• 1
  • 2
2022-03-03, 19:44
Medlem
Två år sedan när Corona startade så blev mitt sovrum mitt nya kontor. Snabbt upptäckte jag fördelarna, behövde inte träffa mina kollegor, mitt redan flexibla jobb blev ännu mer flexibelt men framförallt så blev mina arbetstimmar kortare.

Inom mitt fält (IT/databaser) så började alla jobba på distans och det fans ingen chef som kollade över mig. Med extra tid och ett ständigt sug för pengar så sökte jag ett nytt jobb, utan någon avsikt att sluta det andra.

I 1.5 år jobbade jag två stycken och sedan tre månader sedan jobbar jag tre jobb. Min arbetsvecka med 3 jobb varierar från 5-7 dagar och 30-60 timmar.

Drar in omkring 100kkr/månad. Listar några fördelar/nackdelar nedan, men ställ gärna era frågor. Kan även varmt rekommendera hemsidan www.overemployed.com, finns folk som jobbar 5+ jobb och även tips hur man kopplar in flera datorer etc.

Fördelar:

- Pengar
- Exponerad mot flera företag - kan lära sig en hel del
- Lägre risk att bli totalt arbetslös vid uppsägning

Nackdelar:
- Mindre tid, jag har gett upp en hel del tid och pengarna jag tjänar hinner jag inte njuta av
- Alla jobb är inte "OE-friendly", möten som krockar, chefer som kollar över ens axel etc.
- Mentala problem: Är helt körd i skallen vissa dagar, har så många uppgifter jag bollar mellan
- Hemligheten, tycker det är extremt jobba att inte kunna prata med någon om detta. Endast en person vet, och denna ljög jag om att jag hade 2 jobb och inte 3.
- Om man läser hemsidan Overemployed så argumentarar många att man ska vara medel, vilket gör att man inte lär sig så mycket jobbet. Anledningen är att två junior-tjänster tjänar mer än en senior, där en senior kan enkelt utföra två eller fler junior-tjänster.
- Risk att man blir av med alla jobb om någon skulle få reda

- Värsta för mig: Stress. Tre jobb känner jag är för mycket och kommer nog säga upp mig på ena. Har känt mig riktigt deppig ibland gå det är ständigt tänkt på jobb och 25de när 3x lönen trillar in, så njutar man ingenting.

Min rekommendation, om du jobbar distans och har tid, testa på! Se bara till att livet blir bättre alternativt ha en "exit strategy"
Citera
2022-03-03, 20:04
Medlem
Vad står det i dina anställningsavtal kring detta? Det kan bli en juridisk fråga som får dig att ångra dig bittert.
Citera
2022-03-03, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amsjob
Två år sedan när Corona startade så blev mitt sovrum mitt nya kontor. Snabbt upptäckte jag fördelarna, behövde inte träffa mina kollegor, mitt redan flexibla jobb blev ännu mer flexibelt men framförallt så blev mina arbetstimmar kortare.

Inom mitt fält (IT/databaser) så började alla jobba på distans och det fans ingen chef som kollade över mig. Med extra tid och ett ständigt sug för pengar så sökte jag ett nytt jobb, utan någon avsikt att sluta det andra.

I 1.5 år jobbade jag två stycken och sedan tre månader sedan jobbar jag tre jobb. Min arbetsvecka med 3 jobb varierar från 5-7 dagar och 30-60 timmar.

Drar in omkring 100kkr/månad. Listar några fördelar/nackdelar nedan, men ställ gärna era frågor. Kan även varmt rekommendera hemsidan www.overemployed.com, finns folk som jobbar 5+ jobb och även tips hur man kopplar in flera datorer etc.

Fördelar:

- Pengar

Nackdelar:
- Mindre tid, jag har gett upp en hel del tid och pengarna jag tjänar hinner jag inte njuta av
- Alla jobb är inte "OE-friendly", möten som krockar, chefer som kollar över ens axel etc.
- Mentala problem: Är helt körd i skallen vissa dagar, har så många uppgifter jag bollar mellan
- Hemligheten, tycker det är extremt jobba att inte kunna prata med någon om detta. Endast en person vet, och denna ljög jag om att jag hade 2 jobb och inte 3.
- Om man läser hemsidan Overemployed så argumentarar många att man ska vara medel, vilket gör att man inte lär sig så mycket jobbet. Anledningen är att två junior-tjänster tjänar mer än en senior, där en senior kan enkelt utföra två eller fler junior-tjänster.

- Värsta för mig: Stress. Tre jobb känner jag är för mycket och kommer nog säga upp mig på ena. Har känt mig riktigt deppig ibland gå det är ständigt tänkt på jobb och 25de när 3x lönen trillar in, så njutar man ingenting.

Min rekommendation, om du jobbar distans och har tid, testa på! Se bara till att livet blir bättre alternativt ha en "exit strategy"

Snyggt! Måste bara lyfta det där med skattefrågan. Kolla så att rätt skatt dras så att det inte blir ett minus på deklarationen 👍🏼
Citera
2022-03-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vad står det i dina anställningsavtal kring detta? Det kan bli en juridisk fråga som får dig att ångra dig bittert.
Tänkte också på detta. Speciellt inom IT/databaser innebär det ju att företagshemligheter röjs dagligen. Luktar stämning det här. Kan bli dyrt.
Citera
2022-03-03, 21:09
Medlem
BigFatCones avatar
Bully for you son. Jag jobbar bara för två firmor, och med deras goda minne. Men det ger ju tyvärr inte större e-penis.
Citera
2022-03-03, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren

Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Tänkte också på detta. Speciellt inom IT/databaser innebär det ju att företagshemligheter röjs dagligen. Luktar stämning det här. Kan bli dyrt.

I två av mina kontrakt så så står det att jag inte får ta mig några extra jobb utan tillåtelse och att de har rätt att sparka mig om jag bryter mot detta. Alla mina tre jobb är inom olika industrier, så det är inga företagshemligheter som röjs. Att få sparken omedelbart och stå utan referenser är en risk jag valt att ta.

Citat:
Ursprungligen postat av TheBell
Snyggt! Måste bara lyfta det där med skattefrågan. Kolla så att rätt skatt dras så att det inte blir ett minus på deklarationen 👍🏼

Blev fett minus förra men de pengarna fans undanlagda.
Citera
2022-03-03, 22:28
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Hur gör du praktiskt om du får schemalagda uppgifter/möten som krockar?
Citera
2022-03-04, 00:07
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Är det värt det när marginalskatten dras, i synnerhet om du behöver offra så mycket fritid som du uppger? På sammanlagt 100 tkr per månad lär du behöva skatta en hel del.
Citera
2022-03-04, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Hur gör du praktiskt om du får schemalagda uppgifter/möten som krockar?

Detta är ett ständigt återkommande problem och ger mig alltid ångest att jag ska klanta till något. Om det är två möten där jag måste prata, så schemalägger jag alltid ena till en annan tid. Om det är möten med hela teamet, där jag kanske bara behöver prata någon minut så tar jag båda. Då har jag en AirPod i båda öronen som är kopplad till två olika datorer. Behöver jag prata så ser jag till att jag är mutad på en datorn.

Kommer aldrig behöva ta tre möten samtidigt men vet att vissa gör det och då använder de sig av någon typ av ljud-mixer.

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Är det värt det när marginalskatten dras, i synnerhet om du behöver offra så mycket fritid som du uppger? På sammanlagt 100 tkr per månad lär du behöva skatta en hel del.

Med två jobb hade jag fortfarande en hel fritid men nu med ett tredje så tycker jag det är mindre värt. Jag ska försöka balansera tre jobb bättre, men om det fortsätter som det gör nu, så kommer jag säga upp mig på ena.
Citera
2022-03-04, 07:17
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Jag är OE - OverEmployed (jobbar åt flera företag i smyg) - ställ era frågor
Blir det inte ett tråkigt och outvecklat liv rent intellektuellt och sexuellt att sitta framför en datorskärm så där och aldrig göra något vettigt?

Kram
Linda.
Citera
2022-03-04, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Linda.Hermosa
Blir det inte ett tråkigt och outvecklat liv rent intellektuellt och sexuellt att sitta framför en datorskärm så där och aldrig göra något vettigt?

Kram
Linda.

Det blir det! Lär mig väldigt lite på jobben eftersom jag ständigt utför "bare-minimum". Med ett jobb så hade jag det också väldigt tråkigt under arbetstid, men då kunde jag balansera det med att ha roligt på fritiden.
Citera
2022-03-04, 07:41
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:

Fördelar:

- Pengar

Nackdelar:

Smart. Jag är imponerad.
Hur gör du med skatten/lönekontoren på de olika bolagen?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in