och det fans ingen chef som kollade över mig. Med extra tid och ett ständigt sug för pengar så sökte jag ett nytt jobb, utan någon avsikt att sluta det andra.

I 1.5 år jobbade jag två stycken och sedan tre månader sedan jobbar jag tre jobb. Min arbetsvecka med 3 jobb varierar från 5-7 dagar och 30-60 timmar.

Drar in omkring 100kkr/månad. Listar några fördelar/nackdelar nedan, men ställ gärna era frågor. Kan även varmt rekommendera hemsidan www.overemployed.com, finns folk som jobbar 5+ jobb och även tips hur man kopplar in flera datorer etc.

Fördelar:

- Pengar
- Exponerad mot flera företag - kan lära sig en hel del
- Lägre risk att bli totalt arbetslös vid uppsägning

Nackdelar:
- Mindre tid, jag har gett upp en hel del tid och pengarna jag tjänar hinner jag inte njuta av
- Alla jobb är inte "OE-friendly", möten som krockar, chefer som kollar över ens axel etc.
- Mentala problem: Är helt körd i skallen vissa dagar, har så många uppgifter jag bollar mellan
- Hemligheten, tycker det är extremt jobba att inte kunna prata med någon om detta. Endast en person vet, och denna ljög jag om att jag hade 2 jobb och inte 3.
- Om man läser hemsidan Overemployed så argumentarar många att man ska vara medel, vilket gör att man inte lär sig så mycket jobbet. Anledningen är att två junior-tjänster tjänar mer än en senior, där en senior kan enkelt utföra två eller fler junior-tjänster.
- Risk att man blir av med alla jobb om någon skulle få reda

- Värsta för mig: Stress. Tre jobb känner jag är för mycket och kommer nog säga upp mig på ena. Har känt mig riktigt deppig ibland gå det är ständigt tänkt på jobb och 25de när 3x lönen trillar in, så njutar man ingenting.

Min rekommendation, om du jobbar distans och har tid, testa på! Se bara till att livet blir bättre alternativt ha en "exit strategy"

Hur lär du ned skattefrågan? Antar att du måste be någon arbetsgivare att dra mer skatt för att undvika kvarskatt?
Citera
2023-02-19, 11:16
Medlem
Kvarskatt är inget problem i sig, så länge man lagt undan för det.

I mitt fall är det inget jätteproblem då det är en cocktail av utländska arbetsgivare, konsultbolag etc. Men visst hamnat man en bra bit över tröskeln för statlig skatt på 50%. 😳😭
Citera
2023-02-19, 18:09
Medlem
526s avatar
Citat:
Detta är ett ständigt återkommande problem och ger mig alltid ångest att jag ska klanta till något. Om det är två möten där jag måste prata, så schemalägger jag alltid ena till en annan tid. Om det är möten med hela teamet, där jag kanske bara behöver prata någon minut så tar jag båda. Då har jag en AirPod i båda öronen som är kopplad till två olika datorer. Behöver jag prata så ser jag till att jag är mutad på en datorn.

Kommer aldrig behöva ta tre möten samtidigt men vet att vissa gör det och då använder de sig av någon typ av ljud-mixer.
Har det hänt at du avmutat fel möte och börjat prata om det andra jobbet?
Citera
2023-02-19, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odaxu
Kvarskatt är inget problem i sig, så länge man lagt undan för det.

I mitt fall är det inget jätteproblem då det är en cocktail av utländska arbetsgivare, konsultbolag etc. Men visst hamnat man en bra bit över tröskeln för statlig skatt på 50%. 😳😭
Vilken branch arbetar du i och hur hittar man jobb från utländska arbetsgivare på distans?
Citera
2023-02-19, 22:52
Medlem
Låter lite som när min polare hade tre flickvänner samtidigt. Ett evigt pyssel att hålla det hemligt.
Citera
2023-02-20, 03:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muchsensitive
Vilken branch arbetar du i och hur hittar man jobb från utländska arbetsgivare på distans?

IT. Covid var en välsignelse. Alla jobb blev på distans varken man ville eller ej. Sen har det bara rullat på. Vissa arbg vill att man ska tillbaka till i kontoret men för mig är det big nono så där får man plocka fram ömsom charm ömsom tydlighet att man inte avser komma tillbaka till kontoret. Det är ju lite tillgång och efterfrågan där. Man får känna läget, hur ersättlig man är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in